Finanssikriisi USA:ssa alkoi muhia USA:ssa 2000-luvun alussa rahoitusmaailman johtajien ahneuden takia. Miljoonaluokan bonuksia haalittiin lyhyen tähtäimen tulosten perusteella, ja lopulta yleismaailmallinen paniikki laukesi investointipankki Lehman Brothersin konkurssiin syksyllä 2008. Suomen hallitusherrat sanoivat tuolloin A-studiossa, että ei noilla kaukaisilla asioilla ole mitään vaikutusta Suomeen. Katastrofi siitä kuitenkin syntyi meilläkin. Heti 2009 Suomen bkt:n muutos oli -7,9 %. Syy oli sama kuin muuallakin: ihmisille oli tyrkytetty lainoja, vaikka eivät välttämättä olisi tarvinneet. Samoin oli Suomessa menetelty 20 vuotta aikaisemmin ja oli saatu aikaan pankkikriisi. Näissä molemmissa tapauksissa Suomen hallitus oli reagoinut finanssikriiseihin liian myöhään ja liian vähän.
Näistä
kokemuksista huolimatta
sanotaan nykyisinkin herkästi, etteivät maapallon toisella puolella
tapahtuvat asiat meille asti vaikuta. Thomas
Pikettyn kirjat
todistavat kuitenkin, että kyllä vaikuttavat. Vaikka hänen
pääomakirjoissaan keskitytään pääasiassa isoihin maihin, niin
pienistä maista on mukana sentään Ruotsi, ja logiikat toimivat
jokseenkin samalla tavalla täällä pohjoisen lintukodoissa kuin
muuallakin.
Otin tähän juttuuni kuvan amerikkalaisen
elokuvan julisteesta. Justin
Pembertonin elokuva
perustuu Pikettyn kirjaan Pääoma
2000-luvulla (2013).
Vaikka elokuva valmistui jo 2019, sitä ei ole Suomessa
otettu
teatterilevitykseen. Netin suoratoistopalveluista sen näkee muutaman
euron maksusta, mutta en tiedä, onko siinä edes
suomenkielistä
tekstitystä. Ilmeisen mielenkiintoinen se joka tapauksessa on, sillä
sisältö tulee Pikettyn yli 600-sivuisesta kirjasta ja arkistoista
ovat paljon paljastaviksi lausunnonantajiksi löytyneet mm. Ronald
Reagan, Margaret Thatcher, George W. Bush ja
Gordon Gekko Oliver Stonen ”kauhuelokuvasta” Wall
Street (1987).
Mukana on tietenkin myös Thomas Piketty ja toinen talouselämän
ankara kriitikko Joseph
Stiglitz.
Oikeiden
tv-kanavien lähetyksiin Suomessa ei elokuvaa ole
uskallettu
hankkia
Kokoomuksen ja Perussuomalaiset-puolueen koston
pelossa.
Piketty
on tehnyt tilasto- ja muita taloustutkimuksia perusteellisesti ja
tullut siihen tulokseen, että olemme menossa kovalla vauhdilla kohti
1800-luvun yhteiskuntia, joita hallitsi pieni koroilla ja perinnöillä
elävä eliitti. Meillä
Kokoomus haluaa turvata tämän systeemin jatkumisen ja vahvistamisen
perintöveron poistamisella.
Uusimmassa
kirjassaan Pääoma
ja ideologia (Into,
2024) Piketty
osoittaa selvin
luvuin, miten rikkaimpien tuloerot keskiluokkaan ja vähäväkisempään
väestöön kasvavat jatkuvasti. Tätä kehitystä avittaa se, että
kaikkein varakkaimpien kohdalla valtaosa heidän varallisuutensa
vuotuisesta kasvusta jää henkilöverotuksen ulkopuolelle.
Pääomatuloilla elävät eivät maksa kunnallisveroakaan ollenkaan,
joten tuntuu kummalliselta, että tällaisetkin
ihmiset saivat
viikko sitten käydä
äänestämässä kuntavaaleissa – ajoivat
äänestyspaikoille Mersuillaan meidän veronmaksajien rahoilla
tehtyjä katuja pitkin.
ROMAHDUSKIN
VOI
TULLA
Ei
kuitenkaan ole täysin mahdotonta, että tie 1800-luvun ideologiaan
katkeaisi. Sytytyslanka
kuitenkin
palaa
jo. Piketty
vertaa nykymenoa jopa 1800-1900-lukujen vaihteen ”kauniiseen
aikakauteen” (belle
époque),
joka myös eli eriarvoisuuden aikaa. Sen kauneus tosin ilmeni vain
omistavalle luokalle, erityisesti valkoihoisille miespuolisille
omistajille, ja tämä vaihe sitten katkesi maailmansotaan.
Jos ei nyt onnistuta muuttamaan nykyistä talousjärjestelmää
perusteellisesti oikeudenmukaisemmaksi, kestävämmäksi ja
tasa-arvoisemmaksi, voivat muukalaisvihamielinen populismi ja sen
vaalimenestys nopeastikin johtaa länsimaisen kehityksen rajuun romahdukseen.
Piketty
pitää kapitalistisen järjestelmän elementtejä ideologisina
ratkaisuina: markkinat ja kilpailu, isot voitot ja pienet palkat,
pääoma, veroparatiisit… Tämä kaikki on sosiaalista ja
historiallista muodostelmaa ideologiselta
pohjalta,
eikä
siinä
ole tarpeeksi tavoiteltu oikeudenmukaisuutta.
Yli
800-sivuisen kirjan
viimeinen
luku
on
”Kohti osallistavaa sosialismia”. Siinä
Piketty lopulta sanoo, mitä hän tarkoittaa oikeudenmukaisella
yhteiskunnalla: ”Oikeudenmukaisuus
on osallisuutta ja keskustelevaa demokratiaa. Oikeudenmukainen
yhteiskunta tarjoaa kaikille jäsenilleen mahdollisimman monia
perushyödykkeitä, kuten koulutuksen, terveydenhoidon, yleensäkin
mahdollisuuden osallistua täysipainoisesti yhteiskunta- ja
talouselämään, kulttuuriin ja politiikkaan sekä siitä
äänestämiseen.”
Oikeudenmukaisuus on myös sitä,
että omistussuhteet sekä tulojen ja omaisuuden jako toimivat myös
heikoimmassa asemassa olevien jäsenten elinehtojen hyväksi. Piketty
kuitenkin muistuttaa, ettei oikeudenmukaisuus tarkoita ehdotonta
tasa-arvoa. Reilu pitää joka tapauksessa olla
itseään heikommassa asemassa olevia kohtaan.
Tämähän
on
yksinkertaista. Jos jokin puolue julistaisi periaateohjelmassaan,
että sen
tavoite
on kaikessa oikeudenmukaisuus, ei muuta tarvittaisikaan.
Oikeudenmukaisuus kattaa kaiken.
Kapitalismista
pitäisi kuitenkin irtautua osallistavan sosialismin toteuttamiseksi.
Tässä auttaisi lainsäädännön ja verotuksen kehittäminen,
kirjoittaa
Piketty. Lähimpänä tätä ideologiaa on hänen mukaansa
sosiaalidemokratia, jonka edustaman yhteiskuntamallin tärkeimpinä
tunnusmerkkeinä toimivat verotusjärjestelmä ja
hyvinvointijärjestelmän rakentaminen. Toisaalta Piketty kritisoi:
”Sos.dem. yhteiskunnat eivät menestyksestään huolimatta ole
keksineet keinoja hillitä eriarvoisuutta, koska ne eivät ole
kyenneet uudistamaan ja syventämään ajatteluaan eivätkä
suhtautumistapaansa omistamiseen, koulutukseen, veroihin,
kansallisvaltioihin ja maailmankaupan sääntelyyn.”
Osasyy
tähän on, että demaripuolueista
on tullut koulutettujen puolueita, joista osa on kehkeytymässä
aikaisempaa selvästi varakkaampien puolueita. Tämä on asettanut
vaikkapa SDP:n tilanteeseen, jossa sen on vaikea lähteä haastamaan
yksityisomaisuuden murentamista vähääkään.
kari.naskinen@gmail.com