Kun Lahden kaupunginvaltuusto aiemmin tänä vuonna päätti, että kaupungin omistama
Lahden Pysäköinti Oy rakennuttaa kauppatorin alle ison parkkiluolan, sanottiin
perusteluissa tämän olevan tarkoituksenmukaista, ”koska näin kaupunki säilyttää
pysäköintipolitiikan määrittelyn hallinnassaan”, ja koska ”pysäköintipolitiikka
puolestaan on liikennepolitiikan ja kulkumuotojakautuman vaikuttamisen
merkittävä tekijä”.
Nyt 4.6. kaupunginhallitus kuitenkin päätti ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että kaupunki myisi Hansaparkista 545 autopaikkaa Kauppakeskus Trion omistavalle kiinteistösijoitusyhtiölle Citycon Oyj:lle. Cityconin suurin osakkeenomistaja on monikansallinen Gazit-Globe Ltd. Näin kaupunginhallitus päätti äänin 9-2 hylätä aikaisemmat periaatteet Lahden pysäköintipolitiikasta. Kaksi vastustajaa olivat Jari Hartman (SDP) ja Ulla Vaara (SDP).
Entä nyt? Kaupunki saisi Cityconilta kauppahintana 2,1 miljoonaa euroa ja rakentaa sitten toriparkin nykyhinta-arvion mukaan 23 miljoonalla eurolla.
Lahden Pysäköinti Oy:n parkkitulot olivat viime vuonna 760 000 euroa, joista noin puolet tuli Hansaparkista.
Miten kaupunki toriparkin valmistuttua määrittelee Lahden pysäköintipolitiikkaa? Jos valtuusto hyväksyy Hansa-kaupan, jatketaan Trion ja Hansan parkkihalleissa todennäköisesti ilmaisen ensitunnin käytäntöä, mutta paljonko toriparkissa maksaa tunnin pysäköinti? Onko se sielläkin ilmaista vai kolme euroa?
Yhteenvedoksi voi todeta, että äänin 9-2 Lahden kaupunginhallitus haluaisi amputoida osan pysäköintijalkaansa. Maanantaina 11.6. nähdään, onko valtuusto samaa mieltä.
kari.naskinen@gmail.com
Nyt 4.6. kaupunginhallitus kuitenkin päätti ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että kaupunki myisi Hansaparkista 545 autopaikkaa Kauppakeskus Trion omistavalle kiinteistösijoitusyhtiölle Citycon Oyj:lle. Cityconin suurin osakkeenomistaja on monikansallinen Gazit-Globe Ltd. Näin kaupunginhallitus päätti äänin 9-2 hylätä aikaisemmat periaatteet Lahden pysäköintipolitiikasta. Kaksi vastustajaa olivat Jari Hartman (SDP) ja Ulla Vaara (SDP).
Entä nyt? Kaupunki saisi Cityconilta kauppahintana 2,1 miljoonaa euroa ja rakentaa sitten toriparkin nykyhinta-arvion mukaan 23 miljoonalla eurolla.
Lahden Pysäköinti Oy:n parkkitulot olivat viime vuonna 760 000 euroa, joista noin puolet tuli Hansaparkista.
Miten kaupunki toriparkin valmistuttua määrittelee Lahden pysäköintipolitiikkaa? Jos valtuusto hyväksyy Hansa-kaupan, jatketaan Trion ja Hansan parkkihalleissa todennäköisesti ilmaisen ensitunnin käytäntöä, mutta paljonko toriparkissa maksaa tunnin pysäköinti? Onko se sielläkin ilmaista vai kolme euroa?
Yhteenvedoksi voi todeta, että äänin 9-2 Lahden kaupunginhallitus haluaisi amputoida osan pysäköintijalkaansa. Maanantaina 11.6. nähdään, onko valtuusto samaa mieltä.
kari.naskinen@gmail.com