Ennen sairaaloissa oli potilaita, nyt maksavia asiakkaita. Kaupoissa puolestaan
ei enää ole asiakkaita, vaan asiakaspintaa, mikä on jakautunut eri
segmentteihin, kuten joku markkinointijohtaja taannoin sanoi radiossa.
Minä huomasin tällä viikolla kuuluvani sellaiseen segmenttiin, jota ei toivottaisi olevankaan. Olisin tarvinnut palvelua, mutta sitä ei enää saa. Näin se meni:
1. Ostin Power-nimisestä kaupasta Topfield-digiboksin. Sain muuten toimimaan, mutta maksukanavia se ei näyttänyt.
2. Ensin kaksi soittoa DNA:n numeroihin, sitten soitto Topfieldin maahantuontiin. Sieltä sanottiin, että voi voi, kun tätä mallia ei ole vielä linkitetty johonkin sellaiseen tietokantaan, jossa maksukorttikanavat ovat.
3. Vein laitteen takaisin ja kerroin myyjille, että tällainen tapaus. Sain tilalle toisen mallin, mutta sitä en kotona saanut auki, edes menu-nappula ei tuonut kuvaruutuun valikkoa. Palautin tämänkin ja sain rahani takaisin.
4. Menin Giganttiin, mutta kun siellä ei myyjiä ollut mailla halmeilla, lähdin pois.
5. Sitten kävin kahdessa Prismassa, mutta kun siellä yksinäni etsiskellessäni en löytänyt muita kuin Topfieldejä, se merkki ei tietenkään käynyt.
6. Tavaratalo Kärkkäiseltä löytyi Thunder-niminen digiboksi, ostin ja palasin taas kotiin asentamaan. Ohjekirjan neuvoja tarkasti seuraten tulos kuitenkin taas nolla: ei lähtenyt rullaamaan. Palautin ja sain rahat takaisin.
7. Sitten ratkaisu: naapurikunnassa Hollolassa on Expert-liike Salpakankaalla, ja sieltä lähetettiin ammattimies asentamaan digiboksi, ja nyt näkyy.
Näin ovat asiat nykyisin. Ennen meillä oli Lahden keskustassa Salmisen Villen Viihdetaso Oy, josta viime vuosikymmenien aikana sain aina jonkun kaverin meille kotiin panemaan vehkeet toimintakuntoon. Äskettäin Viihdetaso kuitenkin loppui, ja nyt palvelua ei Lahden kaupoista saa, ei edes rahalla.
Yhdelle myyjälle sanoin, että tällaiseksi on paljon puhuttu palveluyhteiskunta mennyt. Hän vastasi lakonisesti, että tämä on markkinataloutta. Osa meistä entisistä asiakkaista on tässä systeemissä ulkona niistä segmenteistä, joita markkinatalous tarvitsee.
kari.naskinen@gmail.com
Minä huomasin tällä viikolla kuuluvani sellaiseen segmenttiin, jota ei toivottaisi olevankaan. Olisin tarvinnut palvelua, mutta sitä ei enää saa. Näin se meni:
1. Ostin Power-nimisestä kaupasta Topfield-digiboksin. Sain muuten toimimaan, mutta maksukanavia se ei näyttänyt.
2. Ensin kaksi soittoa DNA:n numeroihin, sitten soitto Topfieldin maahantuontiin. Sieltä sanottiin, että voi voi, kun tätä mallia ei ole vielä linkitetty johonkin sellaiseen tietokantaan, jossa maksukorttikanavat ovat.
3. Vein laitteen takaisin ja kerroin myyjille, että tällainen tapaus. Sain tilalle toisen mallin, mutta sitä en kotona saanut auki, edes menu-nappula ei tuonut kuvaruutuun valikkoa. Palautin tämänkin ja sain rahani takaisin.
4. Menin Giganttiin, mutta kun siellä ei myyjiä ollut mailla halmeilla, lähdin pois.
5. Sitten kävin kahdessa Prismassa, mutta kun siellä yksinäni etsiskellessäni en löytänyt muita kuin Topfieldejä, se merkki ei tietenkään käynyt.
6. Tavaratalo Kärkkäiseltä löytyi Thunder-niminen digiboksi, ostin ja palasin taas kotiin asentamaan. Ohjekirjan neuvoja tarkasti seuraten tulos kuitenkin taas nolla: ei lähtenyt rullaamaan. Palautin ja sain rahat takaisin.
7. Sitten ratkaisu: naapurikunnassa Hollolassa on Expert-liike Salpakankaalla, ja sieltä lähetettiin ammattimies asentamaan digiboksi, ja nyt näkyy.
Näin ovat asiat nykyisin. Ennen meillä oli Lahden keskustassa Salmisen Villen Viihdetaso Oy, josta viime vuosikymmenien aikana sain aina jonkun kaverin meille kotiin panemaan vehkeet toimintakuntoon. Äskettäin Viihdetaso kuitenkin loppui, ja nyt palvelua ei Lahden kaupoista saa, ei edes rahalla.
Yhdelle myyjälle sanoin, että tällaiseksi on paljon puhuttu palveluyhteiskunta mennyt. Hän vastasi lakonisesti, että tämä on markkinataloutta. Osa meistä entisistä asiakkaista on tässä systeemissä ulkona niistä segmenteistä, joita markkinatalous tarvitsee.
kari.naskinen@gmail.com