Matti
Klinge oli joka tapauksessa suomalaisen
sivistyneistön yksi kulmakivistä.
Hän oli
kirjoillaan eniten muille kielille käännetty suomalainen
historiantutkija. Kun lukee hänen teoksiaan, pääsee tutustumaan
laajasti varsinkin eurooppalaiseen elämänmenoon ja ihmisiin.
Snobiksikin
häntä pystyi sanomaan. Klinge liiteli niin omalla tasollaan, ettei
esimerkiksi lehtikirjoituksissaan ja kirjoissaan antanut
suomenkielisiä selityksiä käyttämilleen latinankielisille
termeille, ja siteeraukset olivat sellaisia, ettei hän katsonut
tarpeelliseksi kertoa lukijoille, keitä ovat Montaigne,
Montesquieu, Proust ja
lukemattomat muut hänen kirjoituksissaan esiintyvät henkilöt.
Sivistyssanoja Klinge ei modifioinut
nykykielelle, joten rahvaanomainen revanssi oli hänelle edelleen revanshi
jne.
Nuorta suomalaista sivistystä Klinge harmitteli.
Vaikka meillä ei mitään kovin vanhaa olekaan, niin se vähäkin
tuppaa unohtua. Maailmanhistoriallisesti yhteiskunta- ja
moraalifilosofian pääkaupungissa Bordeaux´ssa Klinge aina ilahtui,
kun siellä oli katuja nimetty komeasti: Rue Buffon, Rue Montaigne,
Rue Montesquieu, Rue Rousseau, Rue Voltaire. Hotellin aamukahvilla
Klinge sai sokeripalat, jotka oli kääritty suurmiesten kuvilla
varustettuhin papereihin: Baudelaire,
Dumas vanhempi, Victor Hugo, George Sand…
Suomessakin harrastetaan tällaista vaivihkaista opetusta, mutta
Klinge oli havainnut, että meillä
sallittuja aiheita ovat lähinnä kasvioppi ja eläimet.
Itsekkyyden
lisääntyminen ja ihmisten kaikenlainen yksityistyminen harmitti
Klingeä: ns. kansalaisyhteiskunta ei enää toimi samalla tavalla
kuin ennen. Ihmiset eivät enää halua olla kansalaisia - riittää,
kun on oma itsensä, yksityinen kuluttaja.
Kansalaisyhteiskunta
alkoi kehittyä Ranskan vallankumouksen jälkeen. Se teki ihmisistä
oman yhteiskuntansa tärkeitä osia. Enää ei ollut vain niin, että
alhaalta anottiin ja ylhäältä annettiin, jos annettiin. Suomessa
muutos kohti kansalaisyhteiskuntaa tapahtui 1800-luvun puolivälistä
alkaen. Silloin alkoi rakentua se uudenlainen ihmisten Suomi, johon
oleellisena osana kuuluivat kokoontumis- ja sananvapaus, näihin
liittyen vapaaehtoiset kansalaisjärjestöt ja sanomalehdistö sekä
parlamentaarinen toiminta (demokratia).
Klinge luonnehti
kansalaisyhteiskuntaa ihmistenväliseksi suhdejärjestelmäksi. Hyvä
määritelmä kansalaisyhteiskunnasta on, että se tarkoittaa kaikkea
vapaaehtoisesti järjestäytynyttä inhimillistä toimintaa ja niitä
instituutioita, jotka eivät kuulu julkiseen sektoriin eivätkä
kaupalliseen toimintaan. Suomessa tätä inhimillistä toimintaa
edustivat ensimmäisinä vapaapalokunnat, raittiusyhdistykset,
työväenyhdistykset ja urheiluseurat.
Tällaisen
kansalaisyhteiskunnan kehitys oli Klingen mielestä nyt loppunut.
Yhdistystoiminta ei enää kiinnosta, vaan toimitaan suoremmin.
Klinge näki tämän uudenmallisen kansalaisvaikuttamisen
alkupamauksen olleen 1979, kun Koijärvi-liikkeen aktivistit pyrkivät
estämään järven pintaa laskevan ojan syventämisen. Voidaan puhua
myös laittomasta ei-parlamentaarisesta toiminnasta,
kansalaistottelemattomuudesta.
Matti
Klingellä oli pieni linkki myös Lahteen, jossa kaupungin
historiallisessa museossa on taidehistorioitsija
Klaus
Holman
(1914 - 1944) muistokokoelma. Holman
vanhemmat testamenttasivat ison kokoelmansa Lahdelle lukuun ottamatta
yhtä vanhaa ranskalaista muotokuvaa, joka on
Klingen kirjastohuoneen seinällä muistuttamassa häntä
periytyneestä velvoituksesta ajaa kulttuurieurooppalaisuuden
asiaa.
Kokoelmaan
Lahdessa
kuuluu ranskalaista ja italialaista antiikkia, kuten huonekaluja,
keramiikkaa ja taidetta, yhteensä
541 esinettä.
Esineistö muodosti
aikanaan
näyttävät puitteet diplomaatti ja assyriologi
Harri
Holman
ja rouva Alli
Holman
edustuskodeissa
Pariisissa ja Roomassa. Sen keräsivät Alli Holma ja hänen poikansa
Klaus vähitellen Pariisin ja Ranskan maaseudun kirpputoreilta ja
alueilta, joissa tiesivät antiikkiesineitä olevan parhaiten esillä.
kari.naskinen@gmail.com
tiistai 7. maaliskuuta 2023
Sivistysporvari, kunniaporvari
Saksalais-balttilais-venäläis-suomalaisen
sukunsa vanhin, fil. tri Matti
Klinge kuoli
86-vuotiaana. Hänen isoisänsä isä, pörssimeklarina Pietarissa
toiminut Friedrich
Constantin Klinge oli
nimitetty perinnölliseksi kunniaporvariksi. Diplomi tästä
arvonimestä on raameissa Klingen kodin seinällä, ja koska arvonimi
on perinnöllinen, niin kai se tarkoittaa, että myös Matti Klinge
oli kunniaporvari. Se kuitenkin on kaikkien
tiedossa, että hän oli sivistysporvari sanan varsinaisessa
merkityksessä. Puoluekannaltaan
hän sanoi olleensa puolueeton liberaali, jota ärhäkimmät
kriitikot haukkuivat kuitenkin lähes kommunistiksi, koska oli ollut
Mauno
Koiviston presidentinvalitsijamiehenä
ja koska oli ollut sitä mieltä, että Nikita
Hrushtshovin Ukrainan
neuvostotavallalle 1954 tekemä Krimin lahjoitus oli virhe.