Suomen Pankin pääjohtaja Erkki Liikanen
esitelmöi Suomalaisilla historiapäivillä Lahdessa Väinö Tannerista ja Mauno
Koivistosta, jotka ovat olleet merkittäviä henkilöitä sekä parlamentarismin
edistäjinä että kriisiaikojen talouspoliitikkoina. Yhteistä heille on myös
toimiminen työväenliikkeen yritystoiminnan piirissä, Tanner Elannon
pääjohtajana ja Koivisto Helsingin Työväen Säästöpankin toimitusjohtajana.
Kumpikin toimi myös pääministerinä (Tanner kerran, Koivisto kahdesti) ja
valtiovarainministerinä (Tanner kolmessa, Koivisto kahdessa hallituksessa). He
toimivat omina aikoinaan keskeisissä asemissa myös Suomen Pankin hallinnossa.
Itsenäisen Suomen historian yksi päätrendeistä on ollut
parlamentarismin vakiintuminen ja kehittyminen. Tie, joka johti syksyn 1918
kuningasseikkailusta nyt voimassaolevaan perustuslakiin, on ollut pitkä ja
monivaiheinen. Väinö Tanner
(kuva) oli kansalaissodan ajan sivussa ja taisteli sen jälkeen vuosikymmenet
sekä äärivasemmiston että -oikeiston diktatuuripyrkimyksiä vastaan sekä
parlamentarismin puolesta. Tannerin panos olikin keskeinen siinä, että
Suomen demokratia vakiintui kansalaissodan jälkeen 1920-30-luvuilla. Mauno Koiviston ansiot poliittisen
järjestelmämme parlamentarisoimisessa 1980-luvulla ovat myös kiistattomat.
Suomen Pankin hallinnossa Tannerin ura oli poikkeuksellisen
pitkä. Tanner nousi ensimmäiseen yksikamariseen eduskuntaan 26-vuotiaana 1907
ja seuraavana vuonna hänet kutsuttiin Suomen Pankin tilintarkastajaksi.
Pankkivaltuusmieheksi hänet valittiin 1919. Hän jatkoi tässä tehtävässä
kevääseen 1962 asti. Siihen tuli vain yksi kuuden vuoden tauko
sotasyyllisyystuomion vuoksi.
Koiviston ura Suomen Pankissa oli paljon lyhyempi, mutta se
on keskeinen osa sekä Koiviston että Suomen Pankin kuvaa kansan muistissa.
Koivisto nimitettiin pääjohtajaksi vuoden 1968 alusta sen jälkeen, kun Klaus Waris oli eronnut edellisvuoden
suurdevalvaation jälkeen. Koivisto oli kahteen kertaan virkavapaalla
pääministerin tehtävien vuoksi ja kerran Rafael
Paasion toisen hallituksen valtiovarainministerinä, mutta muuten johti
pankkia presidentiksi valintaansa saakka vuonna 1982. Näin hänen aktiivinen
aikansa Suomen Pankin johdossa jäi kahdeksan vuoden ja kahdeksan kuukauden
mittaiseksi.
Sekä Tannerin että Koiviston aikaan Suomen Pankin hallinnossa
sisältyi vaikea talouskriisi. Tanner oli pankkivaltuutettuna keskeinen
rahapoliittinen vaikuttaja, kun Suomen kansantalous 1920-luvun päättyessä
joutui maailmanlaajuisen lamakauden kouriin. Kriisi kesti pitkään 1930-luvulle.
Koiviston pääjohtajakauden dramaattisimmat vaiheet osuivat
kansainvälisen talouskriisin aikaan. Tilanne kärjistyi meillä 1975-77, jolloin
Suomi ajautui öljykriisin jälkimainingeissa maksutasekriisiin ja Kansainvälisen
valuuttarahaston ohjaukseen. Vuodet muistetaan varsinkin Martti Miettusen hätätilahallituksesta,
jonka presidentti Urho Kekkonen
”runnasi” kokoon.
SEKÄ YHTEISIÄ
PIIRTEITÄ ETTÄ EROJA
Liikanen vertasi Koiviston talouspoliittisia linjauksia 1970-luvulla siihen, miten Tanner toimi 1930-luvulla:
”Niistä löytyy sekä yhteisiä piirteitä että eroja. Sekä Tannerin että Koiviston taloudellisissa kannanotoissa korostui rahan arvon vakauden ja tasapainoisen valtiontalouden vaatimus. Molemmat olivat mukana toteuttamassa näiden tavoitteiden mukaista talouspolitiikkaa vaikeissa taloudellisissa oloissa.”
SEKÄ YHTEISIÄ
PIIRTEITÄ ETTÄ EROJA
Liikanen vertasi Koiviston talouspoliittisia linjauksia 1970-luvulla siihen, miten Tanner toimi 1930-luvulla:
”Niistä löytyy sekä yhteisiä piirteitä että eroja. Sekä Tannerin että Koiviston taloudellisissa kannanotoissa korostui rahan arvon vakauden ja tasapainoisen valtiontalouden vaatimus. Molemmat olivat mukana toteuttamassa näiden tavoitteiden mukaista talouspolitiikkaa vaikeissa taloudellisissa oloissa.”
”Olosuhteet olivat tietysti erilaiset. Yhteistä oli
vaarallinen maksutasekriisi, talouden joutuminen taantumaan ja työttömyyden
nousu. Muuten tilanne oli erilainen. 1930-luvun talouskriisin aikaan
maailmantalous syöksyi jyrkkään deflaatioon, jossa raaka-aineiden ja tavaroiden
hinnat alenivat jyrkästi. Vaikka korot laskivat, se ei estänyt velkaongelmien
kärjistymistä niin Suomessa kuin muissakin maissa. Kriisiin reagoitiin maailmalla
kaikkia vahingoittavalla protektionismilla, eikä kansainvälistä
talouspoliittista yhteistyötä saatu toimimaan. Seuraukset diktatuurien ja
militarismin nousuna muistetaan hyvin.”
”1970-luvun taloudellinen taantuma puolestaan syntyi
kiihtyvän inflaation ja jyrkästi kohoavien kansainvälisten korkojen
olosuhteissa. Kansainvälinen talouspoliittinen yhteistyö pystyi estämään
protektionismin kasvun ja Suomikin lähti toteuttamaan EEC:n kanssa solmimaansa
vapaakauppasopimusta.”
”Koiviston ja Tannerin toiminnassa näiden kriisien aikana oli
yhteistä se, että he eivät esittäneet helppoja ratkaisuja tai kaunistelleet
tosiasioita. Silti heidän julkinen luottamuksensa ei siitä kärsinyt”, sanoi
Liikanen.
”Koiviston parlamentarismia korostava linja piti myös hänen
presidenttikaudellaan 1980-luvulla ja 1990-luvun alussa. Toisin kuin joskus
kuulee väitettävän, hän pysytteli talouspoliittisissa kysymyksissä taustalla ja
katsoi tehtäväkseen tukea kulloistakin eduskunnan luottamusta nauttivaa
hallitusta.”
KRIISI. NYT.
Liikanen sanoi, että tällä hetkellä sekä Suomi että Eurooppa elävät sukupolvemme pahimman taloudellisen kriisin oloissa. Julkisen sektorin velkaantuminen, kasvunäkymien heikkeneminen ja sitä kautta tulevaisuuden taloudellisten mahdollisuuksien niukkuus merkitsevät vakavaa haastetta. Se koettelee monien maiden kansallisten poliittisten instituutioiden ja varsinkin EU:n ylikansallisten instituutioiden toimintakykyä.
KRIISI. NYT.
Liikanen sanoi, että tällä hetkellä sekä Suomi että Eurooppa elävät sukupolvemme pahimman taloudellisen kriisin oloissa. Julkisen sektorin velkaantuminen, kasvunäkymien heikkeneminen ja sitä kautta tulevaisuuden taloudellisten mahdollisuuksien niukkuus merkitsevät vakavaa haastetta. Se koettelee monien maiden kansallisten poliittisten instituutioiden ja varsinkin EU:n ylikansallisten instituutioiden toimintakykyä.
”Ajat ja olosuhteet myös muuttuvat, mutta päättäjien asema on
nytkin vaikea. Asiat ovat monimutkaisia ja päättäjät joutuvat toimimaan yhtä
aikaa kansallisella ja kansainvälisellä tasolla, kansalaisten ja markkinoiden
paineissa. Viestimiä on enemmän ja paine helppoihin vastauksiin on suuri.”
”Kestävä lähtökohta kuitenkin on, että tosiasiat tuodaan esille
ja ratkaisuja haetaan kestävältä pohjalta. Vastuullinen taloudenpito ja
demokraattinen päätöksenteko on sovitettava yhteen. Se tie vie voimia ja
haastaa päättäjät, mutta kaikki muut vaihtoehdot ovat paljon huonompia”, sanoi
Liikanen.
kari.naskinen@gmail.com
kari.naskinen@gmail.com