tiistai 23. elokuuta 2022

Tiktokilla korvataan kansanäänestykset


Taloustutkimus Oy:n tutkimusjohtaja Juho Rahkonen väitteli 16 vuotta sitten tohtoriksi journalismista. Kun Venäjä hyökkäsi helmikuun 24. päivänä Ukrainaan, kuuli Rahkonen siitä ensimmäisenä 17-vuotiaalta tyttäreltään, joka oli seurannut Venäjän erikoisoperaatin alkamista Tiktokista.

Tiedonvälityksen muutos on ollut valtava. Tiktokista välitetyistä videopätkistä kansa on viimeksi seurannut pääministerin juhlimista jossakin yksityistilaisuudessa ja nyt odotetaan, minkä kannan
Seiska-lehti ottaa siihen seuraavassa pääkirjoituksessaan.

Kanava-lehden uusimmassa numerossa 5/2022 Rahkonen ja Tampereen yliopiston tiedotusopin entinen professori
Kaarle Nordenstreng kirjoittavat Suomen Nato-jäsenyyden kannatuksen suuresta muutoksesta, johon vaikutti myös sosiaalisen median nousu merkittäväksi yhteiskunnalliseksi tekijäksi. Nordenstreng siirtyi eläkkeelle 2009, jolloin sosiaalinen media oli saatu hyvään vauhtiin, mutta oli kuitenkin vasta alkutekijöissään.

En ole Tiktokin käyttäjä, mutta Nordenstreng ja Rahkonen selittävät
Tiktokin olevan esimerkiksi juuri Ukrainan sodan yhteydessä sellainen, että se tuo sodan aivan uudella tavalla lähelle niitäkin, jotka eivät muuten juurikaan seuraa perinteistä uutismediaa. Rahkosen tohtorinväitöksen nimi oli ”Journalismi taistelukenttänä”, ja nyt tämä taistelukenttä on aivan toisenlaisessa mallissa kuin ennen.

Nato-asiassakin gallupit ja niitä tukenut sosiaalinen media olivat niin vahvoja tekijöitä, että edes kansanäänestystä ei Nato-jäsenyyden hakemisesta järjestetty. Ei äänestys lopputulosta olisi muuttanut, mutta
demokratian kannalta menettely jäi vajaaksi. Eduskunnan äänestyksessä kyllä-ääniä oli 188, ei-ääniä 8, poissa oli 3. Tämän mukaan vastustajia oli 4 prosenttia, mikä antoi väärän kuvan, koska mielipidekyselyjen mukaan jäsenyyden vastustajia kansalaisista oli noihin aikoihin 15 prosenttia.

Toisaalta eihän kansanäänestystä järjestetty myöskään yya-sopimuksesta, jonka eduskunta keväällä 1948 hyväksyi äänin 156 - 11.
Suomi onkin erikoinen sekoitus länsimaista liberalismia ja itäistä esivalta-autoritarismia.

Natoon hakeutuminen ei kuitenkaan ollut pelkästään tällainen nopean reagoinnin tulos. Rahkonen ja Nordenstreng toteavat, että Suomen mediaympäristö on ollut kallellaan länteen kylmän sodan ajoista lähtien: ”
Suomalaisten mielipidettä on siis pehmitelty Nato-jäsenyyden kannalle ei vain viime aikoina, vaan useiden vuosikymmenien ajan.”

Jos Turkki ei asiaa muuksi muuta, on Suomi kohta muodollisestikin Naton jäsen. Suomi on luopumassa rauhanomaisesta puolueettomuudestaan, sillä kuten kirjoittajat vetävät yhteen: ”Kysymys on sotilasliiton tukemisesta ja sotilaallisen voiman asettamisesta kansainvälisen järjestyksen takuuksi.”

Jos on toista mieltä, leimataan sosiaalisessa mediassa höperöksi, epäisanmaalliseksi ja jopa ”putinistiksi”. Näin siis nykyisessä tilanteessa, jossa Suomi käytännössä on sodan osapuoli. Aseita viedään Ukrainan armeijalle ja mielipidemittausten perusteella ylivoimainen enemmistö suomalaisista vastustaa kaikkea venäläisyyttä ja venäläisiä.
Molemmat journalismintutkijat näkevät asian myös niin, että ”ihanteet median objektiivisuudesta ja tasapuolisuudesta on heitetty romukoppaan”. Tätä asetelmaa ruokkivat kuvat, joita Tiktok ja muut sellaiset jatkuvasti syöttävät yhä visuaalisemmaksi muuttuvassa ympäristössämme.

kari.naskinen@gmail.com