perjantai 24. maaliskuuta 2023

Mielenosoitus, kapina, vallankumous…?


Venetsian filmifestivaaleilla 2020 voitti tuomariston pääpalkinnon meksikolaisen
Michel Francon elokuva Nuevo orden (Uusi järjestys). Outo elokuva, joka tuo mieleen Bong Joon-hon ohjaaman Parasiten (2019). Kysymys on tässäkin elokuvassa yhteiskunnallisista ristiriidoista ja ennen kaikkea niistä valtavista luokkaeroista, joista ei nähdä ulospääsyä demokraattisin keinoin. Elokuva alkaa raharikkaan perheen luksuskodissa tyttären hääjuhlaan valmistauduttaessa. Sitten vartioidulle portille tulee perheen entinen, pitkäaikainen työntekijä pyytämään lainaksi 200 000 pesoa (11 000 euroa), jota tarvitaan, jotta miehen puoliso saadaan pikaiseen sydänleikkaukseen. Rahaa löytyykin, mutta ei vielä tarpeeksi. Toisaalla kaupungin keskustassa on meneillään jotain kahakkaa, josta ei kunnolla saa selvää, eikä koko elokuvan aikanakaan selviä kuin se, että kysymyksessä on iso mellakointi, ehkä kapina tai peräti vallankumous. Kuvat Mexico Citystä ovat samanlaisia kuin nyt eläkemellakoista Pariisista.


Hetkittäin tuntuu siltäkin, että on menossa kaikkien sota kaikkia vastaan. Vain joitakin vinkkejä katsojalle annetaan. Taloja ja autoja töhritään, ei kuitenkaan punaisella, vaan vihreällä maalilla. Rikkaan perheen taloa ympäröivän muurin yli tullaan, syntyy sekasortoa ja yhteen seinään ilmestyy teksti ”Vitun kroisokset” ja perässä pasifistien merkki, vaikka hyökkääjät eivät mitenkään rauhanomaisia olekaan, päinvastoin erittäin väkivaltaisia. Kaupungilta näytetään sekasortoinen kuva, jossa Louis Vuitton
in kauppaliike vaikuttaa pahasti tärvellyltä.

Kokonaisuus ei silti ole näin yksisuuntainen. Elokuvan loppuessa on vaikea sanoa, mitkä olivat koko rähinän tavoitteet. Meksikon armeijakin oli siinä mukana, käytti ehkä syntynyttä sekasortoa hyväkseen sotilasdiktatuurin pystyttämiseksi. Lisäksi tapahtuu sieppauksia, mieletöntä pahoinpitelyä, isojen lunnaiden kiristystä ja kidnapattujen teloituksia lunnaiden saamisen jälkeen. Absurdin kokonaisuuden täydentää varakkaan kodin seinällä oleva
Omar Rodriguez-Grahamin iso maalaus, jonka nimeksi lopputekstien yhteydessä mainitaan ”Vain vainajat ovat nähneet sodan lopun”. Mutta loppuuko sota joskus ja ketkä vainajat ja ketkä jäävät henkiin ja kenen on valta sitten?

Muodoltaan elokuva on trilleri. Siinä on paljon selittäm
ättämiä ristiriitoja, mitä korostaa sekin, että elokuva on visuaalisesti komea. On yksi historiallinen yhtymäkohta 1900-luvun suurimpaan katastrofiinkin, että vangiksi otettavat numeroidaan tussikynällä otsaan merkittävillä numeroilla – ei enää tatuoinneilla – ja yleisiin desinfiointisuihkutuksiinkin vangit pannaan.

Tarkoitus saattaa olla esittää
provokatiivinen näkemys siitä, miltä muutos voi näyttää, jos sellaiseen mennään. Miltä sitten? Ainakin hallitsemattomalta, sillä ”Uudessa järjestyksessä” ei ole yhtään parempaa järjestystä. Mutta silti: kehittyykö tällaisia kaaoksia, jos korruptiota, epäoikeudenmukaisuuksia ja muuta paskaa ei saada hoidettua kuntoon?.

Meksikossa elokuvan vastaanotto oli julma, koska kumouksen syyllisiksi on tehty alkuperäiskansojen tummaihoisia edustajia. Kritiikkiä sai esimerkiksi sellainen kohtaus, jossa eliittiperheen tumma palvelijanainen nauraa ty
ytyväisenä kahmiessaan arvoesineitä laukkunsa samanaikaisesti, kun viereisessä huoneessa rikkaan perheen jäseniä teloitetaan. Joka tapauksessa katsomiskokemus oli niin hyvä, että alle puolitoista tuntia kestävän tarinan jääminen kesken ja lopputulos avoimeksi harmitti.


kari.naskinen@gmail.com