Lukuisat
”tutkimusmatkani” Viipuriin katkesivat koronavirukseen 2020 ja
loppuivat toistaiseksi kokonaan Venäjän aloitettua sotimisen
Ukrainassa 2022. Seuraavan matkan erityiskohde olisi ollut Viipurin
keskustan itäpuolella sijaitseva Pyöräsuo, jossa tarkemman
kiinnostuksenkohteena olisi ollut August
Asko Avoniuksen puusepäntehdas.
Asko-yhtiön
historiakirjoista siitä ei paljon mitään irtoa, mutta
Viipuri-aiheisessa tutkimustyössäni pääsin jäljille. Noin vuonna
1916 Avonius oli rakennuttanut Viipurin Puuteollisuus Oy:lle
kaksikerroksisen tehdasrakennuksen, alakerran tiilistä, yläkerran
laudoista. Toimintakin ilmeisesti alkoi, mutta vallankumous Venäjällä
lopetti kaupankäynnin sinne ja Avonius lopetti tehtaansakin.
Talon
alakerrassa olivat koneet ja lämmitysuunit, yläkerrassa tapahtui
huonekalujen kokoaminen
ja viimeistely. Työnjohtajina
olivat T.
Häyrinen ja
muuan Lindell,
ja
tehtaan
rahoittamista avusti
kultaseppä Porthan,
mutta kun Porthan lopetti tämän Suomen kansalaissodan tapahtumien
vuoksi 1918, sulki Avonius tehtaan päästyään työnjohtajaksi
Matti
Pietisen puusepäntehtaaseen
Karjalankadun ja Linnankadun kulmaukseen.
Tämä
vaihe päättyi melkein alkuunsa, koska Pietisellä oli 19.1.1918
Viipurin suojeluskunnan ja punakaartiin aseellinen yhteenotto.
Välikohtaus sai
alkunsa, kun punaiset
tekivät tarkastuksen
samassa rakennuksessa olleeseen
suojeluskunnan asevarastoon ja tässä tilanteessa yksi
punakaartilainen kuoli. Tilannetta seurasi isompi kahakka, ja tätä
on pidetty kansalaissodan todellisena alkuna, vaikka sen
varsinaisesti katsotaan alkaneen vasta 27.1.1918.
PÄLKJÄRVELTÄ
RUOTSIN
KAUTTA VIIPURIIN
Keväällä
1918 Asko
Avonius lähti Viipurista ja tuli Lahteen, jossa Lahden
Puuseppätehdas aloitti 6.9.1918 Vesijärvenkatu 3:ssa
ruumiskirstujen valmistamisen.
Viipurin-matkoillani tuli Avonius esille, kun Talikkalan torilta olin sateisena päivänä käynyt ostamassa nahkahanskat ja sitten kävelimme Tiiliruukinkadun ja Hirvikadun kautta Pietarin maantielle (kartassa Leningradskoje shosse), jonka nimi ennen oli Kannaksenkatu ja jatkuessaan Kannaksentie. Maantien ja rautatien välissä oleva alue on Pyöräsuo, joka oli saanut nimensä oluttehtaan ja Ristimäen hautausmaan välissä aikoinaan olleesta pyöreästä suosta.
Myöhemmin kotona selvisi, että Pyöräsuolla oli jo muutama vuosi ennen Askon tehdasta aloittanut Kalle Laakson perustama Viipurin Puusepäntehdas K.G. Laakso. Siellä tehtiin etupäässä ikkunoita ja ovia, mutta toiminta loppui tulipaloon myrsky-yönä 1921.
Muita vanhoja yrityksiä Pyöräsuolla olivat mm. Korjauspaja ja takomoliike J. Savolainen (per. 1917), Sementtivalimo Lennart Holmberg (1917), P.V. Kanervan Näkkileipätehdas (1917), Viipurin osuusliikkeen varasto (1917), Oy Starckjohannin varasto (1918), K. Porthan Oy (1919) ja Leikkikalutehdas Siro (1919). Lisäksi olivat ilman vuosilukutietoja Viipurin Autokori Oy, Viipurin Laatikkotehdas Oy, Viipurin Rakennus- ja huonekalutehdas, Karhusuon Sementtivalimo Oy, Kivilouhimo ja hiomo, Ristimäen Kutomo, Maamiestenmyllyn mylly ja Viipurin Valssimylly Oy.
Vieläkin on olemassa Kannaksentien varrella ränsistyneenä Viipurin uusi siunauskappeli (1939), jonka suunnitteli kaupunginarkkitehti Ragnar Ypyä. Talvisodassa rakennus vaurioitui jonkin verran; jatkosodan aikana Prikaatin II pataljoonan komentaja, majuri Kurt Bäckman määräsi perustaa taloon sidontapaikan. Nyt rakennuksen toisessa päässä on pieni kauppa ja pihanpuolella toimii autokorjaamo. Bäckmanin nimen jotkut ehkä muistavat siitä, että hänet tuomittiin sotaylioikeudessa osavastuullisena Viipurin menetykseen 20.6.1944.
Pyöräsuolle oli jo 1800-luvun lopulla rakennettu pumppuhuone, josta kaupunki sai veden vuoteen 1908, jolloin rakennettiin uusi vedenottamo Roiskonniitylle (Liimatalle) 4,5 km:n päähän kaupungista.
Saa nähdä, milloin pääsemme tutkimaan Pyöräsuon sisäkortteleita vai pääsemmekö.
kari.naskinen@gmail.com