torstai 14. tammikuuta 2010

Toriparkin vastustajat johtavat

Lahden kaupunginvaltuusto käsittelee maanantaina 18.1. torin tienoon asemakaavamuutosehdotusta. Se on samalla ensimmäinen kerta, kun toriparkkiasia on valtuustossa. Toriparkki on yksi niistä asioista, jotka kaikkein eniten kiinnostivat lahtelaisia viime kunnallisvaalien alla. Ehdokkaat ottivat asiaan kantaa, ja näitä kannanottoja oli tarkistettavissa myös internetin vaalikoneissa. Kun näitä vastauksia nyt käy läpi, näyttää siltä, että valtuusto ei torin alle rakennettavan parkkiluolan kannalla ole.

Yhtenä vaalilupauksenaan toriparkin vastustaminen esiintyivät nyt valtuustossa istuvista ainakin seuraavat:

SDP: Jari Hartman, Susanna Iivonen-Pekesen, Katja Ilmoniemi, Eila Jokinen, Ulla Koskinen-Laine, Erkki Nieminen, Jarkko Nissinen, Tapani Ripatti, Kari Salmi, Jouko Skinnari, Ulla Vaara, Eero Vainio.
Kokoomus: Matti Kataja, Leena Luhtanen, Arja Nikkanen, Reijo Salminen, Marja-Leena Taavila, Merja Vahter.
Vihreät: Helena Aaltola, Aleksi Mäntylä, Kirsti Vaara, Saara Vauramo.
Vasemmistoliitto: Antti Holopainen, Matti Kauppila, Vuokko Kautto.
Perussuomalaiset: Lasse Koskinen, Harri Nieminen.
Kristilliset: Leena Kaartinen.

Toriparkin kannattajia:
Kokoomus: Sari Kurikka, Sari Niinistö, Tuija Nurmi, Einari Pohjolainen, Jorma Ratia, Juha Rostedt, Jari Salonen, Ilkka Viljanen.
SDP: Sirkku Hilden, Mika Kari, Pekka Komu.
Keskusta: Saila Lehtomäki, Maija-Liisa Lindqvist, Maarit Luukka.
Kristilliset: Marjo Loponen, Leena Mantere.

Näillä tuloksilla toriparkin vastustajat olisivat johdossa äänin 27 - 16. Lisäksi on tiedossa kaupunginhallituksen kokouksen (21.12.) perusteella, että Hannu Himanen (Kok) kannattaa toriparkkia ja että vaalilupauksensa ovat pettäneet Kari Salmi, Leena Luhtanen ja Merja Vahter. Näin ollen äänestystilanne on 24 - 20, ja sitten on 15 valtuutettua, joiden kantaa en tiedä.

Kuntalaisten kanta on selvä: ei toriparkkia, eikä ainakaan veronmaksajien rahoilla. Viimeksi asiaa kyseli Lahden Radio internetsivullaan. Vastaajien mielipidejakauma oli toriparkinvastainen suunnilleen prosentein 70 - 30.

PARKKIPAIKOISTA
EI OLE PULAA

Kun Kauppakeskus Trio viime toukokuussa muutti parkkihallinsa maksulliseksi myös ensimmäisen tunnin osalta, alkoi hallissa heti olla runsaasti vapaita paikkoja. Kesäkuussa päätettiin palata maksuttomaan ensimmäiseen tuntiin. Pitkä Päijänteenkatu muutettiin viime vuonna maksulliseksi, ja nyt kadulla on parkkitilaa vaikka kuinka paljon.

Lahdessa ei siis tarvita lisää parkkipaikkoja, vaan ilmaisia parkkipaikkoja. Torin alle ei ilmaisia paikkoja tulisi, vaan päinvastoin Lahden kalleimpia.

Pysäköinnin helppoutta Lahdessa mainostaa myös Lahden alueen kehittämisyhtiö (Lakes), jonka esitteessä ”Enemmän tilaa elämälle” (lokakuu/2008) todetaan: ”Pysäköinti kaupungin keskustassa ei ole ongelma. Keskustan alueella on useita parkkitaloja ja pysäköintialueita.”

Markkinapäivänä Lahden keskustassa on joskus pientä ruuhkaa. Viime keväänä tein kokeen, ajoin autolla torin luo klo 11 ja etsin tyhjiä parkkiruutuja. Aivan torin kupeesta niitä ei löytynyt, mutta jo 200 metrin säteellä torista auton sai helposti kadunvarsipysäköintiin. Lisäksi kaikissa parkkihalleissa oli tilaa vaikka millä mitalla, eniten lähellä toria olevassa Siltapuiston pysäköintitalossa.

Tilannetta tosin on pyritty väkisin muokkaamaan toisenlaiseksi vähentämällä normaaleja kadunvarsipaikkoja, kuten nyt on tarkoitus myös uudella asemakaavalla.

MIKSI TORIPARKKI?

Siksi, että keskustan kauppaliikkeisiin saataisiin lisää ostajia. Näin on asia nyt, kun ensin on valtuuston päätöksillä sallittu jättimarkettien rakentaminen Launeelle, viimeksi Holmaan ja nyt vielä Karistoon.

Kun asiasta ensimmäisiä kertoja puhuttiin, tuotiin esille, että rakentamiskustannuksiin osallistuisivat myös yrittäjät ja keskustan kiinteistöyhtiöt. Eivät ole puheet pitäneet, mutta tästä huolimatta osa poliitikoista ja kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta (Kok) ovat toriparkin rakentamisen kannalla - meidän veronmaksajien rahoilla.

Ei asiaa miksikään muuta se, että rakennuttajana ja maksajana (arviolta 20 miljoonaa euroa) toimisi persaukinen Lahden Pysäköinti Oy. Se on kaupungin sataprosenttisesti omistama tytäryhtiö, siis veronmaksajien ja äänestäjien. Tällaisten tytäryhtiöiden valtavasti kasvava velkataakka on jo nyt iso rasite. Lahden kaupunkikonsernin lainakanta on suhteellisesti laskien suurten kaupunkien suurin, 4300 euroa/asukas.

Jos toriparkki rakennetaan, sen kustantaminen kuuluu Hämeen kauppakamarin, Päijät-Hämeen yrittäjien, Lahden yrittäjien, Lahden teollisuusseuran, Lahden keskustaeheytys ry:n ja Lahden liikemiesyhdistyksen jäsenyrityksille sekä keskustan kaupoilta vuokratuloja saaville rikkaille kiinteistöyhtiöille.

Viime syksynä kaupunginhallitus ja muita siinä siivellä kävivät toriparkkiretkellä Jyväskylässä, Kuopiossa ja Vaasassa. Ei ollut kanttia käydä Turussa, missä toriparkin kustantaa kokonaan paikallinen elinkeinoelämä.

Ilmastoasiastakin on kysymys. Liikenneministeriön viime vuonna julkistamassa ilmastopoliittisessa ohjelmassa lähdetään siitä, että kaupungeissa henkilöliikenteen kasvu ohjataan linja-autoihin, raiteille ja pyöräteille. Lahdessa jotkut haluavat lisätä henkilöautoliikenteen kasvua.

kari.naskinen@gmail.com