torstai 6. elokuuta 2009

Aleksi vaiheittain kävelykaduksi

Jokohan Lahti alkaa olla ainoa kaupunki, jossa ei ole kävelykatua? Lanunaukiotynkä ei sellainen ole, eikä Rautatienkadusta sellaista tule, vaikka suljettaisiin kokonaan liikenteeltä. Kävelykatua ei voi väkisin tehdä. Siksi ainoa kävelykaduksi Lahdessa kelpaava on Aleksanterinkatu, koska se on kaupungin vilkkain ja paras katu.

Aleksista pitäisi alkaa tehdä kävelykatua vaiheittain. Ensin se muutettaisiin joukkoliikennekaduksi (linja-autot ja taksit), koska yksityiseen henkilöautoliikenteeseen ei Aleksia tarvita. Kun tähän totuttaisiin, poistettaisiin kadulta kaksi ajokaistaa ja muutettaisiin katu yksisuuntaiseksi niin, että linja-autoliikenne jatkuisi nykyiseen malliin. Lopulta poistettaisiin linja-autotkin Aleksilta; ne siirrettäisiin Vapaudenkadulle, josta puolestaan tehtäisiin kaksisuuntainen joukkoliikennekatu.

Tällä tavoin meneteltiin aikoinaan Jyväskylässä, jossa nyt on Suomen paras kävelykatu. Lahden kaupunginvaltuutetut ja teknisen lautakunnan jäsenet ovat moneen kertaan käyneet tutustumassa Jyväskylään, mutta edes tätä kävelykatuideaa eivät ole enää muistaneet, kun ovat palanneet Lahteen.

Yksi vaihe kävelykaduksi muuttamisessa olisi, että Aleksi suljettaisiin yksityisliikenteeltä markkinapäivinä ja muulloinkin, kun kaupungin keskustassa on joitakin tapahtumia. Vappunahan tämä jo toimii oikein hyvin. Varsinkin markkinoille olisi eduksi, jos Aleksanterinkatu voitaisiin ottaa käyttöön myyntikojuja varten. Joukkoliikennekatuna Aleksi voisi olla myös vilkkaimpina kesäpäivinä perjantaisin ja lauantaisin aamusta ainakin kolmeen iltapäivällä.

Keskustan liiketoiminnalle kävelykatu olisi valtava piristysruiske. Näin on käynyt joka paikassa, missä näin on menetelty.

kari.naskinen@gmail.com