Neljä kuuluisinta autokilpailua ovat Indianapolisin 500 mailin ajo, Le Mansin 24 tunnin ajo, Monacon Grand Prix ja Monte Carlon ralli. Nyt on juhlavuosi, sillä sata vuotta sitten järjestettiin ensimmäisen kerran sekä Indianapolisin ratakilpailu että Monte Carlon ralli. Paljon myöhemmin alkoivat Le Mans (1923) ja Monacon GP (1929).
Huomenna keskiviikkona 19.1. alkava Monte Carlon ralli ei ole samanlainen kilpailu kuin vuonna 1911. Silloin se oli eräänlainen retkeilyajo, jossa kilpailijat lähtivät yhdestätoista kaupungista eri puolilta Eurooppaa ja kokoontuivat maaliin Monacoon. Samankaltaisena kokoontumisajona alkoi Jyväskylän Suurajojen historia 1951, joskin lähtöpaikka oli kaikilla Jyväskylä.
Ensimmäiset suomalaiset osallistuivat Monte Carlon ralliin 1934. Tuolloin suomalaisten lähtöpaikkana oli Tukholma. Ensimmäisen Monte Carlon rallin voitti ranskalainen Henri Rougier autonaan ranskalainen Turcat-Mery. Enteellistä tuossa kilpailussa oli, että heti alkoi protestointi. Kuudenneksi sijoittunut saksalainen von Esmarck jätti vastalauseen, koska hän oli kärsinyt huonosta säästä muita enemmän, ja Ranskan rajaviranomaisetkin olivat jotenkin häirinneet matkan edistymistä.
Myöhemmin protestit ja muut hänksläykset tulivat tutuiksi suomalaisillekin. Vuonna 1959 Eino ja Osmo Kalpala Citroenillaan olivat selvästi nopein autokunta, mutta heille määrättiin iso aikasakko liian aikaisesta saapumisesta aikatarkastusasemalle. Kalpalat olivat olettaneet, että sakkoja saisi vain myöhästymisestä.
Vuonna 1961 kilpailun olisi Saabillaan voittanut Esko Keinänen, mutta viimeisen yön aikana muutettiin loppukokeen sääntöjä niin, että voittajaksi saatiin ranskalaisella Panhardilla ajanut Maurice Martin.
Vuonna 1966 Pauli Toivonen ranskalaiselle Citroenilla saatiin voittajaksi, kun hänen edeltään hylättiin kummallisten ajovalosääntöjen perusteella neljä englantilaista auto, kolme Miniä ja yksi Hillman. Ilman tätä valojupakkaa voittaja olisi ollut Timo Mäkinen.
Vuonna 1968 puolestaan Toivonen pantiin tallimääräyksellä häviämään. Porschen kilpatalli halusi voittajaksi oman miehensä Vic Elfordin, joten Antti Aarnio-Wihurin kilpatallin Porschella ajanut Toivonen joutui jättäytymään Elfordin taakse.
Vuonna 1979 annettiin Hannu Mikkolalle tekaistu ylinopeussakko, ja kun loppuaikaan lisättiin sen takia viisi minuuttia, saatiin voittajaksi Lancia Stratoksella ajanut ranskalainen Bernard Darniche.
Suomalaiset voittajat:
1965 Timo Mäkinen, BMC Mini Cooper S
1966 Pauli Toivonen, Citroën ID
1967 Rauno Aaltonen, BMC Mini Cooper S
1985 Ari Vatanen, Peugeot 205 Turbo 16
1986 Henri Toivonen, Lancia Delta S4
1999 Tommi Mäkinen, Mitsubishi Lancer Evo
2000 Tommi Mäkinen, Mitsubishi Lancer Evo
2001 Tommi Mäkinen, Mitsubishi Lancer Evo
2002 Tommi Mäkinen, Subaru Impreza WRC
2006 Marcus Grönholm, Ford Focus RS WRC
2010 Mikko Hirvonen, Ford Fiesta S2000
Viisi kertaa on voittoon ajanut Sébastien Loeb. Neljän voiton miehiä ovat Sandro Munari, Walter Röhrl ja Tommi Mäkinen.
Indianapolisin 500 mailin ajon 100-vuotisjuhlakilpailu on 29.5.
kari.naskinen@gmail.com