Näin pääsiäisviikolla oli taas hyvä katsoa Andrei
Tarkovskin mestariteos Stalker (1979),
jota hän itsekin piti parhaanaan ja joka antoi hänelle ohjaajana itsevarmuutta.
Se on ikään kuin kolmen miehen seikkailuretki salaperäiselle Vyöhykkeelle,
mutta yhtä hyvin sen voi nähdä moraalifilosofisena pohdiskeluna ilman
minkäänlaista retkeä. Siihen osallistuvat opas Zhena Stalker sekä opastettavina
kirjailija ja fysiikan professori.
Miehet tapaavat baarissa ja lähtevät matkaan. Paluuta ei näytetä, mutta
elokuvan lopussa miehet ovat samassa baarissa olutta juoden. Stalkerin vaimo on
motkottanut alussa, että mitä sinne taas pitää lähteä, ja lopussa hän tulee
hakemaan miehensä baarista kotiin. Ovatko miehet vain keskustelleet elämän
suurista kysymyksistä? Totta vai unta? Elokuva on muodoltaankin sellainen, että
siinä on kahta todellisuutta: suurin osa on kuvattu värifilmillä, osa
mustavalkoisella (tarkemmin sanoen ruskeavalkoisella).
Venäjän kielen sana stalker tarkoittaa
ahdistelijaa. Stalker onkin ahdistelija. Hän ei hyväksy kirjailijan
mielipidettä siitä, että taide on ainoa epäitsekäs asia maailmassa, vaan
Stalker sanoo, että taiteen- ja tieteentekijät ovat ammateissaan vain
itsekkäistä syistä. Kirjailijan roolissa puolestaan on näyttelijä Anatoli Solonitsyn (kuvassa), josta
heti tulee mieleen Aleksandr
Solzhenitsyn. Eli tarkoittaako Vyöhyke Neuvostoliiton
vankileirijärjestelmää Gulagia, josta Solzhenitsyn käytti nimitystä
”vankileirien saaristo”?
Monenlaisiin tulkintoihin elokuva tarjoaa mahdollisuuden. Jotain erikoista
Vyöhykkeellä joka tapauksessa on. Orjantappurakruunukin sieltä löytyy, ja
keskeinen paikka Vyöhykkeellä on Huone, joka tarjoaa sinne astuvalle kaiken
hyvän. Huoneessa ihmisen kaikki toiveet täyttyvät, mutta kukaan ei kuitenkaan
uskalla Huoneeseen mennä. Anatoli Solonitsyn on selittänyt ideaa:
”Suurin osa ihmisistä haluaisi astua sellaiseen huoneeseen, mutta hyvin harvat
siihen pystyvät. Jokainen, jolle tämä mahdollisuus avautuu, käsittää myös, että
siellä täyttyvät todelliset toiveet, eivät näennäiset. Toivot itsellesi
terveyttä, mutta Huoneeseen mennessäsi saisit läjän rahaa.”
Tämän Solonitsyn sanoi virolaisessa Sirp
ja vasar -lehdessä 1980. Virossa elokuva oli näkyvästi esillä, sillä sen
ulkokuvat oli suureksi osaksi kuvattu siellä. Tarkovski itse ei elokuviaan
yleensä selitellyt, mutta hänen päiväkirjastaan löytyy vuodelta 1978 yksi
kohta, jossa hän kirjoittaa hänelle uudenlaisesta, muodoltaan yksinkertaisesta
elokuvasta. Hän halusi romuttaa perinteisen suhtautumisen elokuvan tehtäviin ja
funktioihin:
”Haluan Stalkerissa räjäyttää rikki
suhteen nykypäivään ja kääntyä menneisyyden puoleen, sillä menneisyydessä
ihmiskunta on tehnyt ne lukuisat erehdykset, joiden vuoksi sen on tänään pakko
kulkea kuin sumussa. Se on elokuva Jumalan olemassaolosta ihmisessä ja
henkisyyden tuhoutumisesta väärän tiedon hallitsemisen vuoksi.”
Mutta missä Jumala on? Onko Vyöhyke Jumalan erityinen alue vai onko Jumala
nimenomaan hylännyt sen – vain orjantappurakruunu on jäänyt? Bermudan
kolmiostakin miehet ohimennen puhuvat, vai onko Vyöhyke musta aukko, kuten
nykyaikana voitaisiin pohtia? Ainoa konkreettisempi tieto on olevinaan, että
Vyöhyke on syntynyt, kun meteoriitti on sinne pudonnut 20 vuotta sitten.
Vyöhykkeen lähettyvillä näyttää olevan ydinvoimala. Vuonna 1957 tapahtui plutoniumintuotantolaitoksella
lähellä Tsheljabinskiä iso onnettomuus, mutta siitä ei elokuvassa puhuta. Mutta
löytyykö avain elokuvan fyysikosta? Hän edustaa niitä, jotka maailmaan ovat
atomipommit ja muun saastan luoneet. Vyöhykkeellä fyysikkokin tämän hoksaa.
Fyysikon kollegat ovat aikaisemmilla käynneillä tuoneet Vyöhykkeelle pommin,
jolla koko alueen voisi räjäyttää. Fyysikko löytää sen, suunnittelee
räjäyttämistä, mutta purkaa pommin ja heittää veteen. Katsooko hän, että
maailma tuhoutuu ilmankin?
Viimeisessä Vyöhykkeeltä nähtävässä kuvassa kala ui vedessä. Sitten kuvan
vasemmasta reunasta alkaa levitä mustaa mönjää, joka peittää alleen kalan. Onko
tämä ilmastonmuutoselokuva vuodelta 1979?
Zhena Stalker on paljon hiljaa. Hän on vapautunut Gulagista. Hänen roolinsa
oppaana ja ahdistelijana on edustaa sivistystä. Hänen kotonaan on valtavan
paljon kirjoja, ja hän siteeraa runoja, jotka on kirjoittanut Andrei Tarkovskin
isä Arseni Tarkovski. En ruvennut
dvd:tä pysäyttämään runoja kopioidakseni, mutta internetistähän isän runoja
löytyy:
Edessämme aukeni kangastus,
oli ihmeellisiä kaupunkeja,
jalkojemme alle kasvoi mintturuohoa
ja linnut seurasivat tiellämme,
ja kalat nousivat joesta,
ja taivas aukeni silmiemme edessä.
Kun sitten kohtalo lähti peräämme
mielipuolena veitsi kädessä.
Veitsi kädessä! Elokuvan lopussa yrittää Beethovenin
9. sinfonian neljäs osa Oodi ilolle tunkeutua
esille, mutta ei oikein onnistu, ei katkea kuin veitsellä leikaten, mutta viruu
kuitenkin kuulumattomiin.
Elokuva pohjautuu löyhästi Arkadi ja
Boris Strugatskin tieteisromaaniin Stalker: huviretki tienpientareelle (1971).
kari.naskinen@gmail.com