Aluekiistoihin
liittyen Kiina on tehnyt selväksi, ettei se tule turvautumaan
kansainvälisten järjestelmien tai instituutioiden ratkaisu- tai
välitysmenettelyihin. Se uskoo pystyvänsä ylläpitämään
aluekontrollia tarvittaessa sotilaalliseen voimaansa nojaten. Eikä
YK:stakaan
olisi paljoa apua kiistoissa, joissa turvallisuusneuvoston pysyviä
jäseniä on osapuolina. Näistä
asioista luennoi Paasikivi-seuran kokouksessa Suomen
Kiinan-suurlähettiläs Jarno Syrjälä,
joka sanoi, että vastakkainasettelu tai Kiinan patoaminen ei olisi
Yhdysvaltain kannalta tuloksekasta ilman liittolaisten tai
kumppaneiden tukea. Sitä hankalammaksi tilanne menee, mitä
voimakkaammiksi Aasian maiden taloudelliset riippuvuudet Kiinan
kanssa muodostuvat. Samalla on huomattava, että myös Venäjä,
Intia ja Japani asettavat kaikissa oloissa reunaehtoja Kiinan
vaikutusvallan leviämiselle Aasiassa.
Itä-Aasiassa
turvallisuuspolitiikan lähtökohtana on historiallinen asetelma,
jossa Yhdysvallat jäi alueelle toisen maailmansodan jälkeen.
Syrjälä sanoi, että Kiinan alueellisen johtoroolin paluulle,
ainakaan kommunistisen puolueen johdolla, ei ole
turvallisuuspoliittisesti tai geopoliittisesti luontevaa tilaa.
”Kiinan sotilaallinen modernisaatio, etenkin
merellisten kapasiteettien vahvistaminen, on kuitenkin muuttanut
alueellista voimatasapainoa alueella ja haastanut USA:n johtamaa
turvallisuusjärjestelmää. Kiina työntää doktriininsa mukaisesti
amerikkalaisia kauemmas rannikoltaan ja ilmatilastaan. Kiinan
yhteisoperaatiokykyiset asevoimat pystyvät tarvittaessa uhkaamaan
Yhdysvaltain laivastoa ja lentotukikohtia koko alueella”, sanoi
Syrjälä (kuvassa).
”Pidemmällä
tähtäimellä Yhdysvaltain lisääntyvät vaikeudet operoida
esteittä alueella vaikuttavat liittolaissuhteiden uskottavuuteen.
Donald Trumpin hallinnon aikana alueella olevat
liittolaiset ovat joutuneet pohtimaan koko asetelman perusteita
muutenkin. Kestääkö Yhdysvaltain sitoutuminen Aasiaan ja haluaako
maa vakavasti luoda vastapainoa Kiinalle tämän etupihalla, myös
esimerkiksi Taiwanin puolustuskyvyn takaajana? Missä määrin
Yhdysvallat on kiinnostunut alueen sisäisistä konflikteista?
Kiinankin suhteen Trump haluaa hoitaa asioita pitkälti
kahdenvälisesti, toisin kuin esimerkiksi Barack Obama,
jonka strategia Aasiassa nojautui enemmän liittolaisiin ja
kumppaneihin.”
XI JA PUTIN OVAT
LÄHELLÄ TOISIAAN
XI JA PUTIN OVAT
LÄHELLÄ TOISIAAN
Paljon
analyysejä on viime aikoina laadittu myös Kiinan ja Venäjän
suhteista. Maat ovat lähentyneet ja yhteistyö lisääntynyt. Uusi
silkkitiealoite ”Belt and Road”on osaltaan merkinnyt Kiinan
tiiviimpää taloudellista, poliittista ja strategista sitoutumista
muihin maihin, etenkin Euraasian mantereella ja Venäjä on saanut
tästä osansa. Myös sotilaallinen yhteistyö Kiinan ja Venäjän
välillä on lisääntynyt.
”Mistään liittolaisuussuhteesta ei silti ole syytä puhua. Sekä Kiina että Venäjä pitävät itseään itsenäisinä sotilaallisina voimina. Ne eivät halua hierarkista suhdetta toisiinsa. Molemmat haluavat korostaa, että pysyvät sotilaalliset liitot rauhan aikana kuuluvat menneisyyteen”, sanoi Syrjälä.
”Mistään liittolaisuussuhteesta ei silti ole syytä puhua. Sekä Kiina että Venäjä pitävät itseään itsenäisinä sotilaallisina voimina. Ne eivät halua hierarkista suhdetta toisiinsa. Molemmat haluavat korostaa, että pysyvät sotilaalliset liitot rauhan aikana kuuluvat menneisyyteen”, sanoi Syrjälä.
”Maidenvälisen
dialogin osalta merkityksellistä tietysti on, että johtajina Xi
Jinping ja Vladimir
Putin ovat lähellä toisiaan. Näin esimerkiksi, kun
puhutaan siitä, millaista maailmanjärjestystä he tavoittelevat.
Halutaan useita riippumattomia valtakeskuksia yhden kansakunnan
hegemonian sijasta. Valtion suvereniteettia tulee myös suojata
ulkomaisilta poliittisilta ja ideologisilta vaikutteilta.”
ARKTINEN ALUE
KIINNOSTAA KIINAA
ARKTINEN ALUE
KIINNOSTAA KIINAA
Venäjän
ja Kiinan yhteistyössä on yksi alue, jota Syrjälän mielestä on
suomalaistenkin tarkoin seuratttava, eli maiden yhteistyö arktisella
alueella. Tässä suhteessa Kiina on ollut aktiivinen viime vuosina:
"Kiina
julkaisi 2018 arktisen strategiansa, jonka tavoitteet perustuvat
pääosin Kiinan vaikutusvallan kasvattamiseen arktisella alueella.
Kiinan arktinen politiikka asettaa etusijalle arktisten merireittien
käytön. Se korostaa myös luonnonvarojen etsintää ja
hyödyntämistä alueella, Kiinan kansallisen turvallisuuden
parantamista ja arktisen alueen hallinnan kehittämistä. Kiinan
arktista ja antarktista koskevan ajattelun taustalla vaikuttaa
mielenkiinto näiden alueiden vielä kartoittamatonta potentiaalia
kohtaan sekä jonkinlainen ajatus ali-investoidusta ja
alihallinnoidusta arktisesta alueesta.”
Kiina investoi arktiseen öljyyn ja kaasuun. Investoinnit, infrastruktuurihankkeet ja kaupankäynti vahvistavat Kiinan roolia arktisen alueen talouksissa. Se hankkii alueella jalansijaa ennen kaikkea rakentamalla taloudellista ja strategista kumppanuutta Venäjän kanssa. Keskiössä on hiilivetyesiintymien talteenotto: nesteytetty maakaasu (LNG) merkitsee Venäjälle tärkeää tulonlähdettä, Kiinan kasvava talous puolestaan janoaa lisäenergiaa. Lisäksi Kiinalle on strategisesti tärkeää hajauttaa energian jakeluverkostoja ja varmistaa energiansaanti alueelta, jossa Yhdysvallat ei ole läsnä.
Kiina investoi arktiseen öljyyn ja kaasuun. Investoinnit, infrastruktuurihankkeet ja kaupankäynti vahvistavat Kiinan roolia arktisen alueen talouksissa. Se hankkii alueella jalansijaa ennen kaikkea rakentamalla taloudellista ja strategista kumppanuutta Venäjän kanssa. Keskiössä on hiilivetyesiintymien talteenotto: nesteytetty maakaasu (LNG) merkitsee Venäjälle tärkeää tulonlähdettä, Kiinan kasvava talous puolestaan janoaa lisäenergiaa. Lisäksi Kiinalle on strategisesti tärkeää hajauttaa energian jakeluverkostoja ja varmistaa energiansaanti alueelta, jossa Yhdysvallat ei ole läsnä.
Venäjän näkökulmasta Kiina näyttäytyy uutena arktisille vesille lipuvana kilpailijana, toisaalta tarpeellisena kumppanina, jolla on kykyä investoida. Lännen ylläpitämät talouspakotteet osaltaan luovat kannustimia lisätä taloudellista yhteistyötä Kiinan kanssa. Keskinäisistä epäluuloista huolimatta Kiinan kysyntä ja Venäjän tarjonta ylläpitävät taloudellista intressiä.
EU:n PUOLUSTETTAVA
INTRESSEJÄÄN
”On
selvää, että EU:n on puolustettava intressejään Kiinaa kohtaan,
aivan kuten muitakin toimijoita kohtaan. Kiinankin kanssa on tehtävä
yhteistyötä siellä missä se on mahdollista. Samalla EU:n on
puolustettava standardejaan ja normejaan sekä sääntöpohjaista
järjestystä entistä laajemmin. EU:n ja Kiinan suhteiden myönteinen
kehitys edellyttää, että kumppanuus perustuu realismiin ja
vastavuoroisuuteen”, sanoi Syrjälä.
”Yhteistyön
näkymiä varjostavat kuitenkin yhä pahemmin Kiinan sisäinen
kehitys, poliittisen ilmapiirin kiristyminen ja autoritaarisuuden
uusi nousu. Taloudelliset ja muutkin yhteiskunnalliset uudistukset
ovat hidastuneet ja talousongelmat ovat vakavia. Tosin jotain
myönteistäkin on nähty. Esimerkiksi ulkomaisia investointeja
koskeva uusi laki tuli voimaan tämän vuoden alussa. Se mm. avasi
uusia sektoreita ulkomaisille investoijille.”
”On
kuitenkin tärkeää tunnistaa, että samanaikaisesti kun EU:n ja
Kiinan välinen kilpailu lisääntyy, lisääntyy myös keskinäinen
riippuvuutemme. Meidän on vältettävä sellaista paranoiaa, joka
heikentää taloudellisten suhteiden kehittämisen perustaa.
Taloussuhteet Kiinan kanssa määrittävät osin Euroopankin
kehitystä. EU:n ja Kiinan välisten tavaravirtojen arvo on yli 1,7
miljardia euroa päivässä.
Aina
ei yhteistyö ole helppoa. Esimerkkinä Syrjälä mainitsi
5G-kysymyksen, joka velloo Euroopassa ja on muodostunut osittain
kansallisen turvallisuuden asiaksi. Suomi on panostanut voimakkaasti
EU:n yhteisen lähestymistavan rakentamiseen. Kiina puolustaa
luonnollisesti Huawein asemaa ja seuraa tarkkaan eri maiden
ratkaisuja, niin kuin Yhdysvallatkin.
”EU:n
mahdollisuus itsenäiseen ja uskottavaan asemoitumiseen Kiinankin
suhteen riippuu myös taloudellisesta voimasta. Tulevaisuutta
määrittää tässä suhteessa menestyminen teknologisessa
kilpailussa, joka jatkuu kauppasodan jälkeenkin. Monet muutoksen
voimakkaimmista ajureista ovat edelleen taloudellisia. EU:n on
puolustettava teknologista suvereniteettiaan ja investoitava uuteen
teollisuuteen, joka voi kilpailla globaalisti, myös kiinalaisten
yritysten kanssa. Kiinan tutkimus- ja kehitysmenot ovat jo ylittäneet
EU-maiden keskiarvon.”
SUOMI - KIINA
70 VUOTTA
SUOMI - KIINA
70 VUOTTA
Tänä
vuonna tulee kuluneeksi 70 vuotta Suomen ja Kiinan välisten
diplomaattisuhteiden solmimisesta. Suomi oli ensimmäisten
länsimaiden joukossa tunnustamassa Kiinan kansantasavallan, mutta
siinäkin ryhmässä meitä ennen diplomaattisuhteet ehtivät solmia
esimerkiksi Tanska ja Ruotsi. Suomi oli kuitenkin ensimmäinen
länsimaa, joka teki kauppasopimuksen Kiinan kanssa 1953.
Helsingin
olympiakisoissa 1952 Kiinan lippu nousi ensimmäistä kertaa salkoon
olympiakisojen historiassa. Tämä palautettiin mieliin lähes
kaikissa Kiinan valtion edustajien puheenvuoroissa talviurheilun
teemavuoden tapahtumissa viime vuonna. Seuraavat talvolympiakisat
2022 pidetään Pekingissä.
Suurlähettiläs
Syrjälä sanoi, että Suomen ja Kiinan kahdenväliset suhteet ovat
erittäin hyvät. Vuorovaikutus on aktiivista. Tärkeä askel
kahdenvälisten suhteiden tiivistämiseksi otettiin 2017, jolloin
presidentti Xi Jinpingin Suomeen suuntautuneen valtiovierailun aikana
sovittiin uudentyyppisestä kumppanuudesta. Siihen liittyvä
toimeenpanosuunnitelma vuosille 2019-23 julkaistiin Sauli
Niinistön valtiovierailun yhteydessä viime vuonna.
Perinteisen
tavarakaupan kasvu näyttää taittuneen toistaiseksi, mutta
kokonaisvaltaisemmin tarkasteltuna taloudellisen yhteistyö on
vuosien mittaan laajentunut käsittämään mm. palveluiden, kaupan,
investoinnit, tutkimus- ja kehitysyhteistyön sekä matkailun.
Nykyisin Kiina on myös tärkeä kotimarkkina monelle
suomalaisyritykselle.
Vuosikymmenten
ajan suhteita ovat edesauttaneet hyvät liikenneyhteydet. Finnair oli
ensimmäinen eurooppalainen lentoyhtiö, joka aloitti suorat lennot
Kiinaan yli 30 vuotta sitten. Kaupan kehittymistä auttoi suoran
rautatieyhteyden avaaminen Suomen ja Kiinan välillä 2017.
”VUORET OVAT KORKEITA
JA KEISARI KAUKANA”
Luonnollisesti Syrjälä käsitteli myös koronaviruskriisiä, jonka laajuutta ja kestoa voi edelleen vain arvailla. Tämän päivän luvut joka tapauksessa ovat karuja. Jonain päivänä tämäkin kriisi on ohi ja silloin selviää, mitkä ovat sen todelliset vaikutukset ja seuraukset. Inhimillisen hinnan lisäksi huolta herättävät jo kriisin taloudelliset vaikutukset koko maailmaan. Näitä vaikutuksia ei ole tarvinnut odottaa kauan, ne näkyvät jo Suomessakin.
”VUORET OVAT KORKEITA
JA KEISARI KAUKANA”
Luonnollisesti Syrjälä käsitteli myös koronaviruskriisiä, jonka laajuutta ja kestoa voi edelleen vain arvailla. Tämän päivän luvut joka tapauksessa ovat karuja. Jonain päivänä tämäkin kriisi on ohi ja silloin selviää, mitkä ovat sen todelliset vaikutukset ja seuraukset. Inhimillisen hinnan lisäksi huolta herättävät jo kriisin taloudelliset vaikutukset koko maailmaan. Näitä vaikutuksia ei ole tarvinnut odottaa kauan, ne näkyvät jo Suomessakin.
”Tilannetta
seuraavia kiinnostavat myös vaikutukset Kiinan poliittiseen
tilanteeseen ja kansainväliseen asemaan. Aikanaan lopputulos tästä
kriisistä sekä se tapa, jolla siihen päädytään, vaikuttavat
siihen, miten suhtaudumme Kiinaan. Luotammeko jatkossa Kiinaan ja sen
poliittiseen johtoon enemmän vai vähemmän? Toimiko Kiina
kriisissä, ja sen ratkaisemisessa, kuten kansainvälisen yhteisön
vastuullisen jäsenen odotetaan aina toimivan”, pohti Syrjälä.
Analyyseissä
on pohdittu, miten kriisi vaikuttaa Kiinan johdon asemaan ja koko
yhteiskuntajärjestelmään. Kyseessä on Xi
Jinpingille toistaiseksi suurin haaste maan johtajana.
Kiina tasapainottelee ainakin kolmen eri tavoitteen välillä:
yhteiskunnallisen vakauden säilyttäminen, koronaepidemian
patoaminen ja hoitaminen sekä taloudellisten vahinkojen minimointi.
Täyden kriisin alettua tasapainoilun pääakseli on ollut kahden
ensimmäisen tavoitteen välillä, nyt enemmän kahden jälkimmäisen
välillä.
Kiinan
johto on turvautunut tilanteessa kahteen strategiaan, jotka ovat aina
edesauttaneet Kommunistista puoluetta vaikeissa tilanteissa.
Ensinnäkin syy tapahtuneesta on kohdistettu paikallishallinnolle,
jonka johto on nyt jo vaihdettu. Näyttävästi
toteutettava paikallinen vallansiirto suuren julkisuuden avulla antaa
maan johdolle mahdollisuuden tulla ylhäältä ratkaisijan rooliin ja
osoittaa, että tilanne on hallinnassa ja asioille tehdään jotakin.
Julkista mielipidettä ohjataan nyt tähän suuntaan.
”Tämä toimintamalli on nähty
ennenkin. Kiinassa keskusjohto voi puuttua paikallishallintojen
toimintaan rankallakin kädellä. Toisinaan kiinalainen järjestelmä
valitettavasti rohkaisee kunnianhimoisia, eteenpäin pyrkiviä
paikallisviranomaisia peittämään alueellaan esiin tulleita
ongelmia, esimerkiksi ympäristöön tai korruptioon liittyen.
Joissakin ongelmatapauksissa tämä saattaa joskus onnistuakin. Vanha
kiinalainen sanonta on, että vuoret ovat korkeita ja keisari
kaukana. Koronavirustapauksessa tämä ei onnistunut. Hallinto eri
tasoilla reagoi epidemiaan hitaasti, mikä on nyt altistanut sen
kritiikille kriisin huonosta hoidosta ja tietojen pimittämisestä”,
sanoi Syrjälä.
kari.naskinen@gmail.com
kari.naskinen@gmail.com