Kolmen kuvaus-Oscarin voittaja Vittorio
Storaro (s. 1940) sai Woody Allenin
(s. 1935) tekemään High Societyn digitaalitekniikalla. Storaro oli perehtynyt
Sonyn kameraan ensimmäisen kerran jo 1983 ja nykyisin hän on hyväksynyt täysin
digitaalisen kuvauksen jäljen. Allenin 47. elokuva Cafe Society todistaa Storaron olevan oikeassa. Elokuvan alusta
alkaen tilanne on sellainen, että Sony Cine-Alta F 65 -kameralla kuvatut kohtaukset
rusehtavalla suotimella ”pehmennettyinä” ja värjättyinä eivät mitenkään eroa
filmikuvasta.
Digikuvaus on viime vuosina yleistynyt, koska se on tuotantoteknisesti
nopeampaa ja myös edullisempaa. Kuvan laatu ei kuitenkaan ole tyydyttänyt
kaikkia. Digitaalinen kuva on koettu ikään kuin epäluonnollisen terävänä, ja
sen kanssa ei ole pystytty pelaamaan valoilla ja varjoilla yhtä moniasteisesti
kuin filmillä. Viimeistän Cafe Society
todistaa, että myös digikuvauksella päästään erinomaisiin tuloksiin; turhaan ei
heti alun Hollywood-kohtauksessa mainita Technicolor-värejä.
Vittorio Storaro (kuvassa) on elokuvauksen suurimpia mestareita, jonka töitä
ovat mm. Bernardo Bertoluccin melkein
kaikki elokuvat. Myös Francis Ford
Coppola on turvautunut Storaroon. Hän kuuluu ehdottomasti siihen suurten
joukkoon, jonka muita ovat mm. Raoul
Coutard, Emmanuel Lubezki, Sven Nykvist, Haskell Wexler ja Vilmos Zsigismond.
”Et voi pysäyttää kehitystä”, kuuluu Storaro sanoneen Allenille. Vaikka pidän
Storaroa Cafe Societyn ”päähenkilönä”,
laskee hän itsensä kuitenkin vain välikappaleeksi sille, mitä ohjaaja haluaa: ”Aina
on mentävä tarina edellä, ja aina on löydettävä tasapano taiteen ja tekniikan
välille.”
Mielenkiintoista on odottaa, mitä seuraavaksi tulee, kun Storaron
kuvausohjelmassa ovat Cafe Societyn jälkeen
olleet ja tällä hetkellä ovat Jeesus,
Pablo Picasson Guernica ja Johann Sebastian Bach.
GLAMOURIA JA JAZZIA
Cafe Society on tuttua Allenia.
Mukava elokuva, oikein mukava, mutta ei tavoite niitä tekijänsä filosofisimpia elokuvia,
joissa ihmismieli komedian keinoin käännetään nurin oikein kunnolla. Tosin
tässäkin elokuvassa todetaan, että ”elämä on kuin sadistin kirjoittama komedia”.
Woody Allenin rakkaus New Yorkiin tulee nytkin näyttävästi esille. Ensin ollaan
nuoren Bobbyn (Jesse Eisenberg)
kanssa 1930-luvun Hollywoodissa, käydään legendaarisessa Vista Theatressa
(1923) Sunset Bulevardin ja Sunset Driven kulmauksessa, ollaan hienoilla
kutsuilla uima-allaspihoilla ja haistellaan glamourin täyttämää atmosfääriä,
mutta Bobbyn pettymysten jälkeen (”elokuva-ala on tylsä ja armoton”) palataan
New Yorkiin.
Pettymyksen perimmäinen syy on kuitenkin epäonnistuminen rakkaudessa. Paluu
kotikaupunkiin New Yorkiin joka tapauksessa onnistuu, ja taas uppoudutaan
nostalgiaan, kun Bobby pääsee töihin veljensä pitämään High Society
-ravintolaan Greenwich Villagessa. Tuttu paikka tuon alan historiasta: N.Y.:n
johtavia luksuspaikkoja, jossa ajan henki tuli esille nimekkäiden
jazz-esiintyjien toistuvien vierailujen ansiosta (Count Basie, Miles Davis, Ella Fitzgerald, Billie Holiday, Nat King
Cole ym.).
Eikä Woody Allen unohda komediallista otettaan myöskään Nykin gangsterimaailmaa
lyhyesti käsitellessään. Pienessä roolissa vilahtaa Sopranosistakin tuttu Paulie (Tony
Sirico).
Haikean kaunis elokuva nuoruudesta, sen unelmista ja pettymyksistä, tietenkin Allenin
omakohtaisiakin muistoja peilaten – ja taustalla monista hänen aiemmista elokuvistaan
tutut melodiat.
kari.naskinen@gmail.com