Kansallisoopperan Pohjalaisia on taas hieno esitys. Se on sadan vuoden historiansa aikana nyt Kansallisoopperan ohjelmistossa yhdettätoista kertaa ja on vain parantunut ainakin edelliskerrasta 2009 (puhumattakaan Tampereen oopperan kummallisesta seksipanotteisesta produktiosta 2017). Mahtaako olla niin, että nimenomaanPaavo Westerberg on ensimmäisessä oopperaohjauksessaan tehnyt Pohjalaisista tavallistakin jämäkämmän draaman? Leevi Madetojan musiikki on tietenkin tuttua Toivo Kuulan keräämine ja sovittamine kansanlauluineen ”Tuuli se taivutti koivun larvan”, ”Luullahan jott on lysti olla”, "Alahärmästä keskeltä pitäjää..." Eilinen esitys kuvattiin ja kannattaa katsoa, kun se sunnuntaina 22.12. tulee Yle Teemalta.
Puhenäytelmänä Pohjalaisia
sai
ensiesiytyksensä Lapualla 1914 ja heti perään se tuli myös
Kansallisteatterin ohjelmistoon. Kirjoittajan
nimeä ei alkuun julkaistu, mutta kun näytelmä oli tulossa myös
Tampereen Teatteriin, kerrottiin Tampereen Sanomissa tekijän olevan
toimittaja
Artturi
Järviluoma.
Sittemmin on Lapualta kotoisen olleen historiantutkija Reino
Kallion tutkimuksissa
osoitettu, että näytelmän pohjana oli alahärmäläisen
kansakoulunopettajan Anton
Kankaan teksti.
Jyväskylän
yliopiston historian laitoksen assistenttina ja
Suomen
Historiallisen Seuran tutkijajäsenenä Reino Kallio oli perehtynyt
erityisesti Etelä-Pohjanmaan historiaan, josta hän
tohtorinväitöksensä perusteella piti hyvän esitelmänkin Lahden
Paasikivi-seurassa kerran
2010-luvulla. Väitöskirja koski Pohjanmaan kylähallintoa eli
oltermannilaitosta. Tutkimusmatkallaan Isossakyrössä 1980 Kallio
ehdotti siellä toimivalle osuusmeijerille, että panisi tulossa
olevan uuden juustonsa nimeksi Oltermannin, ja näin tapahtuikin.
Reino Kallio kuoli Lahdessa kaksi vuotta sitten 82-vuotiaana.
Näin
lahtelaisena Pohjalaisia
on
merkittävä ooppera sikäli, että 1976 Lahden oopperayhdistys
esitti sen Savonlinnan
oopperajuhlilla
kolme kertaa. Aarre
Hemming johti
Lahden kaupunginorkesteria, kuten oli tehnyt myös 1971 Giuseppe
Verdin Naamiohuveissa.
Nämä
ovat ainoat oopperat,
jotka Savonlinnaan
on koskaan kutsuttu suomalaisen maakuntaoopperan
esityksiksi. En tuolloin vielä päässyt Savonlinnaan, koska
asuntolainan 17 prosentin korko painoi ja kotona kaksostytöt
edellyttivät läsnäoloa.
Monenlaisia
asioita Pohjalaisia
nostaa
pintaan. Oleellisina kuitenkin ne isot asiat, jotka liittyvät
oikeudenmukaisuuteen, ihmisoikeuksiin ja tasa-arvoon. Ajankohtaisia
aina, kuten nytkin voimakkaasti esille kohonnut kansallismielisyys.
Westerbergin ohjauksessa tavallaan kysytään, mitä pitäisi tehdä
tyrannialle, voiko omankädenoikeutta käyttää vääryyksien
lopettamiseksi ja onko lopulta vapaus elämää tärkeämpi.
Westerbergin
oma kysymys on, mikä on arvokkaan elämän hinta ja mitä arvoja me
siirrämme tuleville sukupolville. Kun pohjalaisten historiasta
puhutaan, siihen liittyvät 1700-1800-lukujen jengi-ilmiö häjyt.
Reino Kallion mukaan häjyjen taustalla oli asteittain koventunut
paikallinen kurinpito, jonka myötä nuorison olot alkoivat
muistuttaa suoranaista pakkotyötä ja yleistä alistamista
ulkonaliikkumiskieltoineen. Kyläjärjestyksestä syntyi ns. Lapuan
laki (1843) ja sen vastaliikkeeksi tuli sen
ajan syrjäytyneiden nuorten puukkojunkkarius,
joka oopperassakin havainnollistuu. Lopputulos oli, että
henkirikollisuus kasvoi sitä mukaa mitä ankarampia paikallislakeja
pitäjässä oli.
PERUNAPELLOLLA
Ensimmäisessä
näytöksessä ollaan Harrin ison perunanviljelystilan pellolla.
Hieno lavastuspelto, mutta
se hymyilyttää, kun
perunavakojen
välissä kävelevien askeleet kopisevat.
Kun suutarin puukotuksesta tuomiota odottava Antti saapuu
raudoissa pellolle, sinne tulee käymään myös vttumainen
vallesmanni, ja heti tulee selväksi, että tästä ei tarinassa
hyvää seuraa. Modernisoidussa
esityksessä peltoväki kuulee vallesmannin tulon jo vähän kauempaa
aisakellojen kilinästä - vallesmannin 70-luvun amerikanraudasta en kuitenkaan erottanut
aisakelloja. Tarkkaa
ajoitusta tapahtumille
en
osaa tehdä, ehkä 60-70-luvut osuvat kohdalleen, koska siihen aikaan
poliisiautot olivat valkoisia kyljessään mustalla
Poliisi-sana.
Toisen
näytöksen tapahtumat sijoittuvat ulkoilmatanssilavalle, jossa
valmistellaan ”hyppyjä”, kun arvellaan Antin saavan Vaasassa
vapauttavan tuomion ja tulevan
juhlimaan sitä kyläläisten kanssa. Todellisuus on kuitenkin sellainen, että vaikka Antti tulee, niin hän on vain ohikulkumatkalla, koska häntä ollaan edelleen kahlittuna viemässä linnasta linnaan. Näissä tunnelmissa Antti
karkaa, ja kolmannessa näytöksessä vallesmanni kuulustelee Antin
tuttuja, että kuka heistä auttoi vangitun pakoon. Kuulustelussa
mukana olevat herastuomari ja siltavouti yrittävät saada
kostonhimoista
vallesmannia rauhoittumaan, mutta kun se ei auta, loppuratkaisu on
tietenkin
se, että vallesmanni ja Antin kaveri Jussi kuolevat rähinässä,
vaikka Antin auttaja olikin ollut morsmaikko Maija. "Se kansa ei koskaan nöyrry orjanruoskaa tottelemahan", Jussi sanoo viimeiseksi.
Laulullisesti ja toiminnallisesti tämän mollivoittoisen oopperan kantava voima on Ville Rusanen, Maijan veli Jussi, jonka roolin hän lauloi myös Tampereella. Naisista vahvimman vaikutuksen jättää samoin Tampereellakin Kaisa-piikana laulanut Päivi Nisula, ja inhottavan roolinsa erinomaisesti vetävä Tuomas Pursio on myös merkittävä hahmo. Anttina on Johannes Vatjus, Seinäjoen tangokuningas 2019; sen sijaan mukana ei tässä oopperassa ole toinen Kansallisoopperan tenoritangokuningas Mika Pohjonen (1992), joka 15 vuotta sitten oli juoppona Salttuna.
Kansallisoopperan orkesteri on jälleen kerran kovassa vedossa, täydellisen hieno esitys. Sitä johtaa Kaapo Ijas (36), joka kuuluu näihin nuoriin suomalaisiin kapulahjakkuuksiin. Hän on debytoinut kapellimestarina menestyksekkäästi mm. RSO:n, Turun kaupunginorkesterin, Royal Liverpool Philharmonicin ja Puolan radion sinfoniaorkesterin kanssa. Tammikuussa on debyytti Sibeliustalossakin, jossa Lahden kaupunginorkesteri toivottaa vuoden 2025 virallisesti alkaneeksi Strauss-dynastian huolettomampaa elämää ennakoivilla klassikoilla, solisteina baritoni Ville Rusanen ja sopraano Silja Aalto. Ennakointi on tosin väärää, koska kulttuurin rahoituksen vähentäminen kuristaa nyt kaikkia taiteentekijöitä.
kari.naskinen@gmail.com