perjantai 29. tammikuuta 2021

Laitostamalla naapurinsa ihminen varmistaa oman järjellisyytensä

Otsikon sanonta on Dostojevskin, mutta en ehtinyt kirjoittaa ylös kirjan nimeä valtiotieteiden tohtorin Markku Koivusalon luennosta, jonka hän piti hulluudesta. Muistiinpanoja kuitenkin tuli riittävästi, ja yhdessä kohtaa luentoa tuli esille aikoinaan paljon huomiota herättänyt Marraskuun liike. Se perustettiin marraskuussa 1967 tavoitteenaan kohentaa alkoholistien, asunnottomien, mielisairaiden ja vankien olosuhteita. Noihin aikoihin tällaiset yhden asian liikkeet olivat muotia. Enemmistö ry. vastusti yksityisautoilua, Yhdistys 9 toimi tasa-arvoisemman sosiaalipolitiikan puolesta, Sexpo ry oli homojen asialla, Sadankomiteassa oli pasifisteja, Tricont ry. touhusi kehitysmaakysymysten kanssa, yksi porukka valtasi Vanhan ylioppilastalon jne.


Näistä Koivusalo ei Helsingin työväenopistossa luennoinut, mutta kun aiheena oli hulluus, niin väliäkö tässäkään nyt. Marraskuun liike liittyi aiheeseen kuitenkin sillä tavalla, että se ei hyväksynyt mielenvikaisten säilöönottoa niin kevyin perustein kuin ilmeisesti silloin oli tapana. Kovinta ääntä asiassa piti Ilkka Taipale, jonka lisäksi liikkeen keulassa olivat Vappu Taipale, Claes Andersson ja Klaus Mäkelä. Lisäksi pamflettikirjassa Pakkoauttajat (1967) ja muissa julkaisuissa kirjoittivat mm. Erik Allardt, Kettil Bruun, Lars D. Eriksson, Elina Haavio-Mannila, Christer Kihlman, Pirkko Siren ja Jacob Söderman.

Marraskuun liike lopetti toimintansa 1972 ja sai kyllä jotain aikaankin. Vankilaoloja parannettiin ja noihin aikoihin alkoi myös mielenterveyspotilaiden laitostamisen vähentäminen, kun ruvettiin siirtymään avohoitoon. Sen jälkeen alkoi vähitellen päinvastainen kritiikki siitä, että poikkeavasti käyttäytyviä ”hulluja liikkuu vapaina kaupungilla”. Nykyisin nämä samalla tavalla itsekseen höpisevät puhuvat kännykän mikrofoniin.

Muutos oli kansainvälistä. Kun mielisairauden käsite muuttui, alettiin siirtyä toisenlaisiin, vapaampiin yhdyskuntiin
laitosten sijasta. Vaikka amerikkalainen hippiliike ei ollut mielenvikaisten aikaansaannosta, niin ulospäin se touhu joka tapauksessa vaikutti höhlältä.


Varsinaista hulluutta hippiliikkeessä edusti
Charles Mansonin kommuuni, jonka jäsenet huume- tai muissa päissään murhasivat 1969 Los Angelesissa elokuvaohjaaja Roman Polanskin raskaana olleen vaimon Sharon Taten ja kahdeksan muuta ihmistä, kuten televisiosta viime viikolla tulleesta dokumenttiohjelmasta nähtiin.

Tähän 1960-70-lukujen hulluusvaiheeseen kuului
vat myös Ken Keseyn romaani Yksi lensi yli käenpesän (1962) ja siitä tehty elokuva (1975). Ne kuvasivat aikaa, jolloin hulluutta yritettiin korjata sähköshokeilla ja lobotomialla, varmuuden vuoksi pöllöimpiä myös steriloitiin.

Niin ja minä kuuntelin nyt suoratoistoluennolla Markku Koivusaloa, joka väitteli tohtoriksi ranskalaisen filosofin Michel Foucaultin (1926 - 1984) ajattelujärjestelmästä. Vuonna 1961 Foucaultilta ilmestyi kirja Hulluuden historia klassisella aikakaudella, siis suunnilleen 1650 - 1800. Tuohon ajanjaksoon osui myös Hopital Général -laitoksen perustaminen Pariisissa 1656. Se oli Ludvig XIV:n määräämä ja kun muutama vuosi oli mennyt, siellä oli kurjia, köyhiä, irtolaisia, huoria ja hulluja yhteensä 6000.

”Tällä säilömisellä ei ollut lääketieteellisiä eikä oikeudellisia perusteita, se vain kuului yleiseen järjestyksenpitoon. Se oli köyhyyden ja kurjuuden hallinnoimista, eikä valitusoikeutta ollut”, sanoi Koivusalo.

Uudempaan ajatteluun siirrryttiin vasta 1793, jolloin Hopital Généraliin liitetyssä Bicetren sairaalassa avattiin kahleet potilailta. Bicetren tunnetuin potilas oli markiisi de Sade.

Bicetre

Suomesta on löytynyt ensimmäinen maininta houruinhuoneesta 1689. Sillä luultavasti tarkoitettiin Seilin saaren leprasairaalaa Nauvossa, jonne Kustaa II Adolf oli käskenyt sen rakentaa 1619. Tosin siitä tuli varsinaisesti hullujenhuone vasta 1700-luvulla, kun lepra oli alkanut kadota Suomesta.

Myöhemmin Suomessa on ollut
kymmeniä mielisairaaloita. Yleisesti tutuksi tuli esimerkiksi Hämeenlinnassa oleva Hattelmala, kun sen nimikin sopivasti alkoi H:lla. Nykyisin tämäntapaisia laitoksia on enää noin 20, koska säästösyistä laitospaikkoja on vähennetty. Nimeltään ne ovat hienommin psykiatrisia sairaaloita.

Foucault sanoi aikoinaan oletettun, että laitosten perheen kaltainen järjestäytyminen, jota hallitsisivat auktoriteetin, rankaisemisen ja rakkauden voimat, tuottaisivat mielisairaaseen moraalista tietoisuutta ja näin mahdollistaisivat hänen paluunsa normaalien maailmaan. Nykyisin tämä palauttaminen tapahtuu enemmän pillerien voimalla.

Saa nähdä, mitä hullua suoratoistoluennot ja -seminaarit tänään tarjoavat
koronavaimeuden virkistämiseksi.

kari.naskinen@gmail.com