torstai 17. huhtikuuta 2025

Keskinkertainen Requiem ei ole Mozartin teos


Kärsimysviikolla käydään kirkossa kuuntelemassa
Bachin Matteus- tai Johannes-passio. Myös jokin hartaista Sielunmessuista kuuluu usein pääsiäisen ajan ohjelmaan, vaikka se ei varsinaisesti Raamatun kärsimysviikkoon liitykään. Molempi parempi, tällä kertaa Johannes-passio Ristinkirkossa sekä Mozartin Requiem Sibeliustalossa, ja vielä pitkänäperjantaina Karl Jenkinsin Stabat Mater Ristinkirkossa.


Jenkinsin sävellystä en ole koskaan kuullut, mutta nämä kaksi ovat sitäkin tutumpia. Molemmat hienoja teoksia, vaikka Mozartista elämäkertakirjan (Into, 2014) tehnyt
Antti Vihinen sanookin, että iso osa Requiemista on varsin keskinkertaista musiikkia. Loppuosaltaan se ei Mozartin säveltämää olekaan, ”sävellyksen alkuosa on biljardia, loppu koronaa”, kirjoittaa Vihinen viitaten tällä Mozartin intohimoiseen biljardiharrastukseen.

Italialainen
Piero Melograni kirjoitti omassa Mozart-elämäkertakirjassaan (2005), että tiukasti ottaen Requiem pitäisi poistaa Köchelin luettelosta, koska se on ennemmin muiden säveltämä. Ludwig von Köchelin virallisessa luettelossa (Köchelverzeichnis) ovat kaikki Wolfgang Amadeus Mozartin teokset aikajärjestyksessä, viimeisenä merkintänä Requiem d-molli, KV 626.

Mozart aloitti tämän säveltämisen vaikeasti sairaana. Kun Mozart oli kirjoittanut alkua Lacrimosa-osasta, hän havahtui omaan tekstiinsä ja pelästyi, että oliko tästä tulossa sielunmessu hänelle itselleen:

Kyyneliä täynnä on se päivä,
jona tomustansa nousee
syyllinen ihminen tuomittavaksi…

Tulivatkohan Mozartin mieleen ne monet riettaudet ja synnit, joihin oli iloluontoisesti lyhyen elämänsä aikana langennut?
Vihinen on tietenkin perehtynyt laajasti Mozart-tutkimukseen, josta on käynyt ilmi, että Mozart käytti ahkerasti muutakin kuin biljardikeppiä. Mozartin jälkimaine kertoo, että hän ”paneskeli” useita oopperoittensa laulajatähtösiä, piano-oppilaitaan ja tukijoittensa vaimoja. Häneen liitetäänkin termi Schürzenjäger, suomeksi ehkä naistenmies tai kravattisonni. Tätä toimeliaisuutta voi osittain tulkita myös Mozartin vaimolleen Konstanzelle lähettämistään kirjeistä. Vihisen kirja osoittaa Mozartin olleen muutenkin aika viliskantti.

Valtaosa Requiemista on joka tapauksessa muiden kuin Mozartin säveltämää.
Päätekijä oli Mozartin väsähdettyä hänen entinen oppilaansa Franz Xavier Süssmayr. Hän ei kuitenkaan ole roolihenkilönä Amadeus-menestyselokuvassa, jossa sen sijaan tehtiin meille kaikille tunnetuksi pääpahis Antonio Salieri (kuvassa oik.). Tämä vain ei pidä yhtä totuuden kanssa. Salieri-juttu sai alkunsa jo 200 vuotta sitten Aleksandr Pushkinin näytelmässä Mozart ja Salieri, jonka Helsingin ylioppilasteatterikin esitti 50-luvulla. Oopperan siitä sävelsi Nikolai Rimski-Korsakov, mutta suuren yleisön tietoisuuteen Salieri tuli vasta englantilaisen Peter Shafferin Amadeus-näytelmässä (1979) ja siitä sovitetussa elokuvassa (1984).

W.A. Mozart
(kuvassa vas.) kuoli reumakuumeeseen 5.12.1791 klo 00.55. Sielunmessun kantaesitys oli 14.12.1973, jolloin sen tilannut kreivi Franz von Walsegg zu Stuppach esitytti sen omana sävellyksenään kuolleen puolisonsa kunniaksi.

Sitten vielä Johannes-passiosta yksi huomio. Mitähän siinä sotilaan Jeesukselle ojentamassa sienessä oli, kun kahdessa edellisessä Ristinkirkon passiossa se mainittiin suomennoksessa ensin etikaksi, toisessa hapanviiniksi? Pahoja kyllä molemmat. Sienen sotilas pani iisoppiruo´on päähän ja nosti ristille Jeesukselle. Netistä katsoin, että iisoppi on ainakin nykynimenä sellaiselle kasville, että sen käyttäminen sienen nostamiseen Jeesukselle ei olisi onnistunut. Olikohan sittenkin ollut se keihäänkärki, jolla myöhemmin myös puhkaistiin hänen kylkensä?

kari.naskinen@gmail.com