Iitin kunnassa on hyvät järjestysmääräykset, siellä ei saa ylimääräistä melua olla klo 18:n jälkeen. Tätä määräystä piti Kymi Ringilläkin viikonvaihteessa noudattaa, kun siellä järjestettiin rallicrossin Euroliigan osakilpailu. Hyvin kuitenkin ehdittiin. Seurasin kilpailuja kolmisen tuntia, mutta olin kotona takaisin jo hyvissä ajoin iltapäivällä.
Tällaisen melukiellon pitäisi olla Iitin lisäksi voimassa koko Päijät-Hämeessä ja miksei koko maassakin. Kyllä kaikenmaailman rokki- ja muut häppeningit toreilla, rannoilla ja muilla tapahtumapaikoilla häiritsevät asukkaita joskus puoleenyöhön asti. Myös ravintoloista kuuluu musiikkimetakkaa niin, että joissakin taloyhtiöissä on rauhatonta, ja voimakas äänentoisto kuuluu naapuritaloihinkin.
Kymi Ringin ensimmäistä kansainvälistä kilpailua ei ajettu varsinaisella moottoriradalla kuin osittain, koska rallicrossissa lyhyt rata muodostuu sekä asvaltti- että soraosuuksista. Näiden soraosuuksien tekemisessä olikin sen verran ollut ongelmia, että lauantaina niitä jouduttiin korjaamaan ja siirtämään kilpailulähtöjä sunnuntaille. Tämä sai iltapäivälehti- ja muun nettipöpinän haukkumaan Kymi Ringin edelleen täysin epäonnistuneeksi asiaksi. Kilpailijat ja me 5000 katsojaa kuitenkin nautimme tapahtumista, vaikka sää olikin liian helteinen.
Sitäkin moitittiin, että kallista oli. Puolen litran vesipullokin maksoi neljä euroa. Minulla kuitenkin oli oma limsapullo, jonka sain raanasta täytettyä ilmaiseksi. Edellispäivänä olimme olleet Pyynikin kesäteatterissa, jossa samankokoinen vesipullo maksoi 3,50. Pyynikillä ostimme väliajalla kahvit ja munkit: kahdelta ihmiseltä yhteensä 15,60. Pyynikillä maksoi myös pysäköinti kympin, Kymi Ringillä ei mitään.
Kymi Ring on uudessa unkarilaisessa omistuksessa kehittynyt paljon siitä, mitä kahdella edelliskerralla olin havainnut. Nyt pääsi autolla asvalttitietä parkkipaikalle, joka oli aivan ison varikko- ja toimistorakennuksen vieressä. Parkkipaikalta minuutin kävely varikkoalueelle, jossa kilpa-autot ja -ajajat olivat. Autoja oli noin 70, monenlaisia härveleitä ja myös vanhoja tuttuja, kuten kaksivetoluokan Finn Datsun, Ford Escort, Mercedes-Benz 190, Skoda Fabia, Toyota Corolla ja Starlet, Volvo 240… Avoimessa 4WD-luokassa oli harvinaisempia, esimerkiksi BMW M3 wankel turbo ja varsinkin ruotsalais-amerikkalainen FC2 (Olsberg Motor Sport Evolution Ltd), jonka polttomoottori käy fossiilittomalla etanolibiopolttoaineella (kuva alla).
Ravintola-alue oli iso hyvine pöytineen ja penkkeineen. Tuli vertailuna mieleen Spa-Francorchampsin F1-kilpailu muutaman vuoden takaa, kun nautimme hampurilaiset roskalaatikko pöytänämme, koska kalleimman katsomopaikan luona ei ollut lainkaan ravintolatiloja.
Paljon kehittämistä Kymi Ringilläkin vielä on. Istumakatsomopaikkoja pitää saada lisää siihen mennessä, kun Iitissä heinäkuussa järjestetään motocrossin MM-osakilpailu ja elokuussa rallicrossin MM-osakilpailu. Lisäksi kansallisia kilpailuja ovat kesän aikana SM-Superbike, SM-Drifting ja Historic Race.
kari.naskinen@gmail.com