maanantai 16. joulukuuta 2024

Viihteellä on rajansa


Vain viihteellä on merkitystä, sanotaan yhdessä repliikissä
Todd Phillipsin toisessa Joker-elokuvassa Folie á Deux, joka suomennettuna tarkoittaa jotain mielenterveyshäiriötä tai harhaista ajattelua. Tässä elokuvassa viihde on kuitenkin rujoa, vain tuhoon johtavaa peliä, kun sosiaaliturva on ajettu alas. Jo ensimmäisessä elokuvassa Arthur Fleck syrjäytyi täysin, koska kunnallisen sosiaalitoimen ilmainen terapia lopetettiin säästösyistä, eikä Fleck saanut enää uusia lääkereseptejä. Nyt elokuvan kakkososassa Fleck on viidestä murhasta oikeussalissa, jossa puheenjohtajana on Martin Scorseselta näyttävä tuomari (näyttelijä Bill Smitrovich) – selvä viittaus Scorsesen varhaisiin elokuviin ja niiden antisankareihin, syrjäytyneisiin ihmisiin, kuten Sudenpesässä ja Taksikuskissa.


Folie à Deux
on myös eräänlainen musikaali, joten viittaukset jatkuvat Scorsesen 70-luvun musiikkielokuviin New York, New York ja The Band in Concert – The Last Waltz. Phillipsin elokuvan alussa on muutaman minuutin animaatiojakso, jonka ”lavasteisiin” kuuluu valokuvia tutuista viihdehistorian henkilöistä Gwen Verdonista Charles Chapliniin ja Frank Sinatrasta Kim Novakiin. Tämä kaikki on kuitenkin hämäystä ja pohjaa sille, mitä tuleman pitää. Kun meillä Tokmannin uuden kaupan avajaisissa asiakkaat saavat ilmaiseksi punaisia ämpäreitä, New Yorkissa jokin kauppa mainostaa ”ämpärillistä verta”.

Arthur Fleck on siis mielenterveyspotilas, joka ei enää ole saanut minkäänlaisia terveydenhoidon palveluita. Viisi vuotta sitten ilmestyneessä
Jokerissa oli pormestariehdokkaaksi ryhtynyt suurliikemies Thomas Wayne, joka näki köyhimmän väen vain roskana. Kaupungissa oli meneillään jätehuoltolakko, ja koska Fleck oli vertauskuvallisesti pelkkää ihmisjätettä, eivät hänestä huolehtineet edes jätekuskit. Nyt eletään vuotta 2024 ja Thomas Waynen tilalla oikeassa elämässä on USA:n tulevan presidentin tärkeimpänä avustajana maailman rikkain mies Elon Musk. Ei hyvältä näytä.

Nämä kaksi elokuvaa ovat synkkä näkemys länsimaisen elämäntavan ja kapitalismin tuhoavuudesta. Sosiaalipalvelujen tilalla on vain viihde, mutta sekään ei kohta enää auta. Vain vahvimmat selviävät. Jokerikortteja ei enää ole jaettavaksi köyhille.

Kakkos-Jokeri on kuitenkin ollut kaupallisesti huono menestys, sillä perusamerikkalaiset pettyivät sen ilmeeseen. Se ei osoittautunutkaan samanlaiseksi väkivaltaviihteeksi kuin ensimmäinen elokuva, eikä sen musikaaliolemus ollut sitä, mitä toivottiin, vaikka naispääroolissa onkin
Lady Gaga. Sen musiikkinumerot eivät ole La La Land -kuorrutuksella toteuttuja kiiltokuvaesityksiä, vaan arkisia laulelmia tai viritykseltään surullisia kannanottoja. Useimmat niistä lauletaan vaatimattomasti vaikertaen vain vähäisen ja hiljaisen säestyksen kanssa. Kappaleet sinänsä ovat vanhoja tuttuja viihdebiisejä Harold Arlenilta, Burt Bacharachilta, George Gershwiniltä, Richard Rodgersilta, Jacques Breliltä ja muilta vastaavilta, mutta tässä eivät nyt nimet auta, kun laulut on pilattu perusamerikkalaisen mausta poikkeaviksi.

Eikä sekään riitä viihdettä katsomaan tulleille, vaikka elokuvan alussa vankimielisairaalaan joutunut Fleck (
Joaquin Phoenix) pääsee hetkittäin oleskelemaan kevyemmin sairaiden osastolla ja rakastuu siellä Lady Gagan näyttelemään Leehen. Fleck myös laulaa vanhan tutun rakkausballadin For once in my life, jonka esittäjiä 60-luvulla olivat ainakin Diana Ross, Nancy Wilson ja Stevie Wonder.

Lopputulos teattereissa oli
kin, että tämä erinomainen ja tärkeä elokuva romahti taloudellisesti: sen tuotto on jäänyt alle viidesosaan siitä, mitä oli ensimmäisen elokuvan tuotto.

Sen voi kyllä sanoa, että ehkä olisi ollut tehokkaampaa panna nämä kaksi elokuvaa yhteen, koska yhtä ja samaa sisältöä ne käsittelevät. Molemmat elokuvat ovat pituudeltaan kaksi tuntia, ja kyllä ne yhdistettynä olisi saanut kolmeen tuntiin. Loogisesti tämä olisi toiminut näinkin, koska kakkos-Jokeri jatkuu aika täsmällisesti ykkös-Jokerin tapahtumista ja sisällöistä.

kari.naskinen@gmail.com