Näin Venäjän Kansallisen yhtenäisyyden päivänä 4.11. sopii kirjoittaa Markus Leikolan näytelmästä, jonka tapahtumapaikkana on poliittisten toisinajattelijoiden vankila. Tämä juhla- ja vapaapäivä on perua 1600-luvulta, monilla eri nimillä olleena. Helsinki 98 -teatteriryhmän esittämän näytelmän nimi Lähinaapuri viittaa venäläiseen ulkopoliittiseen termiin, jolla tarkoitetaan lähellä olevia naapurimaita, jotka ovat ”melkein omia”, mutta eivät kuitenkaan muodollisesti. Niitä kuitenkin voi kohdella niin kuin ne olisivat omia.
Lähinaapuri
on myös vankityrmän seinän takana oleva toinen vanki. Tämän väärille poluille harhautuneen naapurin
nimeä ei saa edes mainita, ellei paranna tapojaan. Jo käsiohjelmasta käy ilmi, että
toisessa sellissä on nimeltä mainitsematon Aleksei
Navalnyi.
Leikola sai idean näytelmäänsä Springer-konsernin
Politico-lehdestä, jonka pikku-uutisen mukaan Navalnyin
naapuriselliin oli pantu hulluksi katsottu mies sillä
tarkoituksella, että metelöinnillään hullu häiritsisi Navalnyitä
ja saisi tämänkin mielen sekoamaan.
Gogolin
Mielipuolen päiväkirja
kulkee mukana näytelmässä, mutta Navalnyi ei murtunut, vaan
kohtasi kuoleman neljä päivää Politico-lehden jutun
jälkeen 16.2.2024.
Helsinki
98 -ryhmä on tätä ennen tehnyt näytelmät Svetlana
Aleksijevitshin romaaneista
Neuvostoihmisen
loppu ja
Sinkkipojat,
joita
esitetään samassa paikassa, purkutyötä odottavassa Vuosaaren
entisen lukion
kirjastossa. Teatteriryhmä
tutkii, ”mitä taide voi olla 24.2.2022:n jälkeen”. Seuraavaksi
dramatisoidaan Nobel-kirjailija Aleksijevitshin romaani
Tshernobylista
nousee rukous. Esitykset
ovat olleet säälimättömän kovia kuvauksia totalitaristisen
yhteiskunnan vaikutuksista ihmisten elämään. Samasta on kysymys
Leikolan näytelmässä, mutta yhtä syvälle siinä ei päästä.
Kaikissa Helsinki 98:n esityksissä pääosissa on ollut
erinomainen
Sami
Lanki,
joka nyt esittää vanginvartijaa. Hulluksi leimattua vankia esittää
Juha-Pekka Mikkola,
joka
on
kuin Raskolnikov, oikeustieteen opiskelija, joka sanoo ampuneensa
koronkiskurin. Vartija kuitenkin lukee Dostojevskia
ja
pitää hänkin vankia mielenvikaisena,
koska turha kehuskella murhanneensa ampumalla, koska kirveellä
Raskolnikov tekonsa teki.
Teatteriryhmän kaikki näytelmät
on ohjannut venäläinen teatterimies, joka ehkä asuu Suomessa,
mutta nimeään hän ei halua julkisuuteen Venäjän sodan takia.
Joitakin nimettömiä haastatteluja hän on antanut ja on
sanonut, että nyky-Suomessakin on pahoja merkkejä: ilmapiirissä on
täällä jonkinlaista pelokkuutta, jota saavat aikaan hallituksen
taloudelliset leikkaukset. Kansalaisia pannaan kyykkyyn ja
vaiennetaan näiden talousahdistusten myötä myös henkisesti.
Absurdi näytelmä osoittaa, mikä on tulos, kun loppuun asti
mennään. Lanki ja Mikkola tekevät tämän hyvin selväksi, niin
kuin senkin, että vartijan ja vangin tilanteet ovat lopulta
samanlaisia. Molemmat ovat totalitarismin vankeja, kärjistyksenä
vielä se, että näytelmän vartija on entinen palkkamurhaaja, joka
on saanut vapautuksen
vangista vartijaksi paljastamalla johtajille nimiä niistä toisista
johtajista, joilta oli saanut tappotoimeksiantonsa.
Dostojevskin
ja Gogolin lisäksi vanki ottaa esille Lermontovin
ja muistelee niitä aikoja, jolloin
ihmiset lukivat
kirjoja puistoissa, trollikoissa
ja joka paikassa. Enää ei lueta, kun ei uskalleta, ettei
vain lue väärää kirjaa. Muitakin menneen maailman nimi tulee
esille vangin ja vartijan keskusteluissa: Valeri
Harlamov, Lev Jashin, Valentin Varennikov, Jegor Gaidar…
Mutta mistä nyt
tulisi uutta valoa? Näytelmän lopussa vartija yrittää sammuttaa
valot vankisellistä, mutta valot eivät sammu millään, sen sijaan
yhtäkkiä vankilaan tulee erittäin kirkas valo. Kuka nämä valot
sytytti? Onko sittenkin toivoa? Tuleeko kohta joku, joka tuo edes
vähän valoa Venäjän pimeyteen?
kari.naskinen@gmail.com