Historic Race Finland järjesti viikonvaihteessa kaksipäiväisen kilpailutapahtuman Kymi Ringillä. Kilpailijoita oli yli 150, jotka lauantaina ja sunnuntaina Euroopan autottoman päivän aattona painoivat Euroopan kilparatojen pisimmällä, yli kilometrin pituisella pääsuoralla parhaimmillaan yli 200 km/t, vaikka nuorimmatkin autot olivat vuodelta 1981 (varsinaisia kilpa-autoja sai kyllä olla tuoreempiakin). Tässä vanhojen kilpa-autojen luokassa ajetaan tavallisten vakioautojen näköisillä peleillä, GT- ja GTS-luokan autoilla sekä formula- ja roadster-tyyppisillä autoilla.
Monenlaisia vehkeitä oli, esimerkiksi yhdistyksen lahtelaisen puheenjohtajan Jari Tabellin Dodge Dart (-66), heinolalaisen Teemu Koiviston Mercedes Benz 280 CE (-80), orimattilalaisen Juha Rajavuoren Lada 1500 S (-74), kärköläläisen Ilkka Saarisen Fiat 128 Rally (-72) ja orimattilalaisen Matti J. Tarvaisen Skoda Fabia 1,4 16V (2021).
Harjoitus- ja aika-ajojen jälkeen ajettiin molempina päivinä yhdeksän kilpailua, jokaiselle tuli kaksi lähtöä, jos auto oli timmissä vielä toisenakin päivänä.
Vaikka tämä oli minulla jo viides kerta Kymi Ringillä, niin nyt ostin kaiken kattavan Vip-lipun, kun sain sen yhden autourheilujärjestön jäsenenä puoleen hintaan. Näin pääsin tutustumaan paikkaan kokonaisuudessaan. Tilat isossa varikkorakennuksessa ovat erinomaiset, siellä on väljät mahdollisuudet ropata autojen kanssa. Nyt tosin autoja oli niin paljon, että osa oli jäänyt varikkorakennuksen takana olevalle ulkoalueelle, jossa jokaisella oli oma katoksensa.
Pääsuoran kyljessä olevan rakennuksen yläkerrassa on ratayhtiön toimistotiloja ja iso ravintola, jossa lahtelainen ravintola- ja pitopalveluyritys Fellmannia hoitaa kaikki Kymi Ringin tapahtumien nämä palvelut läpi kesän. Lounas oli lauantaina erinomainen. Ulkoalueella on lisäksi muiden yritysten pikaruokapaikkoja ja riittävästi pöytiä asiakkaille, kuten olin aikaisemmilla kerroilla jo todennut.
Viikonvaihteen ohjelmassa oli nyt myös harrasteautojen näyttely, josta tämän jälkeen tulevassa kuvarimpsussa kaksi viimeistä ovat siitä: Nissan Silvia S 15 (-99) ja Jensen Interceptor Mk III (70-luvulta). Hieno lauantai, vaikka välillä sadetta tihuuttikin.