keskiviikko 23. helmikuuta 2022

Niilillä voi kyllästyminen johtaa kuolemaan


”Surkea”, sanoi vieressäni istunut Hercule Poirot -ekspertti, kun uusi Kuolema Niilillä -elokuva oli päättynyt. Tässä mielessä täysin puolueettomana nyökkäsin ja totesin, että samaa tasoa kuin edellinen eli Idän pikajunan arvoitus (2017). Molemmat on ohjannut engantilainen Kenneth Branagh, joka enemmän onkin saavuttanut arvostusta teatteriohjaajana.

Edellisestä, yhtä pitkäveteise
n kyllästyttävästä pikajunatarinasta jäi mieleen junan suistuminen kiskoilta ja varsinkin se, että junan nostivat takaisin raiteilleen junan henilökunta ja matkustajat ilman minkäänlaisia nostureita. Tämä uusi elokuva alkoi ensimmäisestä maailmansodasta, jossa Hercule Poirot haavoittui kasvoihinsa niin, että suun ja nenän väliin jääneiden pahojen arpien takia hän päätti kasvattaa viikset. Kumma vain, että vaikka oikea poski meni sirpaleiden repiessä yhtä repaleiseksi, mutta partaa ei tarvinnut kasvattaa, koska poski parani täysin sileäksi.

Entä voisiko David Suchet juosta murhaajan perässä pistooli kädessä, kuten Branagh tekee? Onneksi ei Agatha Christie ole näitä tekeleitä näkemässä.

Tapahtumat sijoittuvat siis pääasiassa Niilille, jossa matkailuaiheisia kohteita ovat Abu Simbelin temppeli, jokin hieno hotelli Assuanissa ja Gizan pyramidit, jotka vastoin todellisuutta on sijoitettu aivan Niilin rantaa lähelle. Puuttuu vain Joanna Lumley esittelemässä nähtävyyksiä.

kari.naskinen@gmail.com