torstai 6. lokakuuta 2022

Myös teatteri ja kirkko tarvitsevat työhyvinvointiohjausta


Ryhmäteatterin uusi näytelmä Vaellus lähtee liikkeelle monille tutusta tilanteesta, työhyvinvointipäivän tai työkyvyn ylläpitoon ja terveyden edistämiseen tähdätyn virkistyspäivän alkamisesta. Karunlahden seurakunnan kuusi työntekijää ovat kirkkoherran ja työhyvinvointiohjaajan johdolla lähdössä vaellukselle Lappiin. Myös kirkon väki tarvitsee välillä arkityöstä irtautumisia – tai ehkä juuri he –, koska tällaisiin ”hyviin ihmisiin” kohdistuu tavallista enemmän paineita. Anna Krogeruksen näytelmässä seurakunnan työntekijät ovat työstään rasittuneita ja hetkellistä irrottelua kaipaavia siinä missä muutkin. Mukana on painava ristikin jonkinlaisen pyhiinvaelluksen symbolina, mutta muuten henkilöstö- ja muut ongelmat ovat samanlaisia kuin työyhteisöissä yleensäkin, on johtamis-, kommunikaatio- ja motivaatio-ongelmia, ja rahaakin saisi olla enemmän.

Ero on vain siinä, että tilitoimiston tai putkiurakointiyrityksen vaelluksella ei valkoisen poron näkeminen aiheuttaisi samanlaista pelkoa kuolemanläheisyydestä kuin Karunlahden porukan keskuudessa. (Enkä minä muista yhtään työpaikan tyky- tai virkistyspäivää ilman kossua, jota karunlahtelaisten vaelluksella ei ole.)

Kymmenen vuotta sitten Ryhmäteatteri esitti Lauri Maijalan kirjoittaman Ylihuomenna hän tulee, ja Jeesushan sieltä Tallinnan-laivalta tuli kappelinrakennustyömaalle. Vaelluksessa ei Jeesusta näy, tai jos se on se poro – vai onko se sittenkin vain Mirjami Kuosmanen?

Käsiohjelmassa Anna Krogerus sanoo, että näytelmää kirjoittaessaan hän tuli tehneeksi tiliä omiin juuriinsa liittyvän kristillisen kulttuuriperimän kanssa, erityisesti suhteessa naisena olemiseen, alas painettuun naiselliseen voimaan ja seksuaalisuuteen. Ajankohtaisia aiheita jatkuvasti kirkossa.

”Ainakin Jeesus Kristus oli mies”, sanoo joku vaeltajista. ”Niin mutta miten se itse ajatteli”, toinen vastaa.

Pelkästään kirkkoa ja siihen sitoutuneita ihmisiä tämä tragikomedia ei kuitenkaan käsittele. Kun Ryhmäteatteri ja Anna Krogerus joulukuussa 2019 alkoivat kehitellä Vaellusta, hän ja näyttelijät irrottautuivat keskustelemaan asiasta. Tultiin jotenkin sellaiseen tulokseen, että teatterilla ja kirkolla ovat yhteiset juuret kristinuskoa ja länsimaista teatteria vanhemmissa rituaalikulttuureissa. Molemmat ovat olemassa tuodakseen yhteiskuntaan muitakin arvoja kuin rahan arvon, vaikka kumpikin ovat syvästi riippuvaisia talouden rakenteista.

Penkkirivejä yritetään täyttää sekä kirkoissa että teattereissa. Kirkosta eroaminen on lisääntynyt vuosi vuodelta ja koronavuodet ovat jättäneet teatterikatsomoihin loven, joka ei ainakaan lähivuosina ala täyttyä, kuten tuoreimmat tutkimustulokset osoittavat.

Anna Krogeruksen teksti käsiohjelmassa on
harvinaisen perusteellisesti näytelmän sisältöä, myös vertauskuvallista, selittävä, niin että katsoja pääsee helpolla. Voi keskittyä hyvien näyttelijöiden hyvään esitykseen, eikä tarvitse koko ajan pohtia syntyjä syviä. Jotain keski-iän kriisistä kuitenkin jouduin pinnistelemään, vaikka sen vaiheen olen jo ohittanut, mutta omat arpensa se on jättänyt. Karunlahden seurakunnan vaeltajat ovat keski-ikäisiä, on paineita, on asioita hampaankolossa, on oman elämän ongelmakohtia ja kaikkea tätä tavallista. Omaa polkuaan on silti jatkettava eteenpäin, ei siinä auta edes ristin kantaminen, jos reitti ei muuten ole selvä. Reitiltä voi eksyäkin, eikä apua heti saa, kun kännykälle ei ole kenttää, kuten vaeltajat huomaavat. Eikö kukaan missään kuule? Kuka se joku olisi, joka kuulisi?

Henkilöt:
-
Seurakunnan esihenkilö, kirkkoherra, josta tehty valitus tuomiokapituliin (Pihla Penttinen)
- Srk:n nuorisotyöntekijä (
Santtu Karvonen)
- Srk:n kappalainen, joka
on ohitettu virkanimityksessä (Robin Svartström)
- Srk:n suntio, joka ratkoo raamattuaiheisia sanaristikoita (
Minna Suuronen)
- Epäpätevä vt. kanttori (
Lassi Alhorinne)
- T
yöhyvinvointiohjaaja, jonka tehtäväksi piispa on antanut srk:n taloudenhoidolle asetettujen uusien tavoitteiden edistämisen tällä vaelluksellakin (Sari Mällinen).

Näytelmän on ohjannut Laura Jäntti (”Pelastuuko oma nahka ja jääkö kärsivän lähimmäisen Getsemane huomaamatta?”)

kari.naskinen@gmail.com