keskiviikko 8. maaliskuuta 2023

Tv:n rikossarjojen viimeinen jakso on aina huonoin


Television rikossarjojen jännite purkautuu aina, kun viimeinen jakso on käsillä. Koska syyllinen on selvillä, ei poliisilla eikä katsojilla ole enää pohtimista asian suhteen. Poliiseilla on vielä sen verran hommaa, sillä rikollinen on saatava kiinni, mutta se on aina pelkkä rutiinitehtävä, joka onnistuu, koska seuraavaa jaksoa ei tule. Lopun takaa-ajo, ampumiset tai muu rähinä ja pidättäminen ovat vain tylsiä muotoseikkoja, jotka eivät ole oleellisia moniosaisen sarjaelokuvan juonen kannalta.


Mitenkään muuten ei näitä sarjoja oikein pysty lopettamaan, koska katsoja yleensä tietää, milloin on kysymyksessä viimeinen jakso. Kokoillan elokuvissa voi katsoja jonkin verran hämärtää tilannetta itselleen niin, ettei ota selvää elokuvan kestosta, joten ei tiedä, missä vaiheessa aletaan olla lopullisen ratkaisun äärellä.

Toisenlaisen asetelman joissakin sarjaelokuvissa saa sillä, että eri tuotantokausien välillä on juonellista jatkuvuutta, vaikka uuden kauden voisikin katsoa itsenäisenä tarinana. Tästä oli esimerkkinä Tv 2:n hyvä Saalistajat, jossa Freddy Lanen syyllisyys tuli periaatteessa selväksi ensimmäisen kauden lopussa, mutta hänen pahuutensa pääsi jatkumaan toisella kaudella. Kolmannen kauden tekemisestä en tiedä, mutta jatkuvuus on edelleen olemassa.

VARJOJEN MAA

Tämän hetken ylivoimaisesti paras sarjaelokuva on brittiläinen Varjojen maa, josta on perjantai-iltaisin Tv 1:ssä meneillään nyt kolmas tuotantokausi. Tässäkin sarjassa on kysymys henkirikoksista, mutta ei vain niiden selvittämisestä, vaan myös niihin liittyvistä yhteiskunnallisista ja psykologista seikoista. Kuvassa olevat rikoskomisario Cadi John ja rikoskonstaapeli Owen Vaughan tutkivat murhia Walesin pohjoisosassa pienessä Bangorin kaupungissa, jonka olosuhteet varsinkin vähän syrjempänä ovat muutenkin ankeat ja ihmisten elämä rimpuilemista. Oman sävynsä tuo walesilaisten outo kymrin kieli, jota muutamat vanhemmat ihmiset sarjassa käyttävät.

Varjojen maa tuo mieleen Mikko Niskasen Kahdeksan surmanluotia (1972), jossa perheen ahdinko johti neljään surmatyöhön. Ei yhtäläisyyttä juonellisesti, mutta Varjojen maassa kuvataan niitä samanlaisia tilanteita, joissa epätoivo ja näköalattomuus vievät elämältä kaiken pohjan. Kun kaikki menee alta ja seinä nousee edessä pystyyn, on vain paluu lähtöruutuun, nollaan. Kun elämältä ei saa mitään, eikä sille voi antaa mitään, mahdollisuudet ja ratkaisut ovat vähissä. Ratkaisuja ei haeta murhaamisten tai muiden väkivallantekojen kautta, mutta epätavalliset olosuhteet saavat toivottomuuteen uponneen ihmisen joskus tekemään kummallisia asioita.

Varjojen maa kuvaa tällaista kurjuuden tilaa ankarasti, harmailla ja ruskeilla sävyillä. Silti myös ymmärtävästi, sillä kauempaa on kameran kuviin saatu Walesin kauniita vuoristomaisemia, merikin näkyy välillä, samoin hiljaa valuvia puroja. Usein sataa. Eikä lohtua ole tarjolla. Kukaan ei koskaan edes hymyile – vai muistankohan nyt oikein, että Cadi John kerran tai pari tällä kolmannella kaudella vähän hymyili. Varjojen maa on hyvä nimi tälle sarjalle.

Entä vapauttaako kuolema, kun kaikki on mennyt? Tämä on se kokonaishahmotus Varjojen maan elämänpiiristä, eikä ole väliä, selviääkö murha viimeisessä jaksossa vai ei, sillä se on sivuseikka. Murha on murha, mutta sitä suurempia tarinoita ovat tavallaan uhrin koko perheen sekä todennäköisesti myös murhaajan ja hänen perheensä tarinat. Viimeisen jakson oleellinen kysymys ei edes ole se, kuka murhasi maanviljelijä Ifan Williamsin, vaan miksi murhasi. Toisaalta tämä murha ei ole edes tämän sarjaelokuvan pääasia.

kari.naskinen@gmail.com