Rouva Emma Bovary paikkaa tylsää elämäänsä rahan voimalla. Lahden kaupunginteatterin Onnekkaat-näytelmässä tämä Gustave Flaubertin romaanihenkilö nousee rivien välistä esille, kun nousukasperheen opiskelijatytär mainitsee asiasta. Tuomas Rämön kirjoittaman ja ohjaaman kantaesityksen ohjelmalehtisessäkin on näytelmän mottona lainaus Rouva Bovarysta: ”Porvaristolla ei ole niin paljon omaisuutta, että se suojelisi, mutta kuitenkin on jotain mitä menettää.”
Näytelmän isä ja äiti ovat
pienehkön kaupungin merkkihenkilöitä, silmälääkäri ja
apteekkari. Luokkanousu on onnistunut täydellisesti ja 80-luvun
nousukausi antaa eväitä
vaikka mihin, kun oikein osaa
asiat hoitaa. Pienellä
Eero-näyttämöllä
lapset ovat ensin alakouluiässä ja siitä edetään niin, että
Sanna on jo pitkällä yliopisto-opinnoissaan ja Mika on jumissa
viinan kanssa. Vanhemmat ovat väenväkisin yrittäneet ohjata
lapsiaan hyviin rahaa tuottaviin ammatteihin, mutta onnekkuus ei aina
ole perinnöllistä eikä
pakotettavissa.
Uranvalinta
ei
myöskään
toimi
vain niin, että tehdään se sillä perusteella, mistä ammateista
ovat kärkinimet vuotuisissa verojuoru-uutisissa.
Raha
pelkästään ei ratkaise. Pihassa on Mersu, kotona on Juhani
Palmun maalauksia
ja Oiva
Toikan lintuja
sekä valkoinen sohva, jolla saavat
ilman suojakangasta istua vain vieraat. Kun isä on kaiket illat pois
kotoa rotary- tai leijonaklubissa tms. ja äiti samalla tavalla
jossakin, niin Sanna ja Mika saavat rahaa hyvitykseksi. Kaikkea
onkin, Commodore 64 tietokonepelejä varten, VHS-kasetteja ja kaikkea
muuta materiaalista viihdykettä, jota rahalla saa. Vauraus ei
kuitenkaan pelasta, ei Mikan protestoinnilta eikä äitiä
syövältä.
Tuomas Rämön (s. 1981) näytelmä kertoo
80-luvusta paljolti hänen omien kokemustensa pohjalta
Lappeenrannasta. Hänen vanhempansa olivat apteekkareita ja hän
itsekin kävi kesätöissä apteekissa. Heilläkin oli kotona
kankaalla suojattu valkoinen sohva, eivätkä vanhemmat lainkaan
olleet tyytyväisiä, kun Tuomas valitsi elämänurakseen teatterin.
Näytelmässä Mika suunnittelee elämäänsä valokuvaustaiteen
parissa - eikö sitä nyt mitään kunnollista ammattia olisi?
Sitten
90-luku, joka ei apteekkibisnestä romahduttanut, mutta muuten lama
iski laajalti. Näytelmässään Rämö kuvaa näitä asioita: raha
tuo mukanaan turvantunnetta, mutta aina ei edes vauraus pelasta.
Vanhemmat neuvovat tiukkaan senkin asian, että mihinkään
lainapaperiin ei nimeä pidä kirjoittaa takaajaksi, mutta on paljon
muutakin, joka voi iskeä vastaan.
Maalaislääkärin
vaimolla Emma Bovaryllakin on edessään pimeä käytävä, jonka
perimmäisessä päässä ovi on pultattu kiinni.
Esitys
pienellä Eero-näyttämöllä on kaksijakoinen. Ennen väliaikaa
ollaan yli tunti komediallisessa tyylissä, joka ajoittain muistuttaa
kiusallisen paljon television ala-arvoisimpia sketsiohjelmia.
Esimerkiksi pölhökustaamainen proviisorisketsi on täysin asiaton
ja irrallinen, vaikka myöhemmin äiti paljastuukin apteekkariksi.
Väliajan jälkeen vakavoidutaan ja olin tyytyväinen, että
sittenkin jäi katsomaan senkin osan.
Lumikki
Väinämö äitinä
on erinomainen, ja hän voisi antaa tytärtä näyttelevälle Nenna
Tynille oppitunteja
puheilmaisussa. Sanna-tytär nimittäin puhuu nykynuorten tapaan niin
epäselvästi, että esimerkiksi viimeisen pöytäkeskustelun sisältö
meni suurimmaksi osaksi ohi Sannan kelvottoman
artikuloinnin takia.
Mikko
Jurkka isänä
tekee mainion roolin, jossa hän on kokonaan luopunut möreästä
”jurkkailmaisustaan” ja puhuu nyt nautittavasti
normaalilla
äänellä. Markus
Järvenpää hankalassa
Mikan roolissa onnistuu hyvin, vaikka tunnetiloja pitää vaihtaa
moneen kertaan. Lisäksi kymmenkunta sivuroolia vetää taitavasti
Tuomas
Korkia-aho,
joka on tullut Lahdessa jo puolentoista
vuoden ajan
tutuksi monipuolisesta osaamisestaan.
kari.naskinen@gmail.com