sunnuntai 28. maaliskuuta 2010

Ritari Putin ja kuningas Berlusconi

Toveri Lenin sanoi, että taidemuodoista tärkein on elokuva. Taidemuodoista hauskin, toisten mielistä turhin, on ooppera. Vastikään olen nähnyt kaksi oikein "hauskaa" oopperaesitystä, ohjaajien pilaamia. Tampereella oli Richard Wagnerin mystisestä Lohengrin-ritarista tehty Vapahtajaa muistuttava Vladimir Putin ja Kansallisoopperassa menee parhaillaan Giuseppe Verdin Naamiohuvit, jossa Ruotsin kuningas Kustaa III on muutettu Silvio Berlusconiksi.

Varsinkin Naamiohuvit on oikea sekametelisoppa, kun teksti, näyttämökuva ja tapahtuminen ovat keskenään ristiriidassa.

Mikä sekin villitys on, että solisteja pitää istuttaa pyörätuoleihin, Tampereella kuningas Henrik Linnustaja ja Kansallisoopperassa merimies Silvano, jonka rooli on samalla muutettu sotaveteraaniksi. Siitäkö tämä johtuu, että jalkavaivainen Beckham kävi Suomessa?

Naamiohuvien alkuperäisessä libretossa Kustaa III määrää sihteerinsä Holbergin puolisoineen diplomaattitehtäviin Suomeen. Kun maailman oopperakirjallisuudessa (ulkomaisessa) on näin Suomikin mukana, niin miksi tämä kohta on pitänyt jättää nyt pois.

Verdin ja Wagnerin sävellykset eivät typeristä esitystoteutuksista kärsi, mutta eivät tällaiset modernisaatiot ainakaan hyvää oopperataiteelle tee. Onhan näitä oikeitakin nykyoopperoita, joiden kanssa nuoret radikaaliohjaajat voisivat leikkiä.

Lauantaina nähtiin Lahden Kuvapalatsissakin New Yorkin Metropolitan-oopperasta suorana lähetyksenä Ambroise Thomasin Hamlet. Jos tämä hieno ooppera joskus esitetään Suomen kansallisoopperassa, niin modernisointi varmaankin edellyttää, että Hamlet onkin prinssi Obama.

Ehkä Joonas Kokkosen Viimeiset kiusauksetkin kaipaisi ajankohtaistamista. Päähenkilönä oleva kirkonmies ei pystyisi vastustamaan kiusausta, vaan sekaantuisi pikkupoikiin, tulisi sitten synnintuskiin ja päättäisi leikkauttaa itsensä naiseksi.

Puheteatterin puolella tällaisia uustulkintoja harrastetaan paljon enemmän. Kalle Veirto voisi muokata Aleksis Kiven Seitsemästä veljeksestä salibändijoukkueesta kertovan hupailun Lahden kaupunginteatterille.

Kuvapalatsin eli Finnkinon ja Metropolitanin yhteistyö jatkuu myös näytäntökaudella 2010-11. Silloin ohjelmassa ovat seuraavat oopperat:

Wagner: Reininkulta
Musorgski: Boris Godunov
Donitzetti: Don Pasquale
Verdi: Don Carlo
Puccini: Lännen tyttö
Gluck: Ifigeneia Tauriissa
Donizetti: Lucia di Lammermoor
Rossini: Veijarikreivi
Tshaikovski: Capriccio
Verdi: Trubaduuri
Wagner: Valkyyria

kari.naskinen@gmail.com