skip to main |
skip to sidebar
Demokratia toi epäsovun
Pienessä
Bhutanin valtiossa Himalajan vuoristossa
siirryttiin 2008 suorasta kuningasvallasta perustuslailliseen
monarkiaan. Se edellytti ensimmäisten vaalien järjestämistä. Oli
valtava muutos ihmisille. Bhutanilaisen Pawo
Choyning Dorjin elokuva
The
Monk and the Gun (2023)
kertoo,
miten 400 asukkaan Uran kylässä tuohon hämmentävään asiaan
suhtauduttiin. Siellä niin kuin muuallakin pidettiin ensin
opetusvaalit, jotta ihmiset sitten varsinaisissa vaaleissa osaisivat
toimia oikein.
Kaksi vaalivirkailijaa tuli kylään
kertomaan, että tässä on kysymys demokratiasta, johon muualla
maailmassa on paljon jo päästy. Uran
asukkaat ihmettelivät, miksi heidänkin on sellaiseen päästävä,
koska kaikki asiat ovat niin hyvin kuin olla voi. Ei esimerkiksi
tarvinnut pitää tilastoa bruttokansantuotteesta, kun ainoa oikea
tilasto koski bruttokansanonnellisuutta ja se näytti korkeita
arvoja.
Opetusvaalit oli kuitenkin pakko järjestää. Oli
keksitty kolme puoluetta, sininen, punainen ja keltainen, joilla
kaikilla oli ilmeisesti valtakunnalliset johtohenkilöt. Näistä
keksityistä puoluejohtajista kiinnitettiin vaalikuvia seiniin ja
kullakin oli myös tukihenkilöitä kylässä. Näin alkoi myös
epäsopu, kun kaikki eivät vetäneet yhtä köyttä. Naapurisopukin
hävisi sen siliän tien, jos naapurin mies sattui olemaan väärän
puolueen kannalla. Rauhallinen
elämänmeno oli kertaheitolla mennyt.
Modernin ajan
muutosvirtauksia oli kaiken lisäksi se, että maailman viimeisimpinä
maina Bhutanissa oli 1999 oli sallittu televisiolähetysten
näkyminen. Uran kylässäkin ihmeteltiin James Bondin väkivaltaisia
elokuvia, kun kylän asukkailla oli epämääräistä tietoa
ennestään vain sellaisesta, että eräällä vanhalla viljelijällä
ehkä oli tallessa vanha luodikko, jolla muutama sata vuotta sitten
oli ammuttu tiibetiläisiä valloittajia.
Koevaalit joka
tapauksessa onnistuivat. Yllätys vaalivirkailijoille oli, että
äänistä 95 prosenttia meni keltaiselle puolueelle, jonka
vaaliohjelma oli ollut lupaus kaiken pysymisestä ennallaan. Lisäksi
toinen virkailijoista arveli, että osasyynä saattoi olla keltainen
väri, joka on perinteisesti kuninkaan väri.
Toinen
juonenkulku koskee sitä vanhaa asetta, jota amerikkalainen keräilijä
tulee ostamaan. Tässä hän ei kuitenkaan onnistu, koska
samanaikaisesti luostarin hengellinen johtaja lama järjestää
Bondin ja muutenkin aseellisen toiminnan vastaiskuksi aseiden
hautajaiset. Kuoppaan haudataan vanha ase, ja paikalle tulleet
poliisitkin heittävät sinne pistoolinsa. Amerikkalainen
vieras heittää omat aseensa ja saa kiitokseksi rakkauden ja
hyvyyden symbolina metrinkorkuisen fallosveistoksen.
Saman
ohjaajan edellinen elokuva Koulu
maailman laidalla (2019)
kuvaa myös pientä kyläyhteisöä. Silloin ei demokratia ollut
vielä tavoittanut Bhutania ja elämä sujui ilman nykymaailmasta
tuttua polarisaatiota. Ilmeisesti silloinen kuningas Jigme
Singye Wangchuck oli
se valistunut itsevaltias, jollaisia niin kaivataan, koska
demokratiakaan ei riitä nostamaan bko:ta huippulukemiin. Teki kuitenkin sen virheen ainakin uralaisten mielestä, että meni demokratiahankkeella sotkemaan heidän elämänsä. Olisi mieluummin kieltänyt väkivaltaelokuvien esittämisen. Vuodesta
2006 lähtien on parlamentaarisena kuninkaana ollut edellisen
kuninkaan poika Jigme
Khesar Wangchuck.
kari.naskinen@gmail.com