keskiviikko 10. helmikuuta 2021

Ostetaan tavarat netistä ja keitetään kahvit kotona

Olin äsken kauppareissulla. Kaupan kassalla nainen oli maksamassa jotakin margariinipakettia. Tuli kassaneidin kanssa erimielisyyttä hinnasta. Täti sanoi, että tarjoushinta oli mainoksessa 50 senttiä alempi kuin mitä kassaneiti koneeseen kirjoitti. Kassaneiti selasi kaupan tarjousvihkosen kahteen kertaan, mutta ei löytänyt siitä margariinia, soitti sitten jollekin toiselle, mutta ei alkanut tulla selvää. Kun siinä olin usemman minuutin seurannut hintaongelman selvittelyä, jätin ostokseni hihnalle ja ajoin toiseen kauppaan.


Siellä tuli kusihätä. Kaupungin keskustan suurin marketti, mutta vain yksi vessa. Oli varattu. Siis yksi vessa näin isossa kaupassa! Vaihdan kauppaa.

Sitten kahvilaan. Edelläni vekslasi nainen sen kanssa, mitä pannaan sämpylän väliin. Olisikohan juusto hyvä valinta, entä kinkunsiivu? Myyjätyttö alkoi lisäksi ehdotella erilaisia vihanneksia, mutta ei tullut mitään. Koska arvasin, että kahvinvalinnan kanssa käy samalla tavalla – lattea, luttea, kaputsiinoa vai epsressoa, eikä myyjiä kuin yksi – palasin autolle.

Apteekissakin piti käydä. Edelläni reseptiasiakkaan lokerossa vanhempi mies keskusteli reseptin uusimisesta. Mies ei selvästikään ollut mikään nettinero, eikä farmaseutti ollut asiakaspalvelunero. Vasta pitkän pohdiskelun jälkeen farmaseutti sanoi, että no joo, kyllä hänkin sen reseptin voi uusia.

Tällä reissulla ei ollut onneksi asiaa R-kioskille, jossa nykyisin hoidetaan kaikki muut asiat paitsi kalan ja pihvilihan ostaminen. Jonotus on sellaista, että kohta pitää kioskin ovelle panna jonotusnumerolaite.

Parempi siirtyä entistä enemmän verkkokauppojen hyödyntämiseen, ja kahvit kannattaa keittää kotona.

kari.naskinen@gmail.com