Filosofia ei rajoitu asioiden yksityiskohtien tunnusteluun, vaan se ottaa haltuunsa niiden kokonaisjärjestyksen, hahmottaa niiden muodot ja periaatteet, kategoriat ja säännöt sekä niiden välttämättömyyden.
Kulttuuritoimittaja Sakri
Pölönen kirjoitti
Helsingin
Sanomissa, että hän päätti fanittaa Hegeliä,
vaikka ei juuri mitään tuon filosofin ajatuksista ymmärräkään.
Pölöstä kuitenkin lohduttaa, ettei ole ainoa, sillä tarinan
mukaan Hegelin viimeiset sanat olivat: ”Vain yksi ihminen koskaan
ymmärsi minua, eikä hänkään oikein ymmärtänyt.” (HeSa
23.7.)
Kuulun
Pölösen kanssa samaan sarjaan. Ensin nuorena oli muotia lukea
yhteiskunnallisen, poliittisen kirjallisuuden ohella myös
filosofiaa, koska niin intellektuellit tekivät. Kun sitten
aikuisempana työskentelin kahdessa sellaisessa sanomalehdessä,
joihin tuli arvosteltaviksi paljon kirjoja, niin minä sain aina
sellaiset kulttuuritoimittajille kelpaamattomat kirjat, joissa
käsiteltiin filosofiaa ja vaikkapa hindujen kuolemankäsityksiä tai
kummallisia rajatiedon oppeja, okkultismia yms.
Jonkinlaiseksi
harrastukseksi tämä on jäänyt, ja kyllä filosofiset kirjat
panevat vanhenevat aivot pinnistelemään siinä missä Mauri
Sariolan Susikoski-dekkaritkin.
Viimeksi luin amerikkalaisen William
Jamesin (1842
- 1910) luennoista Oxfordin yliopistossa 1908
kootun teoksen Todellisen
moneus (Basam,
2021). Jameskin on tietysti hyvin perillä Hegelistä, joka
saksalaisena oli varma Saksan ylivertaisuudesta maapallolla: ”Muissa
Euroopan maissa on filosofia omassa ideassaan kadonnut ja kuollut,
kun taas Saksan valtio on säilyttänyt sen omana
erityisominaisuutenaan. Olemme vastaanottaneet luonnolta ylhäisen
tehtävän ryhtyä pyhän tulen vartijoiksi.”
Tästä
tulee heti mieleen säveltäjä Richard
Wagner,
jonka oopperat Adolf
Hitler nosti
oman filofisen ajattelunsa ylhäiseen kärkeen.
Kun
jätetään pois antiikin suuret filosofit, niin kyllähän
saksalaiset filosofit sitä kovinta laatua edustavat: Hegelin lisäksi
esimerkiksi Kant,
Nietzsche, Marx, Schopenhauer, Spengler, Heidegger, Adorno, Arendt,
Benjamin, Habermas,
lista olisi pitkä. William
James näki tähän saksalaiseen filosofiaan liittyvän
vääristymänkin: ”Saksassa toiminta on mennyt niin muodolliseksi
ja ammatilaistuneeksi, että kellä tahansa, joka on onnistunut
hankkimaan oppituolin ja julkaisemaan vaikka kuinka kouristuneen ja
eriskummallisen kirjan, on taattu taivaspaikka alan historiikissa,
jossa hän saa ikuisesti nököttää kuin kärpänen
meripihkassa.”
Lipsahti taas kerran Saksaan, kun se meille suomalaisille on niin tärkeä kumppani historiassa ollut. Jamesin kirjan keskeinen pohdinta koskee kuitenkin sitä ajattelua, että maailmassa on kaiken todellisen luovuttamattomana tunnusmerkkinä moneus, kyky asettua aina uusiin ja odotamattomiin yhteyksiin muiden asioiden kanssa. Kirjan suomentaja, fil. tri Hannu Poutiainen ottaa heti alkusanoissa esimerkin:
”Kun herra Bradley pähkäilee, miten sokeri voi olla makea, intellektualismi ylittää itsensä ja muuttuu verbalismiksi. Sokeri on vain sokeria, makea on vain makeaa, kumpikin on vain itsensä eikä toinen, eikä pelkkä on-sana riitä subjektin ja predikaatin rationaaliseksi liitokseksi. Kahden asian välissä oleva asia ei voi liittää noita asioita toisiinsa, koska tuo väli, joka on kahden asian välissä, on itse kolmas asia, jonka liittäminen ensimmäiseen ja toiseen asiaan vaatisi edellistäkin hienojakoisempia välejä, ja niin edelleen ad infinitum.” (F.H. Bradley oli vuosisadanvaihteen tärkeimpänä pidetty englantilainen filosofi.)
Näin alkoi lauantaipäivä, seuraavaksi kirjahyllystä Sumua Susikosken yllä (Gummerus, 1961). Rikostarkastaja Leo Olavi Susikoskikin on filosofi, sillä hän pääsee totuuteen päättelemällä, ei arvailemalla.
kari.naskinen@gmail.com