maanantai 15. elokuuta 2022

Paha Barbi


Mä oon kaikki ja nada
Balanssis, epävakaa
Mä oon paha Barbi
Aina kiireis, oon Sanna Marin ja
Täyttä paskaa mä riidaan ilman liivei

Mä oon rakkaus ja raha
Luusеri sekä stara, mä oon paha Barbi
Mä oon paskin ja paras
Kyttä sekä varas
Vähän sekasin mut täysin elos
Mieletön taideteos.

Olen saanut tuntuman uuteen suomalaiseen pop-musiikkiin. Paha Barbi on Pihlajan (kuvassa) biisi, josta lyhyt pätkä tuossa. Olen suorastaan harmissani, että näin hämäläisenä olen herännyt vasta nyt. Nämä Pihlajan, Ettan, Paula Vesalan, Evelinan, Viivin ja muiden nykylyriikat ovat hienoja. Abstrakteja, raivokkaita, syvällisiä ja pinnallisia, hauskoja, kaikkea sitä ristiriitaisuutta, mitä yhteiskunta ja elämäkin on. Kuten Pihlaja on sanonut esimerkiksi Pahasta Barbista, se lähti syntymään siitä tunteesta, ettei mahdu aina naisille asetettuun boksiin, ja siitä, että pitäisi valita vain jokin tietty olemisen muoto, eikä saisi sitten tehdä mitään muuta.

Viime aikoina olen kuunnellut Yle X -kanavan ohjelmia, joissa tätä uutta musiikkia esitellään. Melodisesti ne tuntuvat paikoin toistavan itseään ja toisiaan, mutta sanoitukset ovat
nokkelia. Kaukana siitä suomalaisesta perinneiskelmästä, jossa tullaan luo, rakkaus viiltää sydäntä ja kuljetaan satumaan lehmustohon. Viivi laulaa Parisuhdehautausmaa-levyllään rakkaudesta, pettämisestä ja jättämisestä. Joskus on vika itsessä, joskus toisessa, mutta ruikuttamiseen ei mennä niin kuin itsesäälissä rypevä Reijo Kallio (Yksinäinen, Viikonloppuisä, Kohtalotoveri jne.).

Nuppu Oinakselta ilmestyi viime perjantaina uusi single En mä kaadu:
Ihan sama mitä tapahtuu
Ihan sama ihan sama en mä kaadu
Ihan sama mikä päivä tai kuu
Elämä voi heitellä sitruunoilla
Kato kun mä puristan mehuu nautinnolla.

Myöhäistä heräämistäni olen nyt paikannut kuuntelemalla Yle Areenasta Nylon Beat -duosta tehtyä kuunnelmasarjaa (sanovat sen olevan podcast-sarja, mutta ihan normaalilta kuunnelmatuotannolta se kuulostaa). Se alkaa Jonnan ja Erinin lapsuudesta, kun he tutustuvat alle kouluikäisinä Vartiokylän alakoulun pihalla Itä-Helsingissä. Sitten kouluun, joka ei oikein suju, mutta tulevaisuus on toisaalla. Nylon Beatin levyjä myytiin yli puoli miljoonaa, tuli kahdeksan kultalevyä ja seitsemän platinalevy ja presidentti Tarja Halosen kutsu itsenäisyyspäivän vastaanotolle.

Kaikkia Nylon Beatin kappaleita en vielä ole kuullut, mutta huippuja ovat esim. Oot kuin karkkia mulle, Teflon Love, Seksi vie ja taksi tuo.

Mä haluun olla Nylon -kuunnelmissa Eriniä esittää Sonja Kuittinen ja Jonnaa Fanni Noroila. Käsikirjoitus on Kaisa Kuikkaniemen ja se on hauska ja vetävä. Jonna ja Erin ovat juuri sellaisia nuoria likkoja, joihin minäkin olen tutustunut omien lastenlasteni (neljä tyttöä) lähellä, vallattomia, valloittavia, välillä murheita, mutta täynnä iloa, siiderii ja uskoa tulevaisuuteen. Yhdessä jaksossa Erin ja Jonna menevät ensimmäistä kertaa MTV:n musiikkiosastolle tapaamaan Ari Oinosta ja Ilkka Vainiota. Käytävällä odottaessaan tytöt kinastelevat äänekkäästi jostakin, jolloin Vainio tulee sanomaan, että ”sordiinoa nyt, tytöt”.

- Mikä se on, ihmettelee Erin.
- Se on se kala, vastaa Jonna.
- Ei
oo, se on sardiini.

Suomi-popin laulujen sanoista saa melko hyvin selvää, eikä ongelmia ole tippaakaan, jos kuuntelee kuulokkeilla. Oleellista tietenkin, että suuri osa teksteistä on suomea.

Mä oon rakkaus ja raha
Luuseri sekä stara, mä oon paha Barbi
Kun mä sanon et must tulee presidentti, yeah
Silti yhtä freaky
Vaikka Mäntyniemes nyt mun residenssi, yeah
Mä laitan tän kii, liikenaine, oli fancyy
Sain kuvataidet, käytännölist, mut eri ainest
Miks pitäis valita ku mä voin saada kaiken
Kyttä sekä varas, mä oon paha Barbi
Vähän sekasin mut täysin elos
Mieletön taideteos

Mun ristiriidat on disainеrii
Nää persoonat ei mahtuis traileriin.


Pahan Barbin tekijät: Aleksanteri Hulkko, Aniachunamoso Nnebedum, Mikko Valtteri Koivunen ja Titta Kaarina Pihlajamaa eli Pihlaja.

Että pysyy kehityksessä mukana, täytyy seuraavaksi perehtyä K-poppiin, jonka perässä lapsenlapseni kävivät jo Wembleyllä viime kuussa. Sen verran suomalaistakin oli tuossa konsertissa ollut, että olivat kuulleet korealaisen version Nylon Beat -kappaleesta Rakastuin mä luuseriin

kari.naskinen@gmail.com