Luotettavuusajon MM-sarjassa Cadillac saavutti viimeksi kaksoisvoiton Interlagosin 6 tunnin ajossa. Ensi vuonna Cadillac tulee myös Formula 1:een. On tietenkin outo nimi kilpa-ajoradoille, koska enemmän me miellämme Cadillacin esimerkiksi presidenttien edustusautoksi, nytkin sellainen on Trumpilla ja Suomessakin Cadillacilla kuskattiin melkein kaikkia presidenttejä Ahtisaareen asti. General Motors antoi kuitenkin kaupallisesta syystä autourheilupuolensa Cadillac-yksikön hoidettavaksi.
Luotettavuusajossa (WEC) säännöt ovat kovin toisenlaiset kuin F1:ssä. WEC:n Hypercar-luokassa autojen tehoja ja painoja vekslataan sen mukaan, miten kukin talli on edellisissä kilpailuissa pärjännyt, jotta seuraava kilpailu muodostuisi mahdollisimman tasaväkiseksi. Interlagosissa Cadillac pääsi tämän hyvitysjärjestelmän ansiosta ensimmäisen kerran kolmen parhaan joukkoon. F1:ssä ei tällaista venkulointia ole, vaan kaikkien on tultava toimeen omillaan.
Cadillacin alkuperäisessä liikemerkissä oli kuusi pientä ankkaa tai sellaisilta ne ainakin näyttävät. Kuvaavatkohan ne ensi vuonna Cadillacin menestystä F1:ssä? Onko Cadillac ns. rampa ankka vai pystyykö nousemaan pistetaulukossa heikon Alpinen ohi? Mielenkiintoista on sekin, että ensi vuonna F1:ssä ovat mukana autoteollisuuden kaksi entistä jättiläistä, GM ja Ford, joka tekee moottorit yhteistyössä Red Bullin kanssa. Ford on kuitenkin vanha tuttu, vaikka onkin ollut pois formularadoilta yli 20 vuotta. Historian aikana Fordin moottoreilla on saavutettu kymmenen maailmanmestaruutta ja 176 osakilpailuvoittoa. Seuraavaksi tarvitaan F1:een autoteollisuuden nykyinen suuruus Kiina.
Noista Cadillacin ankoista kaivelin sen verran tietoa, että niitä ei ankoiksi tai vesilinnuiksi sanota, ovat vain heraldisia lintuja, joita käytetään aateliston vaakunoissa. Cadillacilla ankat tulevat Detroitin perustajan Antoine de la Mothe Cadillacin suvun vaakunasta. Antoine de la Mothe Cadillac oli 1600-luvulla ranskalainen tutkimusmatkailija, ja hänen vaakunansa sisälsi näitä lintuja, koska niitä käytettiin vaakunoissa erityisesti osoittamaan ritarillista kunniaa tai osallistumista ristiretkiin.
Cadillac rekisteröi ankkatavaramerkkinsä 1905, mutta ankat se poisti siitä tämän vuosituhannen alussa.
Edelleen Cadillac-nimi yhdistyy ylellisyyteen, mikä tavallaan on ristiriidassa autourheilun kanssa, koska siinä touhussa syntyy välilillä romua ja ruumiitakin. Presidenttien autoksi Cadillac on kuitenkin passeli. Meillä sellaisen takapenkillä istui ensimmäisenä Relander, erikoisin tapaus oli, kun Ryti asennutti Cadillaciin häkäpönttövehkeen esimerkin vuoksi, ja säästäväisyyttä osoittivat myös Kekkonen, Koivisto ja Ahtisaari, jotka käyttivät samaa Cadillac Fleetwood 75 Limousinea. Tarja Halosen ja Niinistön aikana siirryttiin Mersuun ja nyt Stubbilla on Audi.
Traficomin tilaston mukaan Suomessa on liikennekäytössä noin 2300 Cadillacia. Osa niistä on nykyisin isoja mustia, möhkälemäisiä Cadillac Escalade -maastureita, joilla Trumpin Cadillacin edellä ja perässä liikkuu pataljoona turvamiehiä. Valtteri Bottaksen ajettavaksi annettavaa Cadillacia ei Traficomin tilastoon tule, mutta Ferrarin moottorilla varustettuna sen toivotaan yltävän MM-pistetilastoon viimeistään ensi kesän loppupuolella.
kari.naskinen@gmail.com