tiistai 23. marraskuuta 2021

Raamatussa huono opastus paikalliseen sopimiseen

Näyttelijä Krista Kosonen lukee radiossa Raamattua kymmenen minuutin pätkissä. Eilen klo 23 oli vuorossa Matteuksen evankeliumin 20. luku, jossa Jeesus kertoo vertauksen paikallisesta sopimisesta viinitarhalla.


Viinitarhan omistaja palkkasi varhain aamulla miehiä töihin ja lupasi yhden dinaarin päivältä. Keskipäivällä omistaja näki toisia miehiä seisomassa torilla joutilaina ja palkkasi heidätkin poimimaan rypäleitä. ”Menkää tekin minun viinitarhaani, ja mikä kohtuus on, sen minä annan teille.” Lisää miehiä hän sai tämänkin jälkeen palkatuksi.

Kun ilta tuli, sanoi viinitarhan herra tilansa hoitajalle: ”Kutsu työmiehet ja maksa heille palkka, viimeisistä alkaen ensimmäisiin asti.”

Mutta mitä ihmettä, kaikki saivat yhden dinaarin, sekä ne aamulla aloittaneet että paljon myöhemmin hommiin tulleet. Eihän siinä ollut mitään järkeä ja koko päivän töitä tehneet protestoivat. Pomo selitti yhdelle duunarille: ”Ystäväni, en minä tee sinulle vääryyttä; etkö sopinut minun kanssani dinaarista? Ota omasi ja mene. Mutta minä tahdon tälle viimeiselle antaa saman verran kuin sinullekin. Enkö saa tehdä omallani, mitä tahdon? Vai onko silmäsi nurja sentähden, että minä olen hyvä?”

Jeesuksen opetus oli, että näin viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja ensimmäiset viimeisiksi. Se oli kuitenkin varmaa, että jos kapitalisti olisi näin Jeesuksen oppien mukaan todellisuudessa menetellyt, ei seuraavana aamuna kukaan olisi lähtenyt viinitarhalle.


kari.naskinen@gmail.com