perjantai 5. joulukuuta 2025

Lisää raivoa Hannuun ja Kerttuun


Syyskuussa 2025 ilmestyi englanninkielinen
kuvakirja Hannusta ja Kertusta. Jacob ja Wilhelm Grimmin yli sata vuotta vanhan sadun panivat uusiksi Stephen King (teksti) ja Maurice Sendak (kuvitus). Kingin romaaneja tuntien voi arvata, että Kingin versio on synkempi, pelottavampi ja painajaismaisempi. Tämähän sopii hyvin tyyliin, sillä saksan kielen grimm-sana tarkoittaa raivoisaa, vihan vimmoissa olevaa ja sentapaisia. Nämä sananselitykset ovat Günter Grassin viimeisessä kirjassa Grimmin sanat (2010). Yhdessä hurskaassa virressä Älä sure, sielu parka on myös säe ”uz eime grimmen herzen”. Kuvitus on peräisin Maurice Sendakin 1997 suunnitelmista Engelbert Humperdinckin oopperan lavastus- ja pukuratkaisuihin, ja ne ovat tyyliltään maalauksellisia ja goottisia sopien hyvin Kingin synkkään tyyliin.

Kansallisoopperassa tällä syyskaudella mennyt
Hannu ja Kerttu ei ollut näin hurjaa tasoa, päinvastoin tarinaltaan leppoisampi kuin alkuperäinen. Isä ja äiti eivät tietoisesti hylänneet lapsia metsään, vaan seikkailu käynnistyi, kun äiti pyysi heitä keräämään astian täyteen mansikoita. Lisäksi puunhakkaajasta luutakauppiaaksi muutetulla isällä oli ollut hyvä myyntipäivä markkinoilla. Perusjatus silti oli, että perhe kärsi nälästä ja puutteesta, eikä rikkaiden pöydiltä tipppunut silloinkaan ylimääräistä ruokaa vähäosaisten avuksi.


Hannu ja Kerttu eksy
ivät metsään, nukahtivat ja näkivät nälissään unta piparkakkutalosta, johon menivät ja siellähän vasta pöydät herkuista notkuivatkin. En ollut oopperaa aikaisemmin nähnyt, ja se ihmetytti, että piparkakkutalossa ei ollutkaan sopraanoääninen noita-akka, vaan noitaukko Dan Karlström, tenori. Jos oikein muistan, niin ennen saduissa tämä pahis oli aina nainen. Vanhat rooliluettelot kuitenkin osoittivat, että Kansallisoopperassa tämä Pulla Mällinen on aina ollut mies, vuodesta 1921 alkaen. Karlström poikkeaa perusnoidasta siinäkin, että se ei ole yhtä paha kuin Grimmin veljesten kirjassa, vaan enemmänkin komediallinen.

Hyvinhän siinä tietysti kä
vi. Kauhu-unet pyyhittiin silmistä ja kotitiekin löytyi. Hannu oli Poliva Liiv ja Kerttu Suvi Väyrynen. Kotona odottivat isä Tommi Hakala ja äiti Tuija Knihtilä. Ooppera esitettiin suomeksi ja orkesteria johti Harri Karri, joka on toistakymmentä vuotta toiminut Kansallisoopperan kuoromestarina, apulaiskapellimestarina ja harjoituspianistina. Hänen kapellimestaritöistään ovat jääneet mieleen Albert Herring, Peter Grimes ja Kaukainen rakkaus.

Hannun ja Kertun
musiikki on helpon melodista. Engelbert Humperdinck oli 30 vuotta vanhemman Richard Wagnerin avustajana 1880-81 Bayreuthissa, jossa suuri mestari ohjasi Parsifaliaan. Varmaan Humperdinckin musiikkikorvaan jäi jälkiä Wagnerin musiikista, joka tuohon aikaan oli saksalaisen musiikin ehdotonta ykköslaatua, joskin kahtiajako kulttuuripiireissä oli jo alkanut. Tämä jälki näkyy ehkä selvimmin alku- ja välisoitoissa sekä puhaltimien wagnerimaisessa käytössä. Hannu ja Kerttu valmistui 1893.

Esitys oli alunperin Chicagon Lyric Operan tuotantoa, jossa sielläkin noita-akka oli akka.
Stephen Kingin versiossa noita kuuluu olevan räikeästi ilkeämpi kuin Grimmeillä.

kari.naskinen@gmail.com

torstai 4. joulukuuta 2025

Kansallissosialismi hurmaannutti


Suomen säveltäjät ry:n 80-vuotisjuhlassa Turussa esitettiin
Jean Sibeliuksen Ett ensamt skidspår (Yksinäinen hiihtolatu). Osana sitä oli lausujan esitys runosta, jonka oli kirjoittanut Bertel Gripenberg. Konsertti tuli eilen radiosta, ja myös tämä runoilija oli juuri tullut tutuksi sosiaalihistoriallisesta tukimuksesta suomenruotsalaisen älymystön vinksahtamisesta ihailemaan Hitlerin kansallissosialismia. Tähän porukkaan kuului Sibeliuskin, jonka natsiyhteyksistä Sibeliustalon entinen toimitusjohtaja Antti Vihinen teki tohtorinväitöskirjankin (2001). Nyt Carl-Johan Holmlund on tehnyt laajan tutkimuksen näistä 30-40-lukujen poliittisista pyhiinvaeltajista. Tutkimuskirjan nimi on Tito Colliander ja Hitlerin Saksa (2025), mutta siinä käydään läpi koko suomenruotsalaisen sivistyneistön hurmaantuminen Saksan uuteen meininkiin.

Tilanne oli tuolloin aivan erilainen kuin nyt, kun äärioikeistolaiset puolueet ja niiden tukena olevat ryhmittymät lähestyvät Hitlerin aikaa toisella tavalla. Ne ihailevat vain sitä, miten Hitler suhtautui vähänkin poikkeaviin ihmisiin. Tällä hetkelläkin on meneillään rahankeräys, jonka tavoitteena on hankkia "Kansallismielisten liittoumalle" oma kiinteistö Kotkanpesä, nimi siis sama kuin oli Hitlerin loma-asunnolla Berchtesgadenissa.

Sen sijaan Sibeliuksen, Gripenbergin ja Collianderin perusteluissa ei rasismia ollut pätkääkään. Sen sijaan he hämmästelivät ja ihailivat sitä, miten asiat
Kolmannessa valtakunnassa näyttivät pinnalta katsoen olevan: kaduilla oli siistiä, järjestys oli hyvä, ei näkynyt kerjäläisiä, ihmiset näyttivät puhtailta ja tyytyväisiltä, kaikilla oli töitä, rikollisuus oli oleellisesti vähentynyt jne. Vielä 1942 Suomesta osallistuivat Weimarin kirjailijakokoukseen Tito Colliander, V.A. Koskenniemi, Yrjö Soini, Maila Talvio, Örnulf Tigerstedt ja Mika Waltari.

Pitemmäksi tai lyhyemmäksi ajaksi natsismiin/fasismiin hurahtaneita suomalaisia oli paljon muitakin: Wäinö Aaltonen, Heikki Asunta, Lauri Haarla, Eino Kaila, Viljo Kajava, Yrjö Kilpinen, Arvi Kivimaa, Yrjö Koivukari, Matti Kuusi, Rolf Nevanlinna, Olavi Paavolainen, A.I. Virtanen, Georg Henrik von Wright


Tutkimuksen nimen mukaisesti Tito Colliander edustaa kirjassa suomenruots
alaisen sivistyneistön kärkeä. Niin vahva hänen uskonsa NSDAP:n johtamaan Saksaan oli, että vielä kesällä 1944 hän avomielisen myönteisesti puolusti sen yhtyeiskuntajärjestelmää ja oli varma Saksan voitosta sodassa.

Kansainvälisesti Holmlund mainitsee vastaavanlaisina seikkailijoina Gottfried Bennin, Ingmar Bergmanin, Louis-Ferdinand Celinen, Knut Hamsunin, Martin Heideggerin, Verner von Heidenstamin, Ernst Jüngerin, D.H. Lawrencen, Luigi Pirandellon, Ezra Poundin ja William Butler Yeatsin.

Tällainen populistinen listahan tästä näyttää tulevan, mutta oli niitä toisinajattelijoitakin, joskin vähän. Holmlundin lähdekirjallisuus ja -tutkimukset ovat olleet laajat, ja niistä hän tuo esille Hitlerin etenemisen vastustajina julkisesti olleet Elmer Diktoniuksen, Yrjö Hirnin, Matti Kurjensaaren, Arvid Mörnen, Raoul Palmgrenin, F.E. Silanpään, Tatu Vaaskiven, Katri Valan ja Lauri Viljasen.

SAKSA-INNOSTUS
TIIVISTYI 1918

Suomessa lähentyminen Saksaan oli alkanut jo vuosisadan alussa ja tiivistyi 1918, kun valkoiset saksalaisten avustamina voittivat punikit. Kahtiajako oli selvä. Toukokuun 12. päivänä oli Kyösti Wilkuna toimeenpanemassa venäläisten sotilaiden teloitusta Kotkassa (osoittautuivat myöhemmin inkeriläisiksi ja virolaisiksi). Samoihin aikoihin Juhani Aho, Volter Kilpi ja Eino Leino yrittivät tahoillaan vedota humanismiin ja rangaistusmielialan hälventämiseen. Ei auttanut, kärpäsen surinaa.

Lisävauhtia saksalaissuuntaukseen antoi Suomalais-saksalaisen seuran perustaminen 1918, ja kolme vuotta myöhemmin perustettiin Nordische Gesellschaft edistämään Saksan ja Suomen kulttuuriyhteistyötä. Kun maiden välillä lisääntyi myös taloudellinen yhteistyö, tuleva suuntaus oli kiveen hakattu.

Kevään 1918 jälkeen syntyi myös ”äärivalkoisuutta” painottava liikehdintä. Eivät pitäneet vallanjakoa oikeana, koska se ei vastannut punaisten kapinan matalaksi lyömistä. Armoa ei olisi pitänyt antaa.
Tästä ilmapiiristä tavallaan saivat myöhemmin alkunsa fasistiset IKL, Lapuanliike, AKS, Itsenäisyyden liitto, Vapaussodan rintamamiesten liitto, Lalli-liitto, Suomen Lukko, Sinimustat ja Suomen heimosoturien liitto.

Selvästi kansallissosialistisin ideoin ja niitä peittelemättä perustettiin 1930-40-luvuilla myös vähemmälle huomiolle julkisuudessa jääneet Suomen kansallissosialistinen liitto, Kansallissosialistinen järjestö, Suomen kansallissosialistit, Suomen kansan järjestö, Suomalaissosialistinen työväenpuolue, Suomen kansallissosialistinen työjärjestö, Suomen työrintama, Iskumiehet, Suomalaisen työn puolue, Yhteisrintama ja Siniristi.

Vielä 1942 perustettiin Suomen valtakunnan liitto. Ensin laadittiin periaateohjelma ja lopullinen ohjelma oli tarkoitus hyväksyä sen jälkeen, kun Saksa olisi Suomen avulla voittanut sodan. Puheenjohtaja oli silmätautiopin professori
Mauno Vannas ja toiminnassa mukana olivat myös Rolf Nevanlinna sekä akateemikot Yrjö Kilpinen ja Wäinö Aaltonen. Professori Nevanlinna oli muutenkin aktiivinen, oli jo 1933 ollut perustamassa IKL:n ravintolaa Mustaa Karhua Helsinkiin Keskuskatu 7:ssä.

Hurjaa on ollut meininki. Unelma uudesta yhteiskunnasta eli, ja uuteen yhteiskuntaan piti kasvattaa uudenlainen ihminen.

kari.naskinen@gmail.com

maanantai 1. joulukuuta 2025

Kirjanpainajan levinneisyys lineaarisen ajattelun vyöhykkeellä


Helsingin kirjamessuilla lokakuussa menin Tutkijaliiton osastolta ostamaan uuden esseekirjasarjan kakkosnumeroa
Melankolian paluusta (2025), koska ensimmäinen numero Kokeellisen musiikin hiljaisuuksista (2025) oli ollut erinomainen. Tutkijaliiton osastolla ollut esittelijä sanoi siinä heti, että jos kerran olen pitänyt ykkösnumerosta, niin kannattaa ehdottomasti ostaa melankoliaesseen lisäksi myös uusin julkaisu, jonka nimi on tämän jutun otsikossa. Koska työurani aikana olin paljon tekemisissä kirjanpainajienkin kanssa, ostin tämänkin esseen ja kyllä kannatti.


Tässä Para-julkaisusarjan kolmannessa tutkielmassa
Arja Karhumaa kuljettaa rinnakkain kahta oliota: Ips typographus, kirjanpainajaksi nimetty kuoriainen, ja Homo typographicus, ”typografinen ihminen”. Arja Karhumaa on Aalto-yliopiston taiteiden, suunnittelun ja visuaalisen viestinnän muotoilun professori. Tässä tutkimusesseessä hän sekoittaa tunnettujen tiedonalojen käsitteitä ja tekstilajeja radikaalilla tavalla sekä ravistelee käsityksiä kirjoituksen, painamisen ja ajattelun inhimillisyydestä ja lineaarisuudesta. Vaikeasti muotoiltu, mutta lukukokemuksena essee on suorastaan hurjan inspiroiva.

Ips typographus -nimen tälle kuusipuissa painotyötään tekevälle koppakuoriaislajille antoi Carl Linnaeus tärkeässä teoksessaan Systema naturae (1758). Myöhemmin hänet tunnettiin paremmin nimellä Carl von Linné. Arja Karhumaan keksimä Homo typographicus puolestaan syntyi 1400-luvun Eurooopassa, kun Johannes Gutenberg keksi valaa latinalaisen kirjaimiston metallista ja kirjojen painamisen niiden avulla. Öljypohjaisen painovärin hän omaksui taidemaalareilta, kaivertamisen ja valamisen kultasepiltä sekä painoprässin rakenteen viinintekijöiltä.

Typos-sana tarkoittaa jäljen jättämistä esim. painauman muodossa. Graphein-sana taas
kirjoitettujen merkkien kaivertamista. Kun nämä sanat pannaan yhteen typografiaksi, saadaan painaumankaivertamista tai kirjoitetun merkin toistamista.

Vielä 1700-luvulla eivät metsäasiantuntijat olleet varmoja siitä, onko kaarnakuoriainen metsän onnettomuuden syy vai seuraus. Nyt tiedetään, että kuusipuissa elävä kuoriainen on omilta seurauksiltaan kahtalainen: eläviin kuusiin etsiytyessään se aiheuttaa paljon tuhoa, mutta kuolleissa puissa touhutessaan se toteuttaa rooliaan järjestelmässä, jonka mukaan vanhat kuusikot uudistuvat. Tästä jälkimmäisestä on sellaisia todisteita, että mikä nähdään häiriöksi, on osa kuusimetsän monimuotoisuuden ylläpitämistä.
Kirjanpainaja luo aukkoja ja metsänreunoja, joilla kuuset kuolevat, mutta nämä aukot kutsuvat elämää ja luovat sitä vuosikymmeniksi. Tämänkaltaiset tiedot kirjassa on lähdeviittein varmistettu. Tätä asiaa koskevalla tekstisivulla Arja Karhumaa on kuitenkin pannut alaviitteeksi, että Itävallassa 1993-97 Ips typographus tuhosi 8,2 miljoonaa kuutiota Homo Typographiuksen puutavaraa. Näitä faktatietoja on mukana suurempinakin lukuina.

Arja Karhumaan 62-sivuinen essee on itsessään typografinen taideteos. Siinä on hauskasti jopa yhdistetty vilnalaisen Petro ofsetas -kirjapainon ja kirjanpainajakuoriaisen jäljet. Yhdellä s
ivulla kerrotaan Gutenbergiäkin vanhemmista papyrus- ja pergamanttikäsikirjoituksista niin, että tekstin läpi on ikään kuin kuoriaisen jättämä kaiverrusjäki. Muutamissa luvuissa taas painokoneen tekemät pilkut on korvattu kuoriaista muistuttaen mustilla pampuloilla . On myös sivuja joita voi tarkastella sekä kaunokirjallisina että graafisen taiteen teoksina. Yhdessä sellaisessa esseisti on yhdistänyt Charles Darwinia (1859) ja Alejo Carpentieria (1958):

Tulee vielä päivä,
jolloin ihminen
keksii aakkosiston
kalsedonin välkkeestä
ja koin jäljistä
ja saa tietää,
että jokainen täplikäs
etana on kerran
ollut runo.

Darwinin
Lajien synty ilmestyi sata vuotta Linnaeuksen suurteoksen jälkeen. Siinä Darwin havainnollisti kuinka lajit eivät synny itsenäisesti eivätkä lineaarisesti, vaan jaetuista aineksista jatkuvan haarautumisen ja luonnonvalinnan kautta. Ips typographus ja Homo typographicus ovat myös jossain haarautuneet niin, että toinen on kehittynyt osittain toisenlaiseksi kuin toinen. Lineaarista kehitystä Darwin kuvaa aakkosilla!

Hieno kaunokirjallinen tietokirja.

kari.naskinen@gmail.com