maanantai 5. syyskuuta 2022

Kartellit: ensin valtion suosimia, sitten kieltämiä


Asfalttiurakoitsijoiden kartelli paljastui 20 vuotta sitten, kun yhden yrityksen entinen omistaja paljasti sen kilpailuviranomaisille. Kartellit oli Suomessa kielletty lailla 1993, mutta asfaltointeja pitivät alan yritykset edelleen 90-prosenttisesti hallinnassaan. Muitakin oli, epäiltyinä ainakin Ahlström, Metsäliitto, M-Real, Stora Enso, UPM, Kone ja Outokumpu. Autokoulualan laitonta hintayhteistyötä käsiteltiin 2010-luvulla oikeusistuimissa ja isännöintialalla paljastui laaja hintakartelli vielä viime vuonna. Suomen historian yliopistonlehtori, fil. tri Mika Kallioinen Turun yliopistosta on tehnyt kirjan Kartellien maa (Gaudeamus, 2022), jossa käsitellään tätä meidän ”maailman vähiten korruptoitunutta maata”, jota toisaalta on menneinä vuosikymmeninä kutsuttu myös kartellien luvatuksi maaksi.

Kartelli on ruma sana. Se ei kuitenkaan kata lähestulkoonkaan kaikkea sitä moninaista yritystoimintaa, joka erilaisilla sisäisillä ja salaisilla kilpailunrajoituksilla on haitannut vapaata kilpailua. Esimerkiksi toimialarationalisointie
n tavoitteena on usein nimenomaan kilpailun rajoittaminen. Kun Rosenlew ja Upo sopivat 1972 rationalisoinnista, lopetettiin Porissa vuositasolla 5000 mankelin ja 1500 astianpesukoneen valmistus, mutta vastapainoksi Rosenlew sai kasvattaa jääkaappien ja pakastimien tuotantonsa 15 000:een.

Samana vuonna Upo myi tiskipöytien valmistuksensa
Reino Rajamäen perustamalle Stala Oy.lle ja kauppaan sisältyi ehto, ettei Upo saanut enää uudestaa ryhtyä valmistamaan niitä.

Kallioinen on kirjoittanut paljon niistä kartellitoiminnan alkuvaiheista, jolloin se oli myös valtion hyvässä suojeluksessa. Valtiovalta ymmärsi asian niin, että pienen maan vientiteollisuuden varsinkin on liittouduttava, jotta pystytään kilpailemaan markkinoilla.
Metsäteollisuusyrityksille tämä oli tärkeä. Jo kauen ennen Suomen itsenäistymistä kartellijärjestelmä pantiin vauhtiin. Tamperelaisen Nokia Oy:n puuhiomon patruuna Fredrik Idestam kutsui kollegansa koolle 1874 ja perustettiin Suomen puupahviyhdistys, johon lähtivät mukaan Nokian lisäksi Inkeroisten puuhiomo, Kuusankosken Oy, Kymin Oy ja Tampereen puuhiomoyhtiö. Tämä yhdistys alkoi sopia hinnoista ja säännöstellä vientiä Venäjälle niin, ettei ylitarjontaa syntynyt. Seuraavana vuonna Kuusankosken kreivi Carl Mannerheim kutsui koolle johtajia, jotka perustivat Suomen puumassayhdistyksen.

VEHKEILYÄ
KANSAA KOHTAAN


Toimittiin niin kuin taloustieteen isä
Adam Smith juuri noihin aikoihin kirjoitti: ”Saman alan ammatinharjoittajat tapaavat harvoin edes huvin ja hauskanpidon merkeissä, mutta kun niin käy, keskustelu kääntyy vehkeilyksi kansaa kohtaan tai johonkin suunnitelmaan hintojen nostamiseksi.”

Vehkeilyssä oli mukana valtio, joka suorastaan kannusti yrityksiä liittoutumaan. Syntyi korporatistinen järjestelmä, jossa elinkeinoelämä ja julkinen valta yhdessä suunnittelivat ja toteuttivat talouspolitiikkaa. Vuonna 1918 perustettiin erityinen Kauppa- ja teollisuuskomissio kartellisoitumista edistämään. Samalla kehittyivät poliittisen ja liike-elämän eliittien suhteet läheisiksi. Esimerkkinä Kallioinen mainitsee Yhtyneitten Rudolf Waldénin ja Serlachiuksen Gösta Serlachiuksen, joilla kummallakin oli selvät suorat yhteyden valtion ylimpään johtoon.

Toinen vatiollinen ”kartellielin” oli 1930-40-lukujen vaihteessa perustettu kansanhuoltoministeriö, jonka avulla perustettiin tuonti- ja vientialalle 120 ns. luottamusneuvostoa. Ne sopivat eri sektoreilla esim. raaka-aineiden ostoista ja käytöstä.

Sotien jälkeen alkoi vihdoin kuulua toisenlaistakin ääntä, mutta kuten kirjan yhden luvun aalussa todetaan, ”kyllä huonokin kartelli vapaan kilpailun voittaa”. Viimeistään kun kartellit ulottuivat epäilyttävän vahvasti vähittäiskauppaan, alettiin protestoida. Kaupan keskusvaliokunta sopi 70-luvun lopulla kuuden kaupparyhmän kanssa ”rauhoittavansa” maitotuotteiden, sokerin, tupakan ja keskioluen hinnat koko maassa siten, että alimpana sallittuna hintana oli hintaviranomaisten vahvistama korkein sallittu vähittäishinta! Makeistehtaat puolestaan rationalisoivat: Chymos alkoi tehdä karkkeja, Fazer täytteettömiä suklaalevyjä ja marmeladeja, Hellas täytteellisiä suklaalevyjä ja purukumia.

Pankit olivat jopa niin hyvässä asemassa, että niitä varten oli lailla säädetty kartelli. Verovelvollisuuslaki sitoi pankkeja niin, että talletuskorko oli verovapaata, mikäli pankit olivat koron yhdessä hyväksyneet.

Sanomalehtien liiton kartellimääräys oli sellainen, että jäsenlehtiä oli kielletty julkaisemasta ilmaisjakelulehtiä paitsi sellaisessa tilanteessa, että paikkakunnalla jo ilmestyisi jokin yksityinen kaupunkilehti, jota
kohtaan paikallinen sanomalehti sai ”aktiivisena vastatoimenpiteenä” aloittaa oman kaupunkilehden julkaisemisen. Esimerkiksi Lahdessa tilanne oli 80-luvulla sellainen, että Etelä-Suomen Sanomia harmittavina ilmoitushintojen polkijoina olivat ulkopuoliset kaupunkilehdet Uusi Lahti ja Lehtimiehet Oy:n perustama Lahtiset. ESS sai liitolta luvan ostaa Uuden Lahden, koska sen avulla pystyttiin tehokkaammin kilpailemaan aivan vierasta, Urpo Lahtisen tamperelaista lehtiyhtiötä vastaan.

Lopulta kartellit kiellettiin. Suomen ensimmäinen kilpailunrajoitusta koskeva laki tuli 1958, mutta se ei vielä ollut kovin tehokas. Niinpä Mikkelissäkin ihmeteltiin jouluna 1990, miksi jou
lukinkut maksavat joka kaupassa saman verran, kuten myös bensa kaikilla huoltoasemilla. Vasta 1993 astui voimaan laki, joka yksiselitteisesti kielsi kartellit. Mutta välistävetäjiä oli edelleen. EU:n komission kilpailuviranomaisten tutkimuksissa ilmeni 2004, että monien suomalaisten suuryritysten todettiin olevan mukana kartelleissa. Ne olivat vääristelleet hankintasopimuksia, sopineet hinnoista, jakaneet keskenään asiakkaita ja markkinoita sekä välittäneet toisilleen luottamuksellista tietoa.

Oikeaakin kehitystä tapahtui: Uponor irtautui putkivalmistajien kartellista jo ennen kartellit kieltävää lakia ja perusteli ratkaisuaan sillä, että ”kilpailun rajoittaminen ei kuulu vapaaseen yhteiskuntaan”.

Kirjassa on liitetietoina pitkät luettelot kilpailunrajoituksista sopineista elinkeinoelämän yhteenliittymistä 1874 - 1988 ja määräävässä markkina-asemassa olevista yrityksistä 1960-88. Tähän muutamia kartelliorganisaatioita:

1894 per. Suomen tapettipaperiyhdistys
1901 Suomen sokeriyhdistys
1905 Suomen ikkunalasikonttori
1914 Suomen tulitikkuyhdistys
1926 Suomen faneritehdasyhdistys
1931 Hiivatehtaitten myyntiyhdistys
1934 Kenkätehtaitten yhdistys
1944 Virvoitusjuomateollisuus ry.
1959 Autoalan keskusliitto
1960 Suomen sähkölaitosyhdistys
1962 Suomen autokoululiitto
1962 Suomen hammaslääkäriliitto
1963 Suomen panimoteollisuusliitto
1964 Suomen kuorma-autoliitto
1964 Kauppamallastramojen liitto
1965 Lahden seudun autoalan liikkeiden yhdistys
1966 Suomen apteekkariyhdistys
1969 Lahden talousalueen bensiinikauppiaat
1981 Hautaustoimistojen liitto

Tämä luettelo käsittä kaikkiaan yli 250 kartellia. Määräävässä markkina-asemassa olleita yrityksiä olivat mm.

1960-65 Suomen Sokeri Oy
1966 Valio
1969 Kone (hissit)
1969 Nokia (eristetyt kaapelit)
1973-76 Kymi Kymmene (kylpyammeet)
1977-78 Esab (hitsauspuikot)
1978-81 Finn-Match (tulitikut)
1979-81 Lohja (matkailuperävaunut)
1981 Uponor (muoviset viemäriputket)
1984 Wilh. Schaumann (lastulevyt)
1985-87 Tikkurila (maalit)
1988 WSOY (almanakat, kalenterit)

kari.naskinen@gmail.com