Juhlat ovat ohi, ennen kuin ne ovat kunnolla päässeet alkuunkaan. Lars von Trierin elokuva Melancholia (2011) on kuin jatko-osa Samuel Beckettin näytelmälle Leikin loppu (1956). Beckettin näytelmän
alkuperäinen nimi Endgame viittaa
shakkipelin tilanteeseen, jossa on jo tiedossa muutaman siirron päässä tuleva
pelin loppu. Melancholia alkaa
hääjuhlilla, mutta kaikki on jo pilalla, sillä morsian on masentunut, toivoton.
Juhlat lässähtävät.
Beckettin Leikin loppua edeltävä
näytelmä Huomenna hän tulee (1949) kertoo
odotuksesta. Odotetaan outoa herra Godot´a. Melancholiassa
odotetaan isoa sinistä planeettaa, mikä lähestyy maata. Osuuko? Ensimmäisellä
kerralla Melancholiaksi nimetty planeetta ohittaa maapallon jo sen verran
läheltä, että se imaisee mukaansa maan ilmakehää, jolloin hengitys vaikeutuu. Vaara
ei kuitenkaan ole ohi.
Elokuvan päähenkilö Justine tuntee
mieliruuassaan lihamurekkeessa tuhkan maun. Mitään ei enää ole tehtävissä. Leikki
on loppumassa. Justinen hevonenkin aistii sen. Eläimet ovat luontokappaleina
lähempänä luontoa kuin yhteyden luontoon menettänyt ihminen. Hevonen kieltäytyy
ratsastusretkellä ylittämässä yhtä joen yli vievää siltaa. Se vaistoaa, että
nyt on tultu rajalle, minkä yli ei voi mennä. Ihminen on rajansa jo ylittänyt,
eikä paluuta enää ole – ympäristön tuhoaminen, ilmastonmuutos, väestön
liikakasvu.
Lars von Trierin apokalyptinen tuhon fantasia on surullinen elokuva kaiken
loppumisesta. Kuvallista kerrontaa täydentää Richard Wagnerin alkusoitto Tristan
ja Isolde -oopperasta, jossa siinäkin mennään rajoittavan veden yli. Kuoleman
yö yhdistää Tristanin ja Isolden kohtalokkaasti, ja menee siinä lopulta
muitakin.
Päähenkilön nimi on siis Justine, suoraan kuin markiisi de Saden kirjasta Hyveellisen
neidon kovat kokemukset (1791). Myös Melancholiassa
Justine kokee itsensä ulkopuoliseksi omissa juhlissaan, joihin eliitti on
kokoontunut. Justine kuitenkin vapautuu pahimmasta melankoliastaan, kun ajaa
sulhasensa pihalle ja haistattaa työnantajalleen paskat.
Kaikki on kuitenkin myöhäistä. Kapitalistinen, hyväosaisten maailma elää
eristetyssä huoneessaan kuin Beckettin henkilöt omissaan. Endgame.
Oikeassa maailmassa juhlien loppu ei luultavasti tule planeetan törmäyksen
takia, mutta tulee joka tapauksessa.
kari.naskinen@gmail.com