Otsikko ei koske Suomea, mutta on jo totta Italiassa, Slovakiassa ja Unkarissa. Taiteen edistämiskeskuksen johtaja Kaisa Rönkkö otti tämänkin asian kuitenkin esille luennoidessaan persukokoomuksen hallituksen kulttuurieikkauksista. Noissa pahemmissa esimerkkimaissa tilanne alkoi samankaltaisesti kuin nyt Suomessa, jossa seuraavat vaalit onneksi muuttavat poliittisia voimasuhteita takaisin oikeudenmukaisempaan suuntaan (tätä viimeistä lausetta ei Taiken johtaja sanonut, mutta näinhän tässä tulee käymään). Nyt toteutettavat saksimiset kulttuurista ehtivät joka tapauksessa haitata paljon. Kaisa Rönkkö kertoi, että viiden miljoonan euroan leikkaus Taiken rahoituksesta pudottaa esimerkiksi 25 festivaalia pois Taiken avustuksilta. Hän puhui Jyväskylän yliopiston ikääntyneiden ylopiston luentosarjassa.
Italian,
Slovakian ja Unkarin tilanteesta on yksinkertaista vetää linjoja
historiaan, jossa tulevat vastaan totalitaristiset
valtiot natsi-Saksa, fasistinen Italia, Neuvostoliitto ja Kiina.
Niissä totalitaristinen
taide oli
erottamaton osa maan hallintoja,
jotka olivat
vastuussa kymmenien miljoonien ihmisten kuolemista. Neuvostoliitossa
syntynyt kulttuurihistorioitsija
Igor
Golomstock
tutki ja vertaili
näissä
neljässä maassa tehtyä
taidetta. Kirjassaan
Totalitaar
Art
(1990) hän
selvitti
eroja
Stalinin Venäjän, Hitlerin Saksan, Mussolinin Italian ja maolaisen taiteen välillä. Eroja
tietenkin oli, mutta tyyleissä oli yllättävän paljon
samanlaisuuksia ja varsinkin samoja teemoja. Näin oli, koska
totalitaristisen
taiteen tuotanto on aina
sidoksissa ylhäältä alas suuntautuvaan
valtion ohjaukseen,
jossa tarkoituksena on toteuttaa kansan esteettinen maku
ideologisten dogmien mukaiseksi.
Meillä
nyt tapahtuva määrärahojen leikkaus ei vielä ole Vladimir
Majakovskin luonnehtimaa
”maun
diktatuuria”,
mutta
suhteettoman
suurina
niiden vaikutus tulee olemaan.
Maailmankartalla Suomi on
taiteen ansiosta kokoaan suurempi. Kun Lahden kaupunginorkesteri Osmo
Vänskän aikana
nousi maailmanmaineeseen ja uuden
Sibeliustalon
akustiikka sai valtavia kehuja, keskustelin tämän merkitystä monen
lahtelaisen yritysjohtajan
kanssa. He sanoivat, että kaupunginorkesteri oli ohittanut jopa
Lahden toistuvien MM-hiihtojen maineen ja että asiakkaiden kanssa
muualla maailmassa oli helppoa puhua ensin heidänkin jo tuntemastaan
musiikki-ilmiöstä, ennen kuin siirryttiin vientiasioihin. Sympatia
on hyvä kaupankiihoke.
Yli
93 000 allekirjoitusta saaneessa Sakset seis! -kulttuuriadressissa
sanotaan, että leikkaukset
vaarantavat oikeutemme kulttuuriin. Muistutettiin
myös, että on ennenkin vedottu näin: suuren
kansalaisadressin
keisari
Nikolai
II:lle
allekirjoitti
vuonna 1899 yli puoli miljoonaa ihmistä, jotka halusivat näyttää
pienen maan voimakkaan tahdon itsenäisyyteen ja omaan kulttuuriin.
Nyt kulttuuriamme uhkaavat oman maamme ymmärtämättömät
vallanpitäjät.
Kaisa
Rönkkö sanoi, että taiteen toimintaedellytysten huonontaminen
tekee tilaa viihteelle. Televisio syö teatteria, digitaalinen some
valtaa muutenkin jo alaa ja medialukutaito heikkenee. Pelolla
joutuu odottamaan, että persuja kauhistuttava Yle Teema -kanavakin
lopetetaan. Kulttuurilaitokset
ja muut taiteentekijät joutuvat karsimaan esityksiään ja
tekemisiään sekä nostamaan pääsylippujen hintoja, mistä seuraa,
että myös kuluttajilta tuleva pääsylipputulo pienenee, koska
tarjonta vähenee ja kallistuu.
Kyllä hallitusrouvat ja
-herrat tämän tietävät, niin kuin senkin, että Italian,
Slovakian
ja Unkarin
malli vähentää
ihmisten
perusoikeuksia,
oikeutta kulttuuriin ja hyvinvointiin. Tästä
eivät Suomen
hallitusrouvat
ja -herrat kuitenkaan välitä, vaikka leikkaukset ovatkin
ristiriidassa heidän oman hallitusohjelmansa tavoitekirjausten
kanssa. Vahinko tule olemaan iso, sillä seuraavat muutosvaalit ovat
vasta keväällä 2027.
(Tämän
jutun kuvassa on Pekka
Sassin videoinstallaatio
Värit,
2016.)
kari.naskinen@gmail.com