tiistai 26. heinäkuuta 2011

Jyväskylän Suurajot palaa etelään - Lahdessa voitti viimeksi Timo Mäkinen

Otsikossa käytän vanhaa Jyväskylän rallin nimeä, mutta kun kysymys on vuodesta 1970, niin silloin ei vielä MM-pisteistä ajettu, ja kilpailun nimi oli Jyväskylän Suurajot. Vuonna 1970 nimittäin kilpailu edellisen kerran ulottui niin etelään kuin tapahtuu tällä viikolla ajettavassa rallissa. Niin etelässä käytiin silloin, että yksi pikataival ajettiin jopa Keinolan moottoriradalla.

Tämänkertaisen rallin perjantaipäivä huipentuu Lahden raviradalla Jokimaalla ajettavaan erikoiskokeeseen. Vuonna 1970 Lahden erikoiskoe järjestettiin Asko-Upon parkkipaikalla ja tehtaan edustalla olleella kadulla (nykyisin siinä on valtatie 12). Pätkä oli pituudeltaan 900 metriä ja se ajettiin kahtena kiekkana. Tämän kaupunki-ek:n järjestelyistä vastasi AK:n Lahden piiri.

Pikataipaleen voitti Timo Mäkinen Ford Escort TC:llä (kuva). Hannu Mikkola samanlaisella tehdastallin autolla hävisi sekunnin. Kilpailun kokonaisuudessaan voitti Mikkola ja Mäkinen oli toinen. Seuraaviksi tulivat Simo Lampinen, Lancia Fulvia HF ja Heikki Majander, Volvo 142.

Ne olivat niitä aikoja, jolloin ajettiin vielä yötä myöten. Kilpailu alkoi Jyväskylästä Harjun pikataipaleella torstaina klo 19 ja päivän viimeinen pikis oli EK 9 Väärinmaja klo 23.50. Sitten pidettiin reilun tunnin tauko, minkä jälkeen oli vuorossa EK 10 Urria klo 01.15. Näin mentiin urku auki niin, että viimeinen EK 54 starttasi Ruuhimäessä sunnuntaina klo 01.00.

Lähtöjärjestyskin oli tuohon aikaan toisenlainen kuin nyt. Kun autot pantiin reitille luokittain pienimmistä alkaen, ajoi numerolla 1 DDR:n Eberhart Asmus, Trabant 601.

Jo tuolloin Jyväskylän Suurajot oli siis kansainvälinen kilpailu. Sen englanninkielinen nimi oli Rally of the Thousand Lakes, käytössä ensimmäisen kerran jo 1954. Vuonna 1959 kilpailu sai ensimmäisen kerran EM-osakilpailun arvon. Seuraava askel oli MM-arvo 1973, kun sellainen ensi kertaa tuli autonvalmistajien kilpailtavaksi. Kuljettajien MM-sarja alkoi 1979, ja "Jyskälä" vakiinnutti heti paikkansa myös siinä.

Toki ralli oli ollut kansaainvälinen alusta alkaen. Ensimmäiset ulkomaalaiset voittajat olivat 1957 Erik "På taket" Carlsson, Saab 93, ja 1959 Gunnar Callbo, Volvo PV 544. Vuonna 1970 paras ulkomaalainen oli DDR:n Gunther Gries, Wartburg 353, sijalla 29. Lisäksi kärkikolmikolla olivat kartanlukijoina ruotsalainen Gunnar Palm sekä englantilaiset Henry Liddon ja John Davenport.

Ralli sai 1980-luvulla kansainvälisen nimen 1000 Lakes Rally, joskin vanha pitkä versio säilyi virallisessa logossa. Nimisponsorinsa ralli sai 1994, jolloin perinteisen nimen eteen liitettiin Neste. Vuonna 2006 nimi muuttui Neste Oil Ralliksi (Neste Oil Rally Finland).

kari.naskinen@gmail.com