Kävelin satamassa Lahden vesiyhtiön talon ohi. Oli mukava ilma, lämmintä pari astetta. Henkilökunnan parkkipaikalla oli toistakymmentä autoa. Niistä kahdeksassa oli lohkolämmitin päällä. Vesiyhtiön miehet eivät sähköä säästä.
Auton lohkolämmittimet sinänsä ovat energiatehokkaita, mutta vain pakkasella. Lohkolämmittimen käyttö talvella säästää polttoainetta. Lappeenrannan teknillisen yliopiston sähkötekniikan osaston varajohtaja professori Juha Pyrhönen on laskenut, että lohkolämmittimen energiankulutus esimerkiksi 1,5 tunnissa on noin kilowattitunti, tulee maksamaan noin 10 senttiä.
Kymmenen asteen pakkasessa 1,5 tunnin lämmityksellä moottori saadaan noin 20 asteeseen, jolloin moottorin kitkat ja palaminen ovat huomattavasti taloudellisempia kuin moottorin ollessa kylmillään. Pakkasessa kylmä polttomoottori kuluttaa ensimmäisten kilometrien aikana huomattavasti enemmän polttoainetta kuin lämmin moottori.
Pyrhösen laskelmat osoittavat myös, että pitkä lämmittäminen ei kannata. Kymmenen asteen pakkasessa on 1,5 tuntia juuri sopiva määrä. Kaikissa taloyhtiöissä pitäisikin järjestää lämmitystolpat niin, ettei niistä saisi virtaa läpi vuorokauden.
Lämmin moottori käy myös puhtaammin kuin kylmä. Motivan liikenneasiantuntija Vesa Peltola arvioi, että esilämmitetyllä moottorilla ajettaessa päästöt voivat ensimmäisten kilometrien aikana jäävät 80-90 prosenttia pienemmiksi kuin kylmäkäynnistetyllä moottorilla. Hän laskee, että kylmäkäynnistyksestä aiheutuu jopa 6 prosenttia henkilöautoliikenteen vuosittaisista hiilidioksidipäästöistä.
Sään viilentyessä kannattaa myös tarkistaa, että rengaspaineet ovat aina oikeat. Kylmällä säällä paine laskee ja vajaapaineinen rengas lisää polttoaineenkulutusta.
kari.naskinen@gmail.com