lauantai 29. tammikuuta 2022

Painajaiskujalla


Jos Guillermo del Toron ohjaama Nightmare Alley (2021) olisi mustavalkoinen, se istuisi aivan täydellisesti Hollywoodin sodanjälkeisten mustanpuhuvien rikoselokuvien sarjaan. Synkkää on, valoa ei näy missään. Kiertävää tivolia johtava Willem Dafoe täsmentää ajankohdan lyhyellä tokaisulla: ”Se pieni Chaplinin näköinen mies valtasi Puolan.” Tivoli on kaiken kaameudun vertauskuvana, siellä ihmisille esitellään erilaisia kummallisuuksia, kuten pirtuliemeen säilötty vauva ja ooppiumilla hulluksi tehty mies, joka tappaa kanoja puremalla niiden kaulat poikki. Kummitustalossa on yksi seinä maalattu täyteen silmiä, jotka muistuttavat Salvador Dalin unikohtauksen kuvitusta Alfred Hitchcockin Noidutussa (1945), jonka sattumalta katsoin pari viikkoa sitten.

Päähenkilö Stanton Carlisle sopii tähän ympäristöön. Elokuvan alkukohtaus antaa ymmärtää, että Carlisle on paha ihminen.
Hän pääsee hanttihommiin tivoliin, jossa oppii tarot-korttihuijarilta temppuja. Siitä ura urkenee ja parin vuoden kuluttua Carlisle on jo itsenäisenä yrittäjä New Yorkissa ja edelleen Buffalossa esiintyen selvänäkijänä, meediona, mentalistina tai mitä näitä nykyisinkin käytettäviä nimityksiä tämän alan huiputtajista onkaan.

Mukaansa Carlisle sai tivolista Mollyn, jota tarvitaan apuriksi huijauksiin. Lisäksi Carlisle tapaa psykiatrin, jonka kanssa hän aloittaa yhteistyön. Huijattaviksi valikoituu miljonäärejä, joiden pään sisään elämän aikana jumittuneita painajaisia Carlisle alkaa selvittää. Psykiatrin todellinen rooli on meille katsojille arvoitus.

Stanton Carlislen hahmona Bradley Cooper on yllätyshyvä. Tällainen sanonta siksi, että Cooper oli minulle ennestään aika tuntematon näyttelijä, osunut hetkeksi kohdalle vain joissakin televisiosta tulleissa höpsöissä komedioissa. Nyt joka tapauksessa erinomainen roolityö omaa unelmaansa toteuttavana huijarina. Läpimurtorooli kunnon elokuvassa. Cate Blanchett salaperäisenä psykiatrina on myös hyvä ja täydentää sitä pahuutta, jolla tunkeudutaan ihmisten herkimpiin tuntoihin pelkästään bisnesmielessä. Tämä on ilmeisesti sitä aluetta, joka Amerikassa aina on ollut pinnalla: vauvasta vaariin käydään terapiassa, ja onhan tämä muoti levinnyt jo meillekin – kun ennen vitutti, vedettiin puoli pulloa kossu, nyt masentaa ja mennään kallonkutistajalle. Stanton Carlislella olisi nykyisin töitä enemmänkin.

Mollyn roolissa Rooney Mara on sympaattinen, ja hän onkin ollut viime vuosien parhaita filminäyttelijöitä. Pienemmissäkin rooleissa on vanhoja, hyviä tuttuja Hollywoodista: Toni Collette, Richard Jenkins, Tim Blake Nelson, Ron Perlman, David Strathairn.

Elokuva kokonaisuudessaan on jämerää työtä. Ei mitään suurta eikä ainakaan monimutkaista filosofista tai moraalista pohdiskelua, vaan suoraviivainen tarina, ja se perimmäinen asia tulee joka tapauksessa sanotuksi: paha saa palkkansa, joskin siinä sivussa menee hyviäkin. Tyylilaji on sen verran kova, että elokuva on kielletty alle 16-vuotiailta. USA:ssa ikäraja on 17 vuotta, koska verta ja väkivaltaa on; sama ikäraja on siellä määrätty Hytti numero 6:lle, koska siinä tupakoidaan, juodaan viinaa ja kiroillaan.

kari.naskinen@gmail.com