Salpausselän 100-vuotisjuhlakisat järjestettiin viikonvaihteessa. Vuonna 1923 perustettiin myös Lahden Teatterin kannatusyhdistys, jonka sääntöjen mukaan sen tarkoituksena oli ”hankkia varoja edistääkseen näyttämötaidetta ylläpitämällä pääasiallisesti Lahden kaupungissa toimivaa puhenäyttämöä”. Heti seuraavana vuonna Salpausselkä ja Loviisankatu 8:ssa toiminut teatteri aloittivat yhteistyönkin, josta hyvänä esimerkkinä on yhdistyksen 100-vuotishistoriakirjassa oleva kuva lehti-ilmoituksesta juhlatilaisuuksista otsikolla ”Salpausselän hiihto Lahdessa 6-9.3.1924”. Ensin lauantaina esitettiin huvinäytelmä Vapaamuurarit ja jaettiin armeijan hiihtomestaruuskilpailujen palkinnot; sunnuntaina oli muita palkintojenjakoja, lopettajaisjuhla, yleinen karkelo ja hiihtotanssiaiset. Tapahtumapaikkoina olivat teatterisali, Seurojen Kotitalo ja Tyttökoulun juhlasali, joihin sai ostaa lippuja ennakolta hiihtokentän kassasta.
Teatteriohjaaja
ja käsikirjoittaja Timo
Taulon kirjoittama
sadan vuoden historiateos on laaja katsaus lahtelaisen teatterin moniin vaiheisiin
ja teatterin kannatusyhdistyksen toimintaan, joka nimenmuutoksen
myötä on vuodesta 1991 lähtien toiminut nimellä Teatterituki ry.
Jo ennen tätä sotien jälkeen oli yhdistyksen toiminta ja nimi
kertaalleen
muuttuneet,
kun yhdistyksen ylläpitämä Lahden Teatteri oli loppunut ja se oli
muuttunut yhdessä
Lahden Työväen Teatterin
kanssa
Lahden kaupunginteatteriksi vuonna
1946.
Vastahankaakin oli. Ennen kauunginvaltuuston
päätöstä ESS:n alakertapakinoitsija Esalainen piti surkeana,
ettei Lahden Teatteri voisi jatkaa itsenäisenä: ”Kun kaikki
tiedämme, mitä voimia tällä hetkellä on liikkeellä ja mitenkä
kaikki pyritään alistamaan yhden vissin (ja kansalle ja maalle
tuhoisan) suunnan hyväksi, ja sen tarkoitusperiä edustamaan, täytyy
toivoa, että näyttämötaide säilyisi riippumattomana.”
Esalainen
ei nähnyt kunnallisen teatterin perustamiselle mitään hyviä
syitä. Kaupunginteatteri
perustettiin ensin osakeyhtiöksi, jonka osakkeista kaupunki omisti
97 % sekä Lahden Teatterin kannatusyhdistys, Lahden sos.dem.
työväenyhdistys ja Lahden ammatillinen paikallisjärjestö kukin
yhden prosentin. Syksyllä 1946 juhlittiin Suomen ensimmäisen
kunnallisen kaupunginteatterin avajaisia.
Oikeisto ja
vasemmisto olivat tätä ennen kamppailleet omilla teattereillaan.
Sosiaalidemokraattien
teatteri toimi Nastolankadun työväentalossa ja kommunistien
teatteri Osakkeelle Savonkadulla. Ennen kaupunginteatterin
perustamista valtuusto antoi avustuksia teattereille ja ne
aiheuttivat usein poliittista kiistaa. Loviisankadun teatterin
tilannetta ei
1920-luvulla helpottanut
varsinkaan se, että Teatteriravintolan pitäjä hra Isaksson
tuomittiin
kieltolain rikkomisesta vankeuteen. Vuoden
1928 kaupungin budjetista putosi porvarillisen
Lahden
Teatterin 30 000 markan avustusanomus pois äänin 14 - 12.
Tilanne
parani 1929, kun kaupungin rahatoimikunta kutsuttiin Loviisankadulle
katsomaan Lauri
Haarlan Kahden
kuningattaren ensi-iltaa
ja Teatterin kannatusyhdistys sai kaupungilta 25 000 markan apurahan.
Osakkeella toiminut teatteri sai 15 000 mk ja sos.dem.
näyttämö 2000 mk.
Vuonna 1930 oli kaupungin taide- ja
musiikkilautakunta pudottanut kommunistien teatterituen kokonaan pois
esityksestään ja valtuustossa asiasta nousi
kova meteli. Valtuutettuna toiminut Lahden Teatterin
kannatusyhdistyksen johtokunnan jäsen Tauno
Aarre puolusti
lautakunnan esitystä ja lopputulos oli, että yhdistyksen oma
teatteri sai 30 000 mk ja Työväen näyttämö 11 000 mk, mutta
Osakkeen teatteri jäi kokonaan ilman.
Politiikka
on aina ollut osa teatteripolemiikkia. André
Birabeaun
näytelmässä
Poju ministerinä
(1938)
Reino Valkama
esitti toilailevaa kommunistista opetusministeriä ja
Lahden Teatteri varoitti yleisöä jo etukäteen: ”nykyajan
näytelmä – mutta suuttua ei saa.”
Timo Taulo on
teattereiden ohjelmistoja
vertailleessan tullut kuitenkin sellaiseen tulokseen, ettei
mullistavia eroja ollut. Esimerkiksi kun Lahden Teatterissa
esitettiin Hella
Wuolijoen yhteiskunnallisesti
ravistelevaa Juurakon
Huldaa, vedettiin
työväennäyttämöllä
höpsöä Satamakahvilan
rakkaustarinaa. Joskus
esitettiin jopa samaa näytelmää samaan esitysaikaan molemmissa
teattereissa.
Eikä
muutenkaan syyllistytty liian kovaan peliin. Poliisi kävi
Loviisankadun teatterissa virka-asiassa vain 1928, kun harjoiteltiin
Gaetano
Donizettin Rykmentin
tytär -oopperan
ampumiskohtauksia ja
talosta
kuului räiskettä kadulle ja savua tuli pannuhuoneen
ikkunoista.
PALJON
NIMIÄ
JA MUUTA TIETOA
Kirja
on runsas tietopaketti lahtelaisesta teatterielämästä. Esimerkiksi
yhdessä vanhassa
valokuvassa
on Lahden kansanopiston teatterikoulutuksen vastuuopettajana toiminut
Jouni
Leikkonen,
joka vastikään valittiin Kokkolan kaupunginteatterin johtajaksi.
Leikkonen
on työskennellyt lähes 30 vuotta teatterialan
opettajana, koulutuksen johtajana ja ohjaajana erilaisissa teatterin
oppilaitoksissa.
Hyvät
luettelot Lahden Teatterin ensi-illoista 1923-46 on arvokasta
historiatietoa, jota
ei näin
täydellisenä
löydy edes suomalaisen teatterin netissä olevasta
Ilona-tietokannasta. Samoin
on monenlaista henkilöhistoriaa, kuten Jalmari
ja Joel
Rinteen näyttelemisestä
Lahden Amatööriteatterissa ennen 20-lukua. Sen
sijaan kaupunginteatterin toiminta ei enää kuulu tämän
historiikin alueeseen, mutta uuden teatteritalon valmistuminen
1983
mainitaan. Jo 1945 oli kaupunginjohtaja Olavi
Kajala ottanut
tämän tarpeen esille, kun oli puhunut teattereiden yhdistymisen
puolesta.
Kirjassa
ei tätä ole, mutta demarien teatteritoiminta palasi henkiin 40
vuoden tauon jälkeen Lahden Lauantainnäyttämön muodossa.
Esitykset alkoivat 1985 Lahden sos.dem. työväenyhdistyksen
omistamassa Kansantalossa. Lauantainäyttämön puheenjohtaja oli
kaupungin teknillinen johtaja Timo
Ahonen,
ja näyttämöltä muistan hänen lisäkseen muitakin
demareita,
Raija
Hannulan, Teuvo Häkkäsen ja
Tarmo
Tikan.
Eniten
on kirjassa
tietenkin
tarinaa Lahden
Teatterin
kannatusyhdistyksen
– Teatterituki ry:n toiminnasta ja ihmisistä. Lahden
elinkeinoelämän johtajat ovat merkittävällä tavalla antaneet
panoksensa teatteritoiminnan tukemiselle: U.A.
Mäkelä, J.V. Soisalo, Jussi Mononen, K.O. Kivekäs, Juho
Kantola, Väinö Levelä, Gunnar
Åhfeldt-Arjamo, Jaakko
Ukkonen, Markku Ahtela, Antti
Norrlin
jne.
Yhdistyksen nykyinen puheenjohtaja on Valtteri
Simola.
Viime
vuosina Teatterituki on jakanut apurahoja ja stipendejä
reippaasti yli 20 000 euroa/vuosi, viimeksi
Lahden teatteri 100 vuotta -seminaarissa peräti 37 000 euroa.
Tässä
tilaisuudessa luovutettiin
myös Teatterituki ry:n uusi Pauli-palkinto Marietta
Kunnakselle,
joka johti kansanopiston teatteriopiskelijoita 1989 - 2002, siirtyi
sitten tylyn
lyhytaikaiseksi jätetyn Lahden musiikkiteatterikoulutuksen johtoon
ja on nyt Jyväskylän kaupunginteatterin johtajana.
Palkinnon nimi tulee Pauli
Saarikankaasta,
joka
siviilissä toimi Lahden rekisteritoimiston johtajana ja Lahden
henkikirjoittajana neljännesvuosisadan ajan. Lahden Teatterissa hän
aloitti 20-luvulla pienten sivuroolien esittäjänä, näytteli
sotien jälkeen kaupunginteatterissa ja oli myös panemassa alulle
Karirannan kesäteatterin toimintaa.
Tukea
on annettu sekä harrastajateatteritoimintaan että
teatterikoulutukseen Päijät-Hämeessä. Yhdistykseltä ei voi hakea
avustusta, vaan se itse etsii tuettavat. Yhdistyksen
omaisuutta on kerrytetty pörssiosakkeihin sijoittamalla.
Osakesalkussa
ovat UPM, Metso-Outokumpu, Nokia, Nordea, Sampo, Valmet, Kone,
Fortum, Elisa, Keskisuomalainen ja Neles.
(Timo
Taulo on kirjoittanut myös Lahden
Hiihtoseuran ja Salpausselän
kisojen 100-vuotishistoriakirjan.)
kari.naskinen@gmail.com