keskiviikko 30. heinäkuuta 2014

Rengaspelleily vie pohjaa autourheilulta


Autourheilun yhteydessä puhutaan usein siitä, että kilpa-autoilussa innovoidaan myös sellaisia teknisiä asioita, joista on myöhemmin hyötyä tavallisia autoja kehitettäessä. Ainakaan yhtä osa-aluetta tämä ei koske: renkaita ei yritetäkään tehdä kestävämmiksi, päinvastoin. Äärimmäisyyteen on menty F1:ssä, jossa renkaiden kanssa pelleileminen vie jo pohjaa koko lajilta. Nykyisin kilpailuja ratkaistaan paljolti rengastaktiikalla.

Ainoa oikea tapa olisi, että kaikilla olisi aina samanlaiset renkaat. Tämä ei kuitenkaan sovi FIA:lle eikä Bernie Ecclestonelle, joiden tavoitteena on vain show-elementtien lisääminen F1:ssä.

Kaikkein parasta olisi, jos renkaidenvaihto kiellettäisiin kokonaan, jolloin Pirellin olisi valmistettava kestäviä renkaita.

Jos ei haluttaisi näin yksioikoista ratkaisua, pitäisi luopua nykyisestä yksimerkkijärjestelmästä. Kukin talli saisi hankkia renkaat miltä rengastehtaalta haluaisi. Mielenkiintoa varmasti olisi, kun vertailtaisiin näin saatavia rengasteknologisia eroja. Ferrari käyttäisi Pirelliä, Mercedes vaikka Bridgestonea, Williams Dunlopia, McLaren Goodyearia jne.

Kun olen vanha autourheilumies – paino sanalla auto -, on myös harmillista, että ajajien virheet merkitsevät niin paljon. Ideaalitilanne olisi, jos autoja voisivat ajaa virheettömät robotit, jolloin inhimilliset tekijät eivät sekoittaisi autojenvälisiä tilanteita.

Tässä mielessä enemmän oikeaa autourheilua ovat urheiluautojen ja niiden prototyyppien kestävyyskilpailut, esimerkiksi Le Mansin, Nûrburgringin ja Span 24 tunnin ajot. Ihmiset sielläkin ajavat, mutta keskeinen tekijä on kuitenkin auto. Tulosluetteloissakin mainitaan ensin autot ja suluissa autonmerkin perässä ovat ajajien nimet.

Viime aikoina on liikkunut huhuna, että F1:ssä otettaisiin käyttöön ns. tasoituspainot. Taas lisää urheiluun kuulumatonta showta. Tämä tarkoittaisi, että parhaiten menestyneihin autoihin pantaisiin ylimääräistä painoa, jotta kilpailu tasoittuisi. Tällainen systeemi on jo käytössä DTM-sarjassa, josta onkin tullut pelkkä Audin, BMW:n ja Mersun markkinointikanava.

Sama jos Tero Pitkämäki pantaisiin ensi sunnuntaina heittämään Kalevan kisoissa puoli kiloa painavammalla keihäällä kuin muut.

kari.naskinen@gmail.com