skip to main |
skip to sidebar
Pyhäkoululaisia Orimattilassa
Otin juhannuksena
valokuvan
Orimattilan kirkosta, mutta kun sen jälkeen menimme Orimattilan
taidemuseoon, siellä oli parempi kuva, jonka tähän panin. Museossa
on nimittäin parhaillaan orimattilalaisen Martti
Ovaskan valokuvanäyttely,
ja ammattilaisen kuva on tietenkin erinomainen. Ovaska aloitti
työuransa Eirillä Lahdessa, mutta parhaiten hänet muistetaan
omasta valokuvaamostaan Kuva-Ovaskasta, jonka hän perusti 1970.
Siellä
hän myös teki kauppaa kameroilla, kunnes eläkkeelle siirryttyään
keskittyi harrastuksenomaisesti aktiiviseen valokuvaamiseen. Martti
Ovaska on nyt 87-vuotias ja näyttelyssä on esillä kuvia, joissa
pääpaino on luonnolla.
Kirkko on Ovaskalle läheinen,
sillä hän on syntyisin Kirvusta, josta sotien jälkeen muutti
Orimattilaan noin 4000 ihmistä, ja mukana tuli myös kellotapulin
vanhin kello vuodelta 1658. Sitä soitetaan vain silloin, kun
kirvulainen vainaja saatetaan viimeiseen lepoon. Sitä en saanut
selville, onnistuiko muutama
vuosi sitten kirkontorniin murtautunut rötöstelijä soittamaan
kelloa, mutta paikkoja hän siellä kuitenkin rikkoi. Kirvusta
ovat myös ehtoollisvälineet.
Ei
ollut tuo sekavassa tilassa kiinni otettu nuorukainen ehkä
käynyt
pyhäkoulua, joka on
myös
merkittävällä tavalla Orimattilan historiaa. Kirkon ympäri
käveltyämme osui kohdalle Niemenkylän punaisesta graniitista
louhittu
pylväs, jonka testissä sanotaan, että maamme ensimmäiset
pyhäkouut toimivat tässä seurakunnassa 1780-luvulla,
alkuunpanijoina kirkkoherra Henric
Strömborg ja
kappalainen Petter
Sanngrenn.
Patsas pystytettiin 1954.
Niemenkylä jäi tällä kertaa
käymättä, mutta seuraavalla luontoretkellä pitää sinne mennä,
koska tietojen mukaan siellä on ollut pysyvää asutusta jo
1520-luvulta asti ja tästä merkkinä ovat 19 uhrikiveä jollakin
kalliolla. Tietoja kivien palvonnasta noilta ajoilta on, esimerkiksi
Novgorodin
arkkipiispan
Makarin
paimenkirjeessä
1534. Makarin
tavoitteena oli vahvistaa kristinuskoa
karjalaisten ja muiden suomensukuisten keskuudessa. Iivana
Julman hän
kruunasi tsaariksi 1547.
Orimattilan kellotapulissa
sekoilleen miehen lisäksi pyhäkoulu on jäänyt väliin monelta
muulta, koska Orimattilassakin rötöstellään paljon. Tuoreita
rikostilastoja en etsimään ruvennut,
mutta yhden vanhemman koosteen mukaan Orimattila on kaupunki,
jossa tehdään rikoksia selvästi ennustettua enemmän. Korkean
rikollisuuden paikkoja
Päijät-Hämeessä ovat myös Kärkölä ja
Nastola.
Kaupunki-sanakin tuohon tuli, mutta rikos- ja
onnettomuusuutisia klikatessani tuli esille sellainen kuolemaan
johtanut tapaus, jossa leikkuupuimuri ja auto olivat ajaneet kolarin Orimattilan kaupungissa. Hevospitäjä näkyy myös kirkossa, jossa
kastemaljapöydän
kyljessä on hevosta esittävä taideteos.
Erikoisempi
eläinaihe on saarnastuolin yläpuolella oleva pelikaani. Se on
Kristuksen rakkauden vertauskuva: niin kuin pelikaani ruokkii
poikasiaan, niin Jumala ruokkii seurakuntaansa. Toisaalta
Vanhassa testamentissa Herra kyllä varoittaa Moosesta ja Aaronia,
että inhotkaa ja karttakaa siivekkäitä
eläimiä, älkääkä syökö niiden lihaa esimerkkeinä mm. kotka,
korppi, strutsi, huuhkaja, lepakko ja pelikaani. Kirkoissa
pelikaaniveistoksia ja -maalauksia
joka tapauksessa esiintyy, Orimattilan lisäksi ainakin Helsingin
Paavalin kirkossa, Kangasalla, Karjaalla ja Siuntiossa. Broilereita
Herra ei maininnut.
Orimattilan
taidemuseon kesänäyttelyssä ei ole pelikaaneja eikä hevosia, vaan
esillä on
Martti Ovaskan valokuvien lisäksi Olavi
Lanun teoksia
hänen
syntymänsä 100-vuotisuuden merkeissä sekä Melina
ja
Mikko
Paakkasen maalauksia,
joista tässä alla on yksi Melinan kaunis koristeellista tyyliä
edustava kukkateos.
Kesänäyttelyn lisäksi taidemuseossa
ovat esillä taidesäätiö Ilmari
ja Toini
Wall-Hakalan
vaikuttavat kokoelmat, joissa esitellään kotimaisen taiteen suuria
nimiä painottuen 1800-1900-lukujen vaihteeseen. Lisäksi museossa
voi tutustua kuvanveistäjä Pentti
Papinahon
tuotantoon kolmen vuosikymmenen ajalta, Essi
Renvallin
veistoksiin sekä Orimattilalassa
syntyneiden
Erkon
veljesten tarinaan.
kari.naskinen@gmail.com