tiistai 5. lokakuuta 2010

Soininvaara haukkui vaihteeksi itsekkään Lahden

Heinolassa ilmestyvässä Itä-Hämeessä oli eilen ärhäkän pakinoitsijan Kassaran juttu epäonnistuneesta kuntaliitoshankkeesta. Kassara lainasi pätkiä selvitysmies Osmo Soininvaaran tekstistä, jonka sitten löysin kokonaisena Soininvaaran internetsivuilta (http://www.soininvaara.fi/). Tuossa blogikirjoituksessaan Soininvaara haukkuu vaihteeksi Lahtea.

Soininvaaran mielestä Lahden seutu tarjoaisi hyvin suunniteltuna loistavia asumismahdollisuuksia, paljon parempia ja edullisempia kuin mihin pääkaupunkiseudulla pystytään. Seutu on kuitenkin hassannut mahdollisuuksiaan ja hassaa edelleen, koska kunnat eivät voi luovuttaa hyviä veronmaksajia toisilleen. Tai Soininvaara sanoo suoraan: "Lahden kaupunki ei voi. Muut kunnat eivät hyödy verotulojen tasauksen vuoksi hyvistä veronmaksajista mitään."

Alueella tehdyistä kummallisista ratkaisuista Soininvaara ottaa esimerkiksi sen, miten Orimattila on rakentanut Pennalan kaupunginosan aivan Lahden rajalle: "Se on kaukana Orimattilasta, ollakseen lähellä Lahtea, mutta se on myös kaukana Lahdesta, ollakseen kuitenkin Orimattilan puolella rajaa. Lahti taas ei ole kokenut mitään vetoa laajentaa kaupunkirakennetta Pennalan suuntaan, koska ei hyödy mitään siitä, että Pennalasta tulee nykyistä elinkelpoisempi."

Lahden ja Nastolan välisistä asioista kirjoittaessaan Soininvaara toteaa, että Nastola on levittäytynyt kylänauhaksi Salpausselkää pitkin tukeutuen valtatie 12:een ja vähäisemmässä määrin ratayhteyteen: "Rata on henkilöliikenteen suhteen alikäytössä, koska alueella ei asu tarpeeksi väkeä. Nastolan nauhakaupunki muodostaisi erinomaisen nykyaikaisen ja samalla luonnonläheisen kaupunkirakenteen, jos siinä olisi paljon enemmän ihmisiä. Nyt se on vain epäkäytännöllisen muotoinen niin, että etäisyydet Nastolassa ovat pitkiä, mikä johtaa huonoon palvelutasoon. Nauhaa pitkin se muodostaisi urbaaneja palveluja tarjoavan yhtenäisen alueen, jossa toisaalta erittäin kaunis luonto on aivan vieressä. Nastolan rahkeilla tämä ei synny, eikä Lahti kuntarajojen vallitessa halua sitä tukea."

Hollolasta Soininvaara sanoo, että Salpakangas olisi pitänyt rakentaa Herralaan tai Nostavaan, siis radan varteen ja pohjavesialueen ulkopuolelle. Kunnon tieyhteys kuitenkin puuttui, eikä heiveröinen maalaiskunta pystynyt tietä ruinaamaan - "Lahtea taas ei voisi vähempää kiinnostaa asuinolojen parantaminen hyville veronmaksajille rajan väärällä puolella".

Lahden kaupunki on sijoittunut niin pienelle alueelle, että tänne ei oikeastaan pitäisi rakentaa kuin kerrostaloja. Rannat pitäisi jättää virkistysalueiksi parantamaan kerrostaloasukkaiden viihtyisyyttä ja antaa omakotiasutuksen levitä naapurikuntien puolelle, koska valtakunnallisesti houkuttelevimmat alueet ovat siellä. - "Tähän Lahti ei kuitenkaan voi suostua, koska ne verotulot…Tiedotustilaisuudessa kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta ilmoitti jo, että Lahti joutuu maankäytössään painottamaan itsekkyyttä", kirjoittaa Soininvaara.

Ollaanko Lahden seudulla siis jotenkin huonoja sopimaan ja päättämään? "Aivan tavallisia", vastaa Soininvaara. "Vika on pelisäännöissä, jotka johtavat tällaiseen väistämättä. Paljon pahempia hölmöyksiä on tehty Helsingin seudulla – Turusta puhumattakaan."

Kassaran kommentti: "Yhtä virhettä koko Lahden kaupunkiseutu."

Lopuksi Soininvaara veikkaa, että pölyn laskeuduttua päädytään Lahden ja Nastolan liitokseen: "Se liitos on molemmille ylivoimaisen kannattava. Lahden kaupunkirakenne alkaa levittäytyä Nastolan puolelle korkeatasoisena nauhakaupunkina. Sieltä voi tarjota niin erinomaista asumista, että muiden kuntien voi olla vaikea saada tonttejaan kaupaksi. Orimattila on jo huomannut, etteivät sen tarjoamat tontin kaupungin keskustassa mene kaupaksi. Eivät mene, koska muut tarjoavat parempia tontteja."

kari.naskinen@gmail.com