tiistai 8. maaliskuuta 2011

Jos auto seisoo pitkään, voi etanolibensa aiheuttaa ongelmia

Uuden alkoholibensiinin suhteen on syntynyt epätietoisuutta. BMW:n johtajien keskenään ristiriitaisten lausuntojen jälkeen hieman epäilyttää. Eikä tässä kaikki. Formula 1 -kilpureihin polttoainesäiliöt valmistava ATL (Aero Tec Laboratories) on ilmoittanut, että pelkästään bensiinille tarkoitettu säiliö kestää alkoholia vain, jos se on käsitelty tietynlaisella suoja-aineella, mikä muistuttaa kaksikomponenttimaalia. Vauhdin Maailman uusimmassa numerossa (3/2011) asiaa käsitellään ATL:n tietojen perusteella, ja niiden mukaan ongelma on, jos käsittelemättömään bensatankkiin jää etanolibensaa pitkäksi aikaa. Silloin raskaampana osapuolena etanoli painuu pohjalle ja alkaa syövyttää säiliön sisäpintaa kiusallisen nopeasti.

Kilpa-autoilijoille annetaan neuvoksi, että kaikki etanolipolttoaine lasketaan kilpailujen välillä ulos ja huuhdellaan säiliö puhtaalla bensiinillä. Lisäksi neuvotaan, että kaikki paperista valmistetut polttoainesuodattimet vaihdetaan metallisuodattimiin.

Etanolin käyttöön liittyvät mahdolliset ongelmat ovat siis ainakin kemiallis-fysikaalisia. Koska etanoli on tehokas liuotin, voi ongelmia aiheutua siitä, että polttonestejärjestelmissä käytetyt materiaalit eivät kestäkään etanolin aggressiivista vaikutusta. Tämä saattaa ilmetä letkujen ja tiivisteiden vuotamisena. Kumi- ja muoviosat voivat haurastua ja rikkoutua, mutta myös metalliosat saattavat hapettua ja syöpyä. Sen sijaan itse moottorille syntyvistä vaurioista ei liene ainakaan tutkittua tietoa.

E10-bensiinin sanotaan soveltuvan noin 73 prosenttiin nykyisin Suomessa käytössä olevista autoista.

Se joka tapauksessa on varmaa, että etanoli ei ole yhtä tehokas polttoaine kuin bensiini. Yksi kilo etanolia tuottaa energiaa 26,8 megajoulea, kun kilogrammasta bensiiniä saadaan 42,6 megajoulea. Saman tehon saamiseksi etanolia pitää siis polttaa enemmän. Uuden 95 E10 -bensiinin energiasisältö on 3,7 % pienempi kuin sataprosenttisen bensiinin. Entiseen 95-bensaan verrattuna vähennys on 1,9 %. Periaatteessa kulutus siis nousee vajaat kaksi prosenttia nykyisestä.

kari.naskinen@gmail.com