torstai 16. helmikuuta 2023

Veikkausvoitto aloitti autourheilun Koirasen perheessä


KK-Motorsport on Rekolan teollisuusalueella Lahdessa toimiva kilpa-autotalli. Nimi on vuosien varrella muuttunut, mutta kaikki alan ihmiset tietävät sen perustajat
Marko ja Jari Koirasen. Veljesten pyörittämän tallin ajajien luettelo vuosien varrelta on vakuuttava: Valtteri Bottas, Daniil Kvyat, Esteban Ocon, George Russell, Carlos Sainz Jr, Nyck De VriesTallin verstaalla on myös Formula 4 -luokan auto, jonka kyljessä lukee Tuukka Taposen nimi; Tuukka ajoi autolla viime vuonna. F4-autojen moottorina on Fiat 500:n voimanlähteestä viritetty 160 hv:n Abarth T-Jet. Monen muunkin nuoren ajajan kouluttautumisalustana on ollut Koirasen veljesten talli, johon nyt on tullut mukaan myös hitsauskoneista ja ravitoiminnasta tuttu Kimmo Kemppi.


K
oiranen Kemppi Motorsportin nykyinen aktiviteetti suuntautuu kuitenkin ensisijaisesti urheiluautoprototyyppien sarjoihin. Autona on LMP3-luokan Duqueine, jossa on Orecan V8-moottori. Tämän kauden päätähtäin on Saksan prototyyppicupissa, joka ajetaan huhti-lokakuun aikana Hockenheimilla, Nürburgringillä, Norisringillä, Oscherslebenissä, Assenissa ja Zandvoortissa. Ajajaksi on jo kiinnitetty saksalainen Laurents Hörr ja täydennystä etsitään.

Koirasen perheessä autourheiluharrastus alkoi 1967, kun tavallisessa 1x2-veikkauksessa tulleella voitolla ostettiin Formula Vee, jolla Jarin ja Markon isä
Markku Koiranen alkoi kilpailla. Koirasella oli ruosteenestoliike Mestarinkadulla Sopenkorvessa, joten automiehiä oltiin. Pojat tietenkin kiinnostuivat myös ja mikroautoilu tuli harrastukseksi 70-luvun alussa. Siitä sitten isompiin formuloihin ja lopulta harrastus muuttui ammattimaiseksi, kun veljekset perustivat 1997 oman kilpatallin. Kansainvälisille radoille Koiranen Motorsport lähti 2002 ja ensimmäisen merkittävän voiton ajoi Atte Mustonen 2005. Valtteri Bottas voitti pari kilpailua 2007.

Seuraava iso vaihe oli, kun
Helmut Marko soitti ja kysyi ajopaikkaa Kvyatille, ja samanlainen soitto tuli Carlos Sainzilta, joka tarvitsi hyvän paikan pojalleen. Näistä alkoi kehitys, joka teki Koiranen GP:ksi nimensä muuttaneesta yhtiöstä ensin Red Bullin, sitten Renaultin ja sitten McLarenin juniorteamin. Vuonna 2013 toiminta oli niin laajaa, että Koiranen GP:llä oli kilpa-autoja 34, töissä 60 ihmistä, liikevaihtoa 10 miljoonaa euroa ja tallin keskuspaikka oli pitänyt siirtää lähemmäs kilparatoja Barcelonaan.

Marko Koiranen kertoi, että tuo vaihe 2010-luvulla oli urheilullisesta menestyksestä huolimatta
raskas, kun tallin toiminta tosiaan pyöri ensijaisesti urheilullisten lähtökohtien ja tavoitteiden perusteella. Merkittäviä saavutuksia radoilla tuli GP3-, Formula Renault- ja Formula Renault Alps -sarjoissa, mutta talous ei kestänyt.

Muutos tapahtui, kun eräs islantilainen prototyyppiharrastaja soitti 2021 ja pyysi Koirasta ottamaan hoitaakseen hänen LMP3-Ligierinsä. Tästä alkoi siirtymä tälle puolelle. LMP on lyhenne sanoista Le Mans Protype. Näillä autoilla ajetaan sekä normaalimittaisia kilpailuja että kestävyyskilpailuja (endurance).
Viime vuonna Koiranen osallistui Aasian LMP3-sarjaan ajajinaan neljän tunnin kilpailuissa Nikita Alexandrov, Jesse Salmenautio ja Tomi Veijalainen.

LMP3-luokan auto painaa vajaat 900 kg, auton moottori tuottaa noin 420 hevosvoimaa. KK-Motorsportin autossa on Nissan Nismon viiden litran moottori. LMP3-auton myyntihinnan on oltava FIA:n sääntöjen mukaan alle 195 000 euroa. LMP on tarkoitettu alkuaskeleeksi kestävyysajoon nuorille kuljettajille.

Tämä on toimintaa, jonka talous pyörii ajajien maksukyvyn varassa. Ajopaikka tallissa maksaa satoja tonneja. Marko Koiranen sanoi, että jos tätä reittiä haluaa edetä F1:een asti, siihen tarvitaan 20 miljoonaa euroa. Vasta F1-tasolla rahaliikenne muuttuu niin, että ajajille maksetaan, tosin ei sielläkään kaikille, koska pienempiin talleihin tarvitaan edelleen kynnysraha.

LMP2
on pykälää kovempi luokka ja LMP1:n nimi muutettiin toissa vuonna Hypercar-luokaksi, jossa kilpailevat autot tavoittelevat esim. Le Mansin 24 tunnin ajon voittoja.

Vanhempaa henkilöhistoriaa tähän vielä sen verran, että Etelä-Suomen Sanomissa oli helmikuussa 1973 juttu Kivimaan koulun mikroautokerhosta, jossa yhtenä mikroauton rungon rakentajana oli 11-vuotias Jari Koiranen. Kerhon vetäjänä toimi metallityönopettaja Kalevi Etola. Pipon FK-rataa ei vielä tuolloin ollut, joten Jari oli käynyt ajamassa jossakin pihassa Kiveriössä. Toinen jutussa nimeltä mainittu harrastaja oli Ari Karhu (11), jonka isä Seppo Karhu piti autotestiasemaa Hirsimetsäntiellä.

kari.naskinen@gmail.com