torstai 13. tammikuuta 2011

Nelostie, Pekkarinen ja valtatie 12

Kun aikoinaan tehtiin ensimmäiset päätökset nelostien parantamisesta välillä Lusi – Vaajakoski, puhuttiin vain ohituskaistojen tekemisestä. Sitten lähti Mauri Pekkarinen (Kesk) asialle. Kun liikenneministeriksi vielä saatiin toinen jyväskyläläinen Susanna Huovinen (SDP), niin johan alkoi päätöksenteko rullata. Nyt tämä Pekkarisen tieosuus on melkein valmis, ja paljon on saatu aikaan. Kokonaan uutta tielinjausta Keski-Suomen korpiin on tehty 30 kilometriä ja uusia siltoja on rakennettu yli 30. Lisäksi ovat valmistuneet ne luvatut 20 ohituskaistaa. Rahaa on mennyt 100 miljoonaa euroa.

Miten saataisiin Pekkarinen meille Päijät-Hämeeseen? Alkaisi tapahtua. Jyväskylän seudulla tieolot ovat muutenkin Suomen parhaat. Uutta baanaa on viimeisten 20 vuoden aikana syntynyt solkenaan ja eritasoristeyksillä on vaatimattomiakin liikennekohtia tehty entistä turvallisemmiksi.

Lahden ja Hollolan kansanedustajat ovat kymmenen vuotta jauhaneet valtatie 12:n parantamisesta ja osittain uuden tielinjauksen tekemisestä, mutta mitään ei ole syntynyt. Yksi Pekkarinen on tehnyt Keski-Suomessa enemmän kuin kymmenen kansanedustajaa Päijät-Hämeessä.

Lusin - Vaajakosken ison tietyön maksoi kokonaan valtio. Nyt Lahdessa aiotaan houkutella valtiota tietöihin maksamalla omasta pussista 900 000 euroa eteläisen ohitustien suunnitteluun. Ei mitään järkeä. Että me lahtelaiset veronmaksajat lähtisimme maksamaan valtion tiehallinnolle kuuluvan maantien rakentamista!

Kaiken lisäksi kehätien tekeminen on Lahden kannalta turhaakin. Ei valtatie 12:n liikenne meitä niin paljon haittaa, että se pitäisi viedä muualle, rikkomaan Launeen alueen systeemeitä.

Paljon ongelmallisempi on valtatie 12:n tilanne Uudestakylästä eteenpäin. Tämä on kuitenkin enemmän Kymenlaakson kansanedustajien päänsärky. Lahden - Kouvolan välillä on raskaan liikenteen osuus arkipäivän liikenteestä 25 %, mikä on valtakunnallisesti erittäin korkea osuus. Yksiajorataisista väylistä tämä tiejakso on raskaan liikenteen määrillä mitattuna kolmanneksi vilkkain väylä eteläisessä Suomessa; pahempia ovat vt 6:n Luumäki - Imatra ja vt 7:n Loviisa - Kotka. Vt 12:n raskas liikenne on kasvanut vuodesta 1999 vuoteen 2004 lähes 40
%, mikä tarkoittaa poikkeuksellisen nopeaa kasvua.

Vuosina 2005-09 tapahtui yhteysvälillä Hollola - Kouvola 636 onnettomuutta, joissa kuoli 11 ihmistä ja loukkaantui 112. Raskas liikenne oli mukana 203 onnettomuudessa.

Pekkarinen, tule jeesaamaan. (Pekkarinen on muuten usein nähty vieras JYPin peleissä, ja varmasti Pekkarisella onkin ollut vaikutuksensa joukkueen menestykseen.)

kari.naskinen@gmail.com