Kuvassa on SDP:n jäsenjärjestön Akateemisen sosialistiseuran (ASS) Soihtu-lehti
tammikuulta 1937. Niin oikeistohenkinen oli 1930-luvulla myös SDP, että se ei
aitoa vasemmistolaista kirjoittelua hyväksynyt, vaan puoluetoimikunta erotti
ASS:n. Se oli sitä aikaa 80 vuotta sitten, jolloin tannerilaiset
oikeistodemarit olivat vahvimmillaan.
ASS oli perustettu 1925 vasemmistososiaalidemokraattiseksi
opiskelijajärjestöksi. Nimen kirjoitusasu oli aluksi Akateeminen Sosialisti-Seura,
millä näytettiin, että kysymyksessä oli vastajärjestö äärioikeistolaiselle
Akateemiselle Karjala-Seuralle. Soihtu-lehti alkoi ilmestyä 1931 alaotsikolla ”sosialidemokraattinen
aikakauslehti”. Ensimmäisessä numerossa ilmoitettiin, että lehden tarkoituksena
oli marxilaisen sosiaalidemokratian tuntemuksen parantaminen ja syventäminen
ajankohtaisia ja teoreettisia aiheita käsittelemällä.
Vasta 1937 tästä tuli loppu, kun presidentinvaaleissakin SDP:n pääehdokas oli
käytännössä Maalaisliiton Kyösti Kallio. Tätä ei ASS:n Soihdussa
tietenkään hyväksytty ja seurauksena oli erottaminen puolueesta.
Toiminta kuitenkin jatkui ja Soihtukin ilmestyi 1937-39 noin 20 kertaa vuodessa.
Talvisodan alla Mauri Ryömä myötäili lehdessä liikaa Neuvostoliiton
kantoja, jotta viranomaiset saivat perusteen lakkauttaa lehden. Jonkin ajan
kuluttua lehden annettiin taas ilmestyä, mutta välirauhan aikana nostettiin
päätoimittaja Aimo Rikkaa vastaan painokanne ja lehden ilmestyminen
kiellettiin jälleen.
Vuonna 1944 ASS oli yhtenä järjestönä perustamassa SKDL:ää, ja Soihtukin syttyi
taas 1945. Erinäisten järjestömuutosten jälkeen lehden julkaisijaksi tuli 1969
Sosialistinen opiskelijaliitto (SOL), mutta kun sen toiminta loppui, sammui
myös Soihtu 1991. Myös ASS teki kuolemaa, 1995 se vielä julkaisi manifestin ”Vain
sosialistisella ihmiskunnalla on toivoa” ja 2000-luvun alussa toiminta hiljeni
lähes kokonaan, joskin ASS on edelleen elossa pienenä opiskelijajärjestönä.
Erikseen oli olemassa Turun akateeminen sosialistiseura, joka 1946-90 toimi
SKDL:n yhtenä perusjärjestönä.
POLITIIKKA ON TAHDON ASIA
Demareissa on edelleen jako vasemmistoon ja oikeistoon. Se ei ilmene enää
samanlaisena ehdottomuutena kuin 80 vuotta sitten, mutta henkilötasolla jako
toimii.
Nykyisen vasemmistososiaalidemokratian juuret ovat sotienjälkeisessä ajassa ja
varsinkin 1960-luvulla, jolloin yhteiskunnallinen aktiivisuus kiihtyi
voimakkaasti. Varsinkin opiskelijaradikalismi teki eräänlaista
kulttuurivallankumousta, jossa demareita oli näkyvästi mukana.
Paavo Lipposen muistelmien (WSOY, 2009) mukaan opiskelijaradikalismin
keskipiste oli rauhanliikkeen aktivistin Kalevi Suomelan ja tämän vaimon
Helenan kotona Fredrikinkatu 27:ssä, jossa Lipponen asui
alivuokralaisena. Kalevin ja Helenan keittiössä tavattiin melkein joka ilta, ja
kantaporukkaan kuuluivat mm. Pekka ja Kati Peltola, Pentti
Saarikoski, Arvo Salo sekä Ilkka ja Vappu Taipale.
Historioitsija Laura Kolben mukaan aktivistiryhmään kuuluivat lisäksi
ainakin Ilkka-Christian Björklund, Jaakko Blomberg, Johan von Bonsdorff, Jorma
Cantell, Kaj Chydenius, Kaisa Korhonen, Jeja-Pekka Roos ja Erkki
Tuomioja.
Siellä keittiönpöydän ääressä synnytettiin Sadankomitea ja Ydin-lehti,
kehitettiin elokuvakerhotoimintaa, ja kun nimiä lukee, niin eiköhän Lapualaisoopperakin saanut alkunsa
Fredrikinkadulla.
Sama aktiivijoukko ideoi myös Filmihullu-lehden, mutta ei kuitenkaan
Suomeloiden keittiössä. Silloin mukana oli myös elokuva-arvostelija Matti
Salo, joka kirjoitti Suomen Sosialidemokraattiin, Päivän Sanomiin (TPSL) ja
Helsingin Sanomiin. Lehden ensimmäiseksi päätoimittajaksi 1968 saatiin Eero
Tuomikoski, jota seurasi 1971 Peter von Bagh.
Ei ole enää tällaista aktivismia. Ideologinen keskustelu on hyvin kevyttä, mikä
johtuu paljolti siitä, että politiikka on alistettu talouselämän
kehityskululle. Soihdussa ei ole tulta.
”Politiikka on tahdon asia”, sanoi Olof Palme. Kenen tahtoa politiikka
tällä hetkellä noudattaa? Hyvinvointivaltio ei enää ole suosiossa, koska täytyy
enemmän huolehtia elinkeinoelämän hyvinvoinnista. Hoitoalan laitospaikkojakin
vähennetään, koska yksityisten palvelutalojen pitää saada lisää maksavia
asiakkaita.
Euroopan komission raporteissa ei puhuta hyvinvointivaltiosta, vaan ”talouskasvun
sosiaalisesta ulottuvuudesta”. EU:n sosiaalipoliittisen ohjelman avulla ei
tavoitella kansalaisten hyvinvointia, vaan heidän ”luottamuksensa psykologista
merkitystä talouskasvulle”.
kari.naskinen@gmail.com
Television maanantainen MOT-ohjelma aloitettiin toteamuksella, että ”urheilu on
kriisissä”. Väärin todettu, koska urheilulla menee paremmin kuin koskaan. Huippu-urheilulle
löytyy rahaa kuin roskaa ja tavallisillakin urheilunharrastajilla on loistavat
olosuhteet. Minäkin käyn neljä kertaa viikossa urheilemassa erinomaisissa
tiloissa, enkä ole minkäänlaisessa kriisissä.
Urheilun näkyvyys on aivan huippua verrattuna ”vanhoihin hyviin aikoihin”.
Yleisradion tv-kanavista kakkonen on nykyisin urheilukanava, ja sen viime
vuoden 20 katsotuimmasta ohjelmasta vain kaksi oli muuta kuin urheilua. MTV 3:n
normaalin ilmaiskanavan 13 katsotuimmasta ohjelmasta vain yksi oli muuta kuin
urheilua: uutislähetys jääkiekon MM-loppuottelun erätauolla.
Penkkiurheilijoillakaan ei siis ole kriisiä, koska asiat ovat paremmin kuin
koskaan, kaiken tärkeän näkee televisiosta.
Jos on puhuttava kriisistä, se liittyy dopingiin, mutta muuten asiat ovat
hyvin. Ei se ole kriisi, jos Janne
Ahonen ei ensi lauantaina ole 20 parhaan joukossa tai jos Iivo Jauhojärvi ei näistä kisoista saa
mitalia.
Huippu-urheilu on ensisijaisesti vain samanlaista tv-viihdykettä kuin muutkin
television viihdeohjelmat. Eli ei huippu-urheilu MM- ja olympiakisoineen ole
kovin tärkeä asia. Mutta se on, että meistä tavallisista liikunnanharrastajista
pidetään huolta.
Huippu-urheilu saa valtion budjetista ja veikkausvoittovaroista kymmenet
miljoonansa, mutta viisaampaa olisi, jos nekin rahat suunnattaisiin kaiken
kansan liikuntamahdollisuuksien kehittämiseen. Huippu-urheilu saisi tulla
toimeen kokonaan sponsorirahoituksella, koska puhdasta liiketoimintaahan se
nykyisellään on.
Vielä Lahden MM-kisojen aikana 1978 käytiin kovaa polemiikkia urheilun
kaupallistumisesta. Puhuttiin pilkallisesti mainonnan MM-kisoista, ja
julkisessa keskustelussa esitettiin sellaistakin puutaheinää, että suomalaiset
ja varsinkin Lahden kisojen järjestäjät olisivat kaikkein syvimmällä
kaupallisuuden syövereissä. Sopivasti tähän vänkytykseen osui se, että Lahden
Messut Oy järjesti kisojen aikana kaupallisen näyttelyn ”Maailman talvi 1978”.
Näyttelyn avasi Upo Oy:n toimitusjohtaja Heino
Leskelä, joka sanoi, että elinkeinoelämä on ollut auttamassa
MM-järjestämistä, mutta osaksi aivan itsekkäistä syistä, sillä yritykset
haluavat käyttää kisoja omaksi hyödykseen.
Messuyhtiön energinen toimitusjohtaja Voitto Talonen konkretisoi:
”Paikalliset yritykset esimerkiksi kutsuvat omia agenttejaan ja asiakkaitaan
vieraikseen kisakaupunkiin, jossa yritykset sitten voivat järjestää omia
tapahtumiaan. Tällainen tilaisuus on käytettävä, sillä ei Lahdessa talvisin
muuten kovin paljon tapahdu sellaista, minkä varjolla vieraita voi kutsua
kylään. Erittäin tärkeä asia on luonnollisesti se, että kisojen myötä Lahden
nimeä tehdään tunnetuksi maailmalla. Tämän tietää hyvin se täkäläinen teollisuus,
joka suuntautuu vientiin.”
Noista puheista on kulunut melkein 40 vuotta, mutta ideat ovat samat edelleen.
Enää ei kuitenkaan protestoida urheilun kaupallistumista vastaan. Bisnes on
bisnes, ja huippu-urheilu on osa sitä.
Kun vuoden 1978 kisat päättyivät 26.2., niin 1.3. tuli voimaan uusi
tupakkalaki, joka kielsi tupakan mainonnan. Se teki ison loven urheilun
sponsorituloihin, mutta siitä selvittiin. Noista ajoista jäi mieleen mm. se,
että kun Marlboron mainoskiertue Euroopassa ulottui maaliskuun puolivälissä
Suomeen, niin tilaisuus järjestettiin Maarianhaminassa, jota uusi tupakkalaki
ei koskenut. Marlboro toi Maarianhaminassa pidettyyn lehdistötilaisuuteen
sponsoroimansa moottoriurheilijat Giacomo
Agostinin, James Huntin, Niki Laudan, Markku Alenin ja Ari Vatasen.
Sponsoroinnilla on vaikutuksensa, kuten Leskelä ja Talonenkin tiesivät. Minäkin
pyrin ostamaan Shellin bensaa, koska Shell on Ferrarin iso sponsori. Aikoinaan
myös poltin Marlboroa.
(Vuoden 1978 kisoista jäi parhaiten mieleeni 50 km:llä pronssia voittanut Jean-Paul Pierrat. Tämä pyöreä- ja
punaposkinen tullivirkailija hiihti ensin aamulla kisakylästä Riihelästä kilpasuksillaan
MM-lähtöpaikalle, ja saavutti sitten Ranskan ensimmäisen arvokisamitalin
murtomaahiihdossa. Vuoden 2017 kisoista jää parhaiten mieleen luultavasti se,
kun lastenlapset laulavat keskiviikkona avajaisissa koulujen isossa kuorossa.)
kari.naskinen@gmail.com
On arvioitu, että MM-kisojen talousvaikutus Lahden seudulle tulee olemaan
vähintään 30 miljoonaa euroa. Edellisistä kisoista tällainen rahaselvitys
tehtiinkin: vuoden 2001 MM-kisojen yritystulovaikutukset olivat noin 110
miljoonaa markkaa eli nykyrahassa laskien (muuntosuhde 5) 22 miljoonaa euroa ja
palkkatulovaikutukset noin 5 miljoonaa euroa. Laskennalliset työllisyysvaikutukset
olivat 16-170 henkilötyövuotta ja kunnallisverovaikutukset vajaat 0,8 miljoonaa
euroa.
Nämä tulokset saatiin Helsingin yliopiston tutkimus- ja koulutuskeskuksen sekä
Lapin yliopiston matkailututkimuksen instituutin tekemässä MM-kisojen talousvaikutusselvityksessä.
Selvimpiä hyötyjiä olivat tietenkin hotellit ja ravintolat. Kuitenkin tämän
alan edustajat vastasivat tutkimuksessa, että esimerkiksi hotelleissa asuvat
tiedotusvälineiden ihmiset ja kisatehtävissä toimineet eivät käyttäneet
hotellien ravintolapalveluja odotetulla tavalla.
Siihen kiinnitettiin vastauksissa myös huomiota, että lahtelaiset itse
kuluttivat rahaa kisojen aikana tavallista vähemmän. – ”Lahtelaisia
perusasiakkaita kävi normaalia vähemmän, he kai luulivat, että liikkeet olivat
täynnä kisaturisteja.” Tästä ilmeisesti johtui, että joissakin kauppaliikkeissä
helmikuun liikevaihto oli keskimääräistä alhaisempi.
Kun kysyttiin 46 yritykseltä MM-kisojen vaikutuksesta myyntiin, vastaukset jakautuivat
näin:
4 myynti laski
4 myynti normaali
17 myynti pettymys odotuksiin nähden
21 myynti kasvoi
Suomalaiset kisavieraat seurasivat kisatapahtumia keskimäärin kahden päivän ajan ja ulkomaalaiset kuuden päivän ajan. Rahaa kisaturisti käytti keskimäärin 270 markkaa eli noin 50 euroa päivässä.
kari.naskinen@gmail.com
Jo Golgatalla Jeesus kysyi Jumalalta,
miksi hänet hylkäsit. Ei tietenkään mitään vastausta. Elokuvissa tätä oletetun
Jumalan hiljaisuutta on ihmetelty jatkuvasti ja monelta kantilta. Joskus
nuorena papinuraakin suunnitellut Martin
Scorsese on nyt tehnyt elokuvan, jonka nimikin on Hiljaisuus eli Silence. Tämän hienon elokuvan
ensiesitys oli Vatikaanissa joulukuussa 2016, mutta kunnon vastausta ei
Scorsesekaan ollut löytänyt – ehkä Vatikaanin kaapuäijät jotakin keksivät.
Scorseselle nämä ovat peruspohdintoja. Tätä ennen ne olivat voimakkaimmin esillä Kristuksen viimeisessä kiusauksessa
(1988). Nyt pohjana on japanilaisen Shusaku
Endon romaani Chinmoku (1966),
jonka nimi tarkoittaa hiljaisuutta ja ilmestyi suomeksi nimellä Vaitiolo (1980). Jo tätä ennen
japanilainen ohjaaja Masahiro Shinoda
teki kirjasta elokuvan Chinmoku (1971),
mutta sitä ei ole Suomeen tuotu.
Aiheena on hyvin suljettuna elänyt Japani 1600-luvulla. Portugalilainen jesuiittapappi
on lähetysmatkallaan kadonnut, mutta Macaon saarella toimivassa jesuiittakoulussa
on jotain tietoa siitä, että isä Ferreira (Liam
Neeson) on kuitenkin elossa, ehkä kääntyneenä buddhalaisuuteen. Kaksi
hänen aikaisempaa oppilastaan (Adam
Driver kuvassa vas. ja Andrew
Garfield oik.) saa luvan lähteä etsimään opettajaansa, ja hurja
seikkailuhan siitä syntyy.
Japanissa oli kristinusko saanut jonkinlaista jalansijaa, mutta 1612-14 sille
pantiin stoppi ja koko kristinusko kiellettiin. Kristittyjä vainottiin, kaikki
vähänkin kristinuskoon viittaavat asiat julistettiin pannaan ja kaikkien kansalaisten
määrättiin rekisteröityvän buddhalaisiin temppeleihin. Noissa olosuhteissa
nuoret papit joutuivat tiukkaan tilanteeseen, kun jäivät kiinni.
Kristinuskoon kääntyneitä japanilaisia kidutettiin ja tapettiin, ja nuoret
portugalilaiset papitkin saivat osansa. Heitä vaadittiin kieltämään oma uskonsa
tallomalla maahan pannun Jeesuksen kuvan päälle. Jos tämän teki, luvattiin
säästää muidenkin ihmisten henkiä. Siinä sitä sitten joutui taas kerran
vaikeroimaan, että eikö se Jumala tähänkään asiaan mitään sano. Miksi, miksi?
Tilanne Japanissa jatkui tällaisena aina 1860-luvulle asti, mutta elokuvassa pysytään
1600-luvulla. Keskustelut japanilaisten uskontopäälliköiden kanssa ovat
mielenkiintoisia, mutta eivät auta asiaa. Buddhalaisten kanta vierasta uskontoa
kohtaan on selvä: sitä voi verrata puuhun, joka kasvaa Portugalissa,
Espanjassa, Hollannissa ja Englannissa, mutta ei sovellu japanilaiseen
maaperään.
Tässä ehdottomassa vastakkainasettelutilanteessa lähetyssaarnaajille annetaan
kaksi vaihtoehtoa: kuolema tai luovuttaminen. Isä Ferreira oli
valinnut jälkimmäisen. Nuoret papit ovat valmiimpia kärsimään ja kuolemaan, ja
ovat sitä mieltä, että ”marttyyrit ovat kirkon siemen”. Tilanne ei kuitenkaan
ole näin yksinkertainen, kun japanilaiset kristityt joutuvatkin kärsimään
heidän tinkimättömyytensä takia. Eikä Jumala pihahdakaan.
Kaukaa ei tarvitse hakea yhtymäkohtaa nykymaailmaan, jossa islamilaiset ja
kristityt kamppailevat herruudesta. Jos et ole meidän puolellamme, olet meitä
vastaan. Asetelmassa muutenkin on samaa: Japanin kristityt uskoivat ja tämän päivän islamilaiset uskovat edelleen, että kuoleman jälkeen pääsee paratiisiin, jossa kaikki on paremmin. Eli kuolemalla ei mitään väliä olekaan.
kari.naskinen@gmail.com
Kuvassa kapellimestari Hannu Lintu
johtaa Radion sinfoniaorkesteria eilisiltana tiistaina Viipurin kulttuurikeskuksessa
Punaisenlähteentorin kupeessa (kuva: Julia
Peak, Kustantamo Favorit-Vyborg). Harvinainen tilaisuus. Näin lahtelaisena
vain harmitti, että paikalla oli RSO, eikä Lahden kaupunginorkesteri, sillä
Lahdella ja Viipurilla on myös musiikin osalta hyvin läheiset historialliset
suhteet.
Jean Sibelius kävi
Viipurissa johtamassa konsertteja ainakin vuosina 1900 ja 1923, ja Sibelius antoi myös suostumuksensa
siihen, että Viipuriin rakennettaisiin ”Sibeliustalo”. Sotien takia tällaiset
hankkeet tulivat sitten mahdottomiksi. Vuonna 1940 Viipurin musiikkiopisto
alkoi toimia Lahdessa, ja tällä oli kyllä Lahden musiikkielämälle niin valtava
vaikutus, että ilman niiden vaikutusten seurauksia Lahteen tuskin olisi Sibeliustaloa
saatu (valmistui 2000).
Sibelius johti konsertin aikoinaan Torkkelinpuiston ja Linnankadun välissä ja
aivan tuomiokirkon vieressä olleen keskuskansakoulun juhlasalissa (1886, arkkitehti F.A. Sjöström). Rakennus on
edelleen olemassa hyväkuntoisenakin, mutta RSO:n konsertti pidettiin siis
toisessa, hieman suuremmassa salissa. Ohjelmassa olivat Sortavalassa syntyneen Väinö Raition konsertto viululle,
sellolle ja orkesterille, Pietarissa syntyneen Ernest Pingoudin viisi sonettia sekä hieman kauempana syntyneen Ludwig van Beethovenin 3. sinfonia.
Permannolla ja parvekkeella näytti olevan yhteensä tuollaiset 600 - 700 katsomopaikkaa,
ja sali oli täynnä. Kun yleisö seisoalleen nousten aplodeerasi, soitti
orkesteri ylimääräisenä Viipurissa syntyneen Armas Järnefeltin Berceusin.
Ennen tätä konserttia oli lisäksi konsertti Alvar Aallon suunnittelemassa kirjastossa, jossa Jouko Laivuori ja Jari Valo soittivat Sibeliuksen ja Viipurissa kuolleen Toivo Kuulan piano- ja
viulusävellyksiä.
Viipurilaisten ystävieni Julia Peakin ja Dimitri
Semenovin kanssa konserttien jälkeen iltaa istuessamme tuli selväksi, että
RSO:n ison orkesterin vierailu Viipurissa oli iso ja harvinainen tapaus. Suomen
Pietarin-instituutti kylläkin järjestää vuosittain kamarimusiikkikonsertteja Viipurissa,
viimeksi tammikuussa, ja huhtikuussa on vuorossa taas vuotuinen Kohti Viipuria
-musiikkifestivaali. Terveisiä lähetettiin joka tapauksessa Lahteen, jotta
puolivirallinen Sibelius-orkesterikin vierailisi Viipurissa.
LAHDESSA EI PÄÄSTY
VIIPURIN TASOLLE
Lahden kaupunginmuseon julkaisemana ilmestyi 2013 kirja Viipurin perintö Lahdessa. Siinä
musiikkitieteen professori Tomi Mäkelä
kirjoittaa laajasti siitä Viipurin ja Lahden musiikkielämän yhteydestä, minkä
sodat saivat aikaan. Vasta 1963 Viipurin musiikkiopiston nimi muutettiin Lahden
musiikkiopistoksi, ja rehtorina 1965-91 toiminut Aarre Hemming harmitteli nimenmuutosta. Lisäksi Hemming oli 1993
sanonut, ettei Lahdessa ”koskaan päästy Viipurin tasolle”.
Vaikka Lahden musiikkiopisto saavutti varsin arvostetun aseman, se ei ehkä
kuitenkaan noussut niin korkealle kuin Boris Sirpon 1918 perustama Viipurin musiikkiopisto, joka ennen
sotia rinnastettiin tasoltaan Helsingin konservatorioon. Viipurin musiikkiopisto
toimi Kannaksenkatu 1:ssä, missä sillä oli toimitilat kahdessa kerroksessa.
Omaa konserttisalia Kannaksenkadulla ei kuitenkaan ollut, vaan sellainen tuli
vasta Lahteen uuteen musiikkiopisto- ja konserttitaloon 1954.
Viipurissa moniin elämänaloihin vaikutti kaupungin kansainvälisyys. Tältäkin
osin Mäkelä siteeraa viipurilaisen Hemmingin yhtä esitelmää: ”Viipurin
itsenäisyyden ajan henkisellä ilmapiirillä oli varsin syvälle kaupungin
historiaan ulottuvat juurensa. Sen erittäin leimallisena piirteenä oli
kansainvälisyys. Tuon kansainvälisyyden jo pikkupoikanakin aisti kaupungilla
kulkiessaan monen erikielisen puheensorinan ja käytöstapojen kirjosta. Sanalla
sanoen kaupungin kansainvälinen ilmapiiri sulautui enemmistönä olleen
karjalaisen väestön eloisuuteen, innostuvuuteen, vastaanottavuuteen, läheisyyden
kokemiseen, kannustavuuteen ennakkoluulottomuuteen alttiina uusiin elämyksiin.
Olisiko voinut olla parempaa henkistä kasvualustaa musiikkielämän
kukoistukselle? Kaikille yhteistä oli musiikin kansainvälinen kieli.”
Musiikkiopiston lisäksi Viipurin musiikki-instituutioita olivat Musiikinystävien
yhdistyksen sinfoniaorkesteri, Karjalan kaartin soittokunta ja
kirkkomusiikkiopisto, josta Tauno Äikää
tuli Lahden seurakunnan kanttoriksi. Oli myös vilkasta kuoro- ja
torvisoittokuntaharrastusta. Sibelius oli Viipurin Lauluveikkojen kunniajäsen, ja 1929 hän sävelsi kuorolle kunniamarssin. Sibeliustalo-hankekin oli Lauluveikkojen suunnitelmalistalla.
Oopperatoimintakin oli vilkasta. Yksi merkkitapaus oli, kun Kansanvalistusseuran laulu- ja soittojuhlilla 1908 sai kantaesityksensä ensimmäinen suomenkielinen ooppera, Oskar Merikannon Pohjan neiti; päärooleissa lauloivat Abraham Ojanperä, Alexander Ahnger ja Väinö Sola.
kari.naskinen@gmail.com
Turun konserttitalossa on 28.2.2017 erikoinen esitys. Turun kaupunginorkesteri
ja solistit esittävät saksalaisen Karl Müller-Berghausin oopperan Die Kalewainen in Pochjola. Müller-Berghaus
sävelsi sen 1890 ollessaan Turun soitannollisen seuran kapellimestarina. Heti
tuoreeltaan oopperan toinen näytös sai konserttiesityksen Turussa 17.2.1890,
mutta kokonaisena sitä ei ole koskaan esitetty, joten nyt se saa
kantaesityksensä Turussa.
Müller-Berghaus oli Suomessa asuessaan tutustunut Kalevalaan, ja kun aihe alkoi
riittävästi kiinnostaa, hän pyysi libretonkirjoittajaksi saksalaisen Franz
Spenglerin. Syntyi nelinäytöksinen ooppera (2,5 tuntia), jonka osat ovat
Morsiamen kosinta, Sampo Ahdin eloon herättäminen ja Taistelu onnesta.
Kysymyksessä oli suurisuuntaisin Suomessa 1800-luvulla sävelletty teos, mutta
niin se vain hautautui arkistoihin.
Saksalainen musiikintutkija, fil. tri Elke Albrecht (kuvassa) Helsingin
yliopistosta kävi Suomen Wagner-seuran tilaisuudessa kertomassa tästä
harvinaisuudesta, ja yllättävä tieto on, että eivät oopperan partituuri ja
libretto mihinkään olleet koskaan hävinneet. Ne oli painettu Stuttgartissa ja ovat
olleet hyvässä tallessa Suomalaisen kirjallisuuden seuran arkistossa, Turun
kaupunginkirjastossa ja Sibelius-museossa Turussa. Sieltä ne ovat nyt löytyneet
ja valmista alkaa olla.
Kun Müller-Berghaus sävelsi oopperansa, oli Richard Wagner kovassa
suosiossa. Asiantuntijat sanovatkin, että tyyliltään tämä Kalewala-ooppera
edustaa wagnerilaista romanttista sankarioopperaa. Aikoinaan sen kantaesitystä
suunniteltiinkin Hampurin oopperaan, mutta Elke Albrechtin kertoman mukaan
hanke kaatui koleraepidemian takia.
Suomessakin ooppera kyllä tunnettiin musiikkipiireissä. Esimerkiksi Oskar Merikanto oli siihen tutustunut, samoin Sulho
Ranta, joka kirjoitti kriittisiä näkemyksiään 1933: ”Suurin
vika lienee libretossa se – itse tyyliin ja ajatustapaan kajoamatta - , että
siihen on koetettu ahtaa koko eepos, sen sijaan että olisi tyydytty johonkin
tai joihinkin episodeihin. Kaikki sankarit jäävät pakostakin vähälle kuvailulle.
Se pyrkii joka tapauksessa olemaan sankarirunoelma suureen tyyliin, vaikka sen
paatos onkin onttoa ja sen lyyrillinen herkkyys sanaista helyä.”
Rannan mukaan
teos on lähimpänä Wagnerin Tannhäuser-Lohengrin-kautta. Oopperan musiikkia hän piti keskinkertaisena: ”Johtoaiheet ovat läpikotaisin vain
muistutusaiheita, ja niissä esiintyvät samankaltaiset piirteet (ylöspäinen
sävelkulku, murtosointuisuus) vaikuttavat osaltaan, ettei oopperan musiikkiin
tule persoonallista ilmettä. Yleensäkin on säveltäjälle melodisen keksinnän
epäitsenäisyys ja voimattomuus suurin rajoitus, tuon tuostakin esiintyvä
’lainaileva’ piirre on tästä osoituksena.”
Elke Albrecht soitti nauhalta kaksi katkelmaa oopperasta, mutta en minä
maallikkona osannut niistä lyhyistä pätkistä mitään wagnerimaista löytää.
Oopperan nimi ja alaotsikko ovat kokonaisuudessaan: Die Kalewainen in Pochjola: Finnische Mythe in 4 Bilder frei nach dem
Finnischen National-Epos Kalewala. Henkilöt ovat:
Ilmarinen (Tommi Hakala)
Väinämöinen (Petri Lindroos)
Louchi (Johanna Rusanen)
Louchen tytär Ismo (Kaisa Ranta)
Ahti Lemminkäinen (Christian Juslin)
Luonnotar (Anna Danik)
Kapellimestarina on Leif Segerstam. Kuorona on Chorus Cathedralis
Aboensis. Esityksiä on viisi 28.2. – 11.3.
kari.naskinen@gmail.com
Tampere-taloon Pohjalaisia-oopperan
ohjannut Tuomas Parkkinen sanoo
käsiohjelmassa, että on halunnut korostaa naisten asemaa tässä Leevi Madetojan vanhassa oopperassa.
Käytännössä tämä on näköjään tarkoittanut nimenomaan seksin korostamista. Kun
librettoa ei pysty muuttamaan, on seksiä tuotu esille varsinkin alku- ja
välisoittojen aikana, jolloin esityksessä itsessään ei alkuperäisesti ole
näyttämöllisiä tapahtumia.
Esimerkiksi heti väliajan jälkeen Liisa ja Jussi pannaan ”naimaan”, vaikka
oopperassa oikeasti ei Jussi ole tuossa vaiheessa edes paikalla. Toisessa
kohtaa taas jotkut valkopukuiset naiset seisoskelevat välisoiton aikana
näyttämöllä, ja yksi naisista levittää kolttunsa valkokankaaksi, jolle
heijastetaan ylöspäin kiipeävä alaston mies – ei mitään logiikkaa oopperan
juonenkulun kannalta.
Parkkinen sanoo, että naisten kohtaloista sukeutuu myyttisiin mittoihin kohoava
draama suomalaisesta naisesta, joka hoitaa talon, työn, lapset ja ukkonsa. Nämä
”myyttiset mitat” saadaan täyttymään, kun naisista tehdään Tampereella
seksuaalisesti himokkaita miestennielijöitä.
Tampereen oopperayhdistyksen Pohjalaisia
on myös niitä produktioita, jotka on modernisoitu ja siirretty omasta ajastaan
tuoreempaan ajankohtaan. Madetojan teos sai kantaesityksensä 1924 ja se
perustui Artturi Järviluoman
laulunäytelmään vuodelta 1914. Sekä näytelmä että ooppera kuvaavat sitä aikaa,
jolloin Suomi vielä kuului Venäjän keisarikuntaan. Parkkisen sekasikiömäisessä ohjauksessa
näin ei ole. Jotain vanhaakin on, mutta kun esimerkiksi moottorisahaa ei ollut
keksitty vielä 1800-luvulla, niin sen tuominen näyttämölle viittaa johonkin
muuhun aikaan.
Tällaiset sisällön väkisin muuttamiset aiheuttavat sen, että joissain kohdin
esitettävä teksti ei vastaa tapahtumia näyttämöllä – jälleen kerran. Nytkin kun
Jussi laulaa vallesmannin ruoskineen häntä takahuoneessa, niin Tampereen
esityksessä vallesmanni tulee huoneesta pesäpallomaila kädessään. Tosin
Pohjanmaalle sinänsä sopii pesäpallomaila kuritusvälineeksi, mutta Suomen
suuriruhtinaskunnassa ei vielä pesistä pelattu.
Lavastus Tampere-talossa on onneton ja ponneton. Se on niin mitätön, että
esitystä kokonaisuudessaan voi miltei luonnehtia oopperan konserttiversioksi.
Ohjauksellisesti esitys on pliisu. Ainoa kunnolla pohojalaanen tatsi syntyy,
kun häjyt saapuvat Harrin taloon. Siinä on oikeanlaista meininkiä, mutta tämän
kohtauksen puolestaan vesittää se, että häjyjen johtaja on kuin mikäkin hintelä
homo, jollaista ei naismaisine eleineen olisi ikipäivinä kelpuutettu häjyjen
pomoksi.
Musiikillisesti Tampereen Pohjalaiset on
parempi. Tampereen kaupunginorkesteria johtaa nyt tietenkin nainen, Anna-Maria Helsing, ja soitto soi
komeasti. Ei ihme, että Pohjalaisista kansanlaulumelodioineen tuli aikoinaan hyvin suosittu. Samoihin aikoihin sävelsi Aarre Merikanto Juhan (1922), mutta se ei ollut samalla tavalla kansanomainen, ja se saikin odottaa ensiesitystään 40 vuotta (Lahden ooppera 1963). Kun Madetoja teki oman Juhansa, se sai esityksensä Suomalaisessa oopperassa heti 1935.
Solistit Tampereella ovat suureksi osaksi suomalaisen laulajiston uudempaa
kaartia. Koska Jorma Hynninen ei
enää esiinny, on hänen roolinsa Jussina ”perinyt” baritoni Ville Rusanen, joka tutustui tähän rooliin jo 2010
Kansallisoopperan hienon produktion kolmessa esityksessä. Savonlinnassa Rusanen
korvaa Hynnisen Kullervona.
Vanhempaa polvea edustaa tenori Jyrki Anttila pakoon
lähtevänä Anttina on juuri niin vakuuttava kuin Anttila aina on, ja veti saman
roolin myös Kansallisoopperassa. Naiset ovat laulajina sitä, mitä ohjaajakin on
tavoitellut, väkeviä persoonallisuuksia: selvästi vahvaksi Wagner-laulajaksi
kehittyvä Tiina-Maija Koskela (kuvassa kesk.),
hieman kevyemmällä repertuaarilla hyvään menestysvauhtiin päässyt Marjukka Tepponen (oik.) ja
Kansallisoopperasta juuri eläkkeelle siirtynyt Päivi Nisula (vas.) kaikki sopraanoja.
Helmikuussa 2018 Tampereella saa kantaesityksensä Olli Kortekankaan ooppera Veljeni
vartija kansalaissodan tapahtumista Tampereella. Senkin ohjaa Tuomas
Parkkinen, joten pitää vain toivoa, että hän pitäisi silloin seksifantasiansa
aisoissa.
Siihen mennessä pitäisi tekstityslaitekin säätää. Siinä on neljä kielipaikkaa, joista nyt kaksi on varattu suomelle ja kaksi englannille, mutta ei ollenkaan ruotsille.
kari.naskinen@gmail.com
Tuotteistaminen on termi, millä tarkoitetaan jonkin asian tai esineen
vakioimista niin, että siitä tulee melkein kuin käsite. Aki Kaurismäen elokuvista voidaan näin sanoa. Kun katsoo hänen uusinta
elokuvaansa Toivon tuolla puolen, on
kuvasto ja verbaliikka täsmälleen samaa kuin ennenkin. Ollaan kuin
eräänlaisessa Kaurismäkilandiassa, missä kaikki vanha tuttu on tallella. Kun tämä
elokuva tapahtuu vaihteeksi taas Suomessa, ollaan oikein mukavalla maaperällä.
Vaikka Aki Kaurismäki on nykyisin Portugalissa asuva maailmankansalainen, hänen
elokuvansa ovat Suomi-romanttisia ja -nostalgisia. Kaurismäki itse on
EU-kriitikko, joka ennen Suomen EU-jäsenyysäänestystä 1994 allekirjoitti monien
muiden taitelijoiden kanssa julkisen vetoomuksen liittoutumisen torjumiseksi: ”Suomi
ei sitä varten 3000 vuotta tavoitellut itsenäisyyttä, että sen saatuaan antaisi
myydä itsensä markkina-alueeksi jollekin helppoheikille, ja niin, että vielä
itse maksamme kauppahinnan.”
Sittemmin Euroopan tilanne on muuttunut pakolaisvyöryn takia. Jos Suomi ei
olisi EU:n jäsen, olisi helpompi tehdä itsenäisiä päätöksiä maahanmuutonkin
osalta. Pakolaisten vastaanottamiseen erittäin myönteisesti suhtautuvan eurooppalaistumiskriitikko
Kaurismäen kannalta on siis luultavasti parempi, että Suomi on EU:ssa.
Toivon tuolla puolen kertoo kahdesta
ihmisestä, joiden tiet kohtaavat. Alepposta Helsinkiin tullut pakolainen jää
maahan laittomasti ja tapaa sitten Jousi-paitoja aikaisemmin myyneen kauppamatkustajan,
joka korttipelivoitollaan on ostanut ravintolan. Taas siis ollaan nuhruisessa ravintolassa,
kuten Kaurismäen elokuvissa lähes aina. Juoni ei ole kummoinen, mutta kaurismäkeläinen
kerronta toimii. Elokuvaa katsoo mielikseen, vaikka se laahaakin täsmälleen
samoja latuja kuin ennenkin.
Peruslähtökohta on sama: ollaan hyvien puolella pahoja ja välinpitämättömiä
vastaan. Aki Kaurismäki on tuonut elokuvissaan esille työttömien, asunnottomien
ja syrjäytyneiden kurjuutta, mihin hyvyydellä voidaan vaikuttaa. Nyt teemana on
vastaavalla tavalla pakolaisuus.
Vuoropuhelu on Kaurismäen tuotteistamalla tavalla lakonista, eletään
erikoisessa vanhan ja nykyajan sekoituksessa, rahat ovat markkoja ja Sakari Kuosmanen ajaa vanhalla
amerikkalaisella Checker Marathon -limusiinilla. Tavanomaista myös on, että
elokuvan pienissä sivurooleissa vilahtelee tuttuja henkilöitä, tällä kertaa mm.
Jörn Donner, Dome Karukoski ja Jukka Virtanen.
Aki Kaurismäen hyvyyttä tavoittelevaan maailmaan on nyt kuitenkin tullut särö,
kun hän on riitautunut lavastajansa Markku
Pätilän kanssa. Vuodesta 1994 lähtien Kaurismäen kanssa yhteistyötä tehnyt
Pätilä on ollut luomassa Kaurismäkilandian ulkoasua, mutta nyt on tullut
erimielisyyttä siitä, kenelle kunnia kuuluu.
kari.naskinen@gmail.com
Oopperan tarkoitus ei ole seksiviihteen tarjoaminen. Kun Josif Stalin talvella
1936 Bolshoi-teatterissa huomasi, että Dmitri
Shostakovitshin oopperassa tällaista ilmeni, hän pani toimeksi. Kaksi
päivää myöhemmin ilmestyi Pravdassa asiaa koskeva kirjoitus, ja se oli Mtsenskin kihlakunnan Lady Macbeth -oopperan
loppu siinä vaiheessa.
Suomen Kansallisoopperassa Stalinin tuomion saama ooppera on nyt ohjelmistossa.
Pornoviihdettä siinä on yllinkyllin. Heti alussa kalanjalostuslaitoksella
töissä oleva mies ”panee” yhtä naistyöntekijää ja muut miehet seisovat
ympärillä housut nilkoissa ja runkkaavat.
Tämä nyt kuitenkin on tätä päivää. Lyonin oopperassa menee parhaillaan Arthur Honeggerin ooppera Jeanne d´Arcin polttaminen (1935), jossa
Orleansin neitsyt viedään roviolle alastomana. Historiatiedot eivät tue
tällaista ratkaisua, mutta seksiviihteen nimissä näin nyt menetellään.
Kansallisoopperassakin kai ajatellaan, että porno tuo lisää yleisöä. Jos näin käy, voi Jaakko Kuusiston
johtama asiantuntijaryhmä ottaa sen huomioon. Työryhmän tehtävänä on
valmistella ehdotus taidelaitosten valtionosuusjärjestelmän uudistamiseksi,
joten oopperalta voi määrärahoja pienentää, koska porno lisää yleisötuloja.
Vaikea tietää, millainen esitys Bolshoissa oli ollut, mutta Stalinin reaktio
oli ymmärrettävä. Ei uuden ihanneyhteiskunnan rakentamiseen sopinut rivo taide.
Siitäkään ei ole varmaa tietoa, kenen tekemä oli Pravdassa 28.1.1936 ilmestynyt
kirjoitus. Stalin siihen joka tapauksessa aiheen antoi, mutta kirjoittaja on
ehkä ollut lehden toimittaja David
Zaslavski.
Kumman pitkään kuitenkin oli kestänyt, ennen kuin Shostakovitshin oopperaan
näin puututtiin. Se oli saanut kantaesityksensä Maly Operny -teatterissa
Leningradissa jo tammikuussa 1934 ja heti perään se tuli ohjelmaan
Nemirovitsh-Dantshenkon teatterissa Moskovassa. Bolshoihin se tuli 1935. Ennen
Stalinin oopperakäyntiä se oli esitetty Leningradissa 83 kertaa ja Moskovassa
94 kertaa. Sekin on yllättävää, että Pravdan jutun jälkeenkin ooppera
esitettiin Bolshoissa vielä neljä kertaa.
MTSENSKIN KIHLAKUNTA
ONKIN NORJASSA
Kansallisoopperan edellisessä suurteoksessa, Richard Wagnerin Lentävässä
hollantilaisessa ei ollut merta eikä merimiehiä. Oopperan modernisointi on
tehnyt siitä muotopuolen. Sama jatkuu nyt: Mtsenskin kihlakunta on oikeasti
Venäjän lounaisosassa lähellä Ukrainan ja Valkovenäjän rajoja, mutta nyt
tapahtumat on sijoitettu Norjaan. Koska librettoa ei kuitenkaan ole muutettu,
tapahtuu sellaistakin, että Norjassa murhista tuomitut ihmiset viedään
pakkotyöhön Siperiaan.
Näistä huomioistani huolimatta Mtsenskin
kihlakunnan Lady Macbeth on hyvä ooppera. Se ei ole samanlainen abstrakti
taideteos kuin 1930 kantaesityksensä saanut Nenä,
eikä sen musiikki ole samalla tavalla sätkivää. Erikoinen havaintoni oli,
että Shostakovitsh on ottanut 1941 säveltämäänsä 7. sinfoniaan (Leningrad) yhden
ison teeman Lady Macbethista.
Shostakovitshin ura siis jatkui Stalinin rajusta oopperatuomiosta
huolimatta. Joillekin muille kävi huonommin: Shostakovitshin suojelija,
marsalkka Mihail Tuhatshevski
teloitettiin 1937 ja teatterimies
Vsevolod Meyerhold 1940.
Stalinin musiikkimaku oli perinteisempi. Juuri edellisviikolla hän oli nähnyt
Bolshoissa Ivan Dzerzinskin oopperan
Hiljaa virtaa Don, jonka melodisuutta
ja kuoro-osuuksia kehuttiin Pravdan jutussa 28.1.1936. Stalinin
suosikkisäveltäjä oli myös Pjotr Tshaikovski,
jonka Jevgeni Onegin tulee
Kansallisoopperaan taas 17.3.2017.
GRUUSIALAINEN KANSAN-
TANSSIKIN EPÄONNISTUI
Vuonna 2009 väitteli Meri Herrala Helsingin yliopistossa poliittisen
historian tohtoriksi aiheenaan Neuvostoliiton musiikkipolitiikka. Hän on
perusteellisesti tutkinut niitä tilanteita, kun Kommunistisella puolueella oli tarve
tehostaa kulttuurin kontrollia. Tämä johti neuvostokirjailijoiden liiton 1934
lanseeraamaan, sosialistiseen realismiin pohjautuvan kulttuurin luomiseen ja
tätä taidekäsitystä palvelevan kulttuuripoliittisen järjestelmän
vakiinnuttamiseen. Kulttuurielämää johtavien ja valvovien elinten järjestelmä
luotiin NKP:n keskuskomitean agitaatio- ja propagandaosaston (agitprop)
tasolle, kansankomissaarien neuvoston eli hallituksen alaisuuteen perustetun
yleisliittolaisen taideasiain komitean yhteyteen ja taiteilijaliittojen
tasolle.
Keskinäiset kontrolli- ja valvontamekanismit kytkivät
kulttuuripoliittiset tasot toisiinsa siten, että ylintä valtaa puolueen tasolla
käyttävä NKP:n keskuskomitea valvoi ja kontrolloi sekä valtiollisen että
taiteilijaliittojen tason taide-elimiä. Puolue kehitti myös erikoisen formalismi-termin
sisältämään niitä ominaisuuksia, jotka olivat ehdottomasti kiellettyjä
sosialistiselta taiteelta. Tätä termiä hyväksikäyttäen tehostettiin kulttuurin
ohjausta formalisminvastaisissa kampanjoissa.
Kampanja alkoi julkisesti Pravdan 28.1.1936 julkaisemasta jutusta "Sumbur
vmesto muzyki", jossa Shostakovitshin ooppera haukuttiin pahasti. Tämän
jälkeen olikin oopperapuolella hiljaisempaa, mutta kun sodat oli saatu
loppumaan, alkoi taas tapahtua. Esille tuli mm. Vano Muradelin ooppera Suuri
ystävyys, jonka kenraaliharjoituksesta Stalin lähti raivostuneena kesken
pois.
Oopperan piti olla juhlittu tapaus, koska se oli määrä esittää ensimmäisenä
neuvosto-oopperana kymmenen vuoden tauon jälkeen lokakuun vallankumouksen
30-vuotisjuhlallisuuksissa 7.11.1947. Mutta pieleen meni. Oopperan
rahoituksesta järjestettiin tarkastus, minkä tulokset esitteli Stalinille
finanssiministeriön virkamies A. Zverev.
Hän halusi osoittaa raportillaan, että teattereiden ohjelmiston rahoituksesta
päättävä taideasiain komitea oli jakanut oopperalle liikaa rahaa, ja niinpä
komitean puheenjohtaja Mihail
Hraptshenko ja hänen varapäällikkönsä Surin
erotettiin. Erotetuiksi joutuivat myös teattereiden yleisjohdon päällikkö Kalalinikov ja hänen varapäällikkönsä Goltsman sekä Bolshoin johtaja Bondarenko "syyllistyneinä
varojen väärinkäytöksiin teatteriesitysten rahoittamisessa”.
Kommunistipuolueen
jäsenen Muradelin virhe oli valita oopperan sankariksi
Sergei Ordzhonikidze, jonka tehtävänä
oli vakiinnuttaa neuvostovalta eteläiseen Kaukasiaan. Ordzhonikidze oli
kuulunut yhdessä Stalinin toimesta joulukuussa murhatun Leningradin
puoluejohtaja Sergei Kirovin ja Valerian Kuibyshevin kanssa politbyroon
maltilliseen ryhmään aikana, jolloin puolueen sisäiset puhdistukset
vavisuttivat stalinistista ryhmittymää entisestään. Ordzhonikidzen kuolemasta
1937 on esitetty erilaisia näkemyksiä.
Useat tutkijat ovat lisäksi väittäneet, että Stalin raivostui, koska ei
pitänyt Muradelin säveltämästä gruusialaisesta kansantanssista lezginkasta,
mikä ei muistuttanut ollenkaan kansan tuntemaa lezginkaa.
Joka tapauksessa puolue katsoi, että Muradelin ooppera edusti ”formalistista”
taidetta. Formalisminvastaisen kampanjan tarkoituksena oli vahvistaa
taidepoliittisten elinten harjoittamaa musiikkielämän kontrollia ja saada
musiikkielämän toimijat noudattamaan paremmin sosialistista realismia. Tarkoitus oli yhtenäistää kansaa ja luoda siitä vahvempi torjumaan ulkoisia
ja sisäisiä vihamielisiä vaikutteita. Kansan ideologisen yhtenäistämisen
katsottiin olevan mahdollista vahvan patriotismin ja yhtenäisen
neuvostoliittolaisen ideologian ja kulttuurin avulla. Tämän takia taiteilijat
oli saatava noudattamaan sosialistisen realismin periaatteita
länsieurooppalaisten ja amerikkalaisten kulttuurivaikutteiden sijaan.
Suuri ystävyys -oopperaa
koskevassa päätöslauselmassa 10.2.1948 mainittiin formalisteina Vano Muradelin
lisäksi Dmitri Shostakovitsh, Sergei
Prokofjev, Aram Hatshaturjan, Vissarion Shebalin, Gavriil Popov ja Nikolai Mjaskovski.
Meri Herralan tässä lainaamani tutkimuksen lähteet ovat lähinnä
Kansallisarkistoon ostettu Andrei
Zhdanovin arkisto, Venäjän valtiollinen kirjallisuus- ja taidearkisto
(RGALI) sekä Venäjän valtiollisen sosiaalisen ja poliittisen historian arkisto
(RGASPI).
Maailma tuli tietoiseksi Neuvostoliiton musiikkielämässä vallinneesta
taiteellisen työn valvonnasta Shostakovitshin muistelmien
ilmestyttyä Yhdysvalloissa syksyllä 1979. Ne toivat esiin sen
psykologisen paineen, minkä alaisena Neuvostoliiton
musiikilliset nerot loivat teoksiaan etenkin 1930- ja 1940-lukujen musiikin
modernismia ja läntisiä vaikutteita vastaan käytävän formalisminvastaisen
kampanjan aikana.
kari.naskinen@gmail.com
Monikansallinen lääkärifirma Mehiläinen Oy on tehnyt Lahteen palveluasuntoja.
Rautatienkadulla olevassa kerrostalossa pääsee asumaan kaksioon, kun maksaa
vuokraa 1390 euroa kuussa. Koska luxemburgilaisen Actor SCA:n hallinnoima yhtiö
tarvitsee maksavat asiakkaat kaikkiin 62 asuntoon, tätä bisnestavoitetta
autetaan sillä, että korkeasta vuokrasta selviämiseen voi hakea asumistukea ja
hoitotukea.
Me kaikki suomalaiset veronmaksajat huolehdimme siitä, että asumistukirahoja on
jaettavaksi. Minäkin siis autan Mehiläistä, kun veronmaksajana annan sille
tukea.
Eikä Mehiläinen ole ainoa. Etelä-Suomen Sanomien jutun (ESS 1.2.2017) mukaan vastaavanlaisia
terveyden- ja vanhustenhuollossa operoivia yrityksiä on paljon, joten nekin
hyötyvät veronmaksajien subventioista.
Tätä kehitystä edistetään niillä poliittisilla päätöksillä, joilla sairaaloiden
vuodeosastoja suljetaan.
Toimittaja Simo Alastalo ehdotti
Demokraatti-lehdessä 2.2.2017, että Suomeen perustettaisiin
hyvinvointivaltiomuseo, joka kertoisi tuleville sukupolville 1900-luvun
historiasta, ajasta ennen Mehiläistä ja Attendoa. Hyvä ehdotus, mutta julkista
rahaa Juha Sipilän hallitus ei sen
perustamiseen anna, joten on turvauduttava yksityiseen rahoitukseen.
kari.naskinen@gmail.com
Sata vuotta sitten muodostettiin Suomen suuriruhtinaskunnassa senaatti, jota
voidaan kutsua Suomen ensimmäiseksi parlamentaariseksi hallitukseksi. Sen
johtoon valittiin maaliskuussa 1917 eduskunnan puhemiehenä toiminut Oskari Tokoi, josta näin tuli maailman
ensimmäinen sosiaalidemokraattinen pääministeri. Senaatin puheenjohtajana toimi
virallisesti Suomen kenraalikuvernööri, mutta koska hän ei käytännössä
osallistunut senaatin työskentelyyn, sitä johti tosiasiallisesti senaatin
talousosaston varapuheenjohtaja. Tähän tehtävään nimitettiin siis Tokoi, joka periaatteessa
vastasi nykymallista pääministeriä. Kenraalikuvernöörinä oli tuolloin Mihail Stahovitsh.
Senaatissa olivat Tokoin lisäksi SDP:n edustajina Julius Ailio, Matti Paasivuori, Väinö Tanner, Väinö Voionmaa ja Wäinö Wuolijoki. Lisäksi jäseninä
olivat Suomalaisen puolueen Allan
Serlachius ja Antti Tulenheimo,
Nuorsuomalaisen puolueen Rudolf Holsti
ja Emil Nestor Setälä, Maalaisliiton
Kyösti Kallio sekä Rkp:n Leo Ehrnrooth.
Ajat olivat tietenkin vaikeita ja monimutkaisia. Myös Tokoin poliittinen ura
huipulla loppui lyhyeen, sillä vuoden 1918 sekamelskasta hän joutui pakenemaan
Neuvostoliittoon. Pietarin ja Moskovan jälkeen hän siirtyi monenlaisten mutkien
jälkeen pohjoiseen, missä toimi apulaisjohtajana englantilaisten varustamassa
Muurmanskin legioonassa. Tilanteet kuitenkin muuttuivat ja Tokoi joutui myös
punaisten vihalistalle. Syyskuussa 1918 itärajan takana perustettu SKP langetti
petturiprovokaattori Tokoille kuolemantuomion allekirjoittajina Otto Wille Kuusinen, Yrjö Sirola ja Jukka Rahja.
Suomen puolella tilanne oli yhtä kiperä, sillä täällä Tokoita syytettiin
kansalaissodanaikaisista rikoksista. Vuonna 1921 Tokoi livahtikin Englannin ja
Kanadan kautta Yhdysvaltoihin, jossa työskenteli sosiaalidemokraattisen
Raivaaja-lehden toimittajana 1922-49. (Toinenkin Kannuksesta kotoisin oleva
poliitikko Esko Aho lähti häntä
koipien välissä Yhdysvaltoihin, kun oli hävinnyt presidentinvaaleissa Tarja Haloselle vuonna 2000.)
”OTA RUUMISARKKU MUKAAN,
JOS PALAAT SUOMEEN”
Kun kansalaissodan tapahtumista oli joitakin vuosia kulunut, Tokoi oli
suunnitellut paluuta Suomeen, mutta ilmapiiri ei ollut vielä sopiva,
Esimerkiksi Vaasa-lehti toivotti Tokoin vuonna 1930 tervetulleeksi Suomeen,
mutta muistutti, että ottaisi ruumisarkun mukaansa. Vuonna 1944 eduskunta
vihdoin vapautti Tokoin vuoden 1918 maanpetossyytteistä ja kumosi niiden vuoksi
langetetun kuolemantuomion.
Vuonna 1947 Oskari Tokoille kirjoitti Tukholmasta Arvo Poika Tuominen, joka toimi siellä Työväen sanomalehtien
tietotoimiston kirjeenvaihtajana. Tuominen yritti houkutella 74-vuotiasta Tokoita
johtamaan SDP:tä, koska puolueen keulapaikoilla oli pulaa auktoriteeteista. Tämä
johtui siitä, että demarien suvereeni johtohahmo Väinö Tanner oli joutunut
sivuun sotasyylliseksi tuomittuna.
Tuominen perusteli: ”Nykyisen puolueen johdon muodostavat suurelta osalta
nuoret, lahjakkaat miehet, mutta heiltä puuttuu järjestökoulutus ja nimenomaan
juuri kokoavat johtajaominaisuudet. He muodostavat loistavan ali- ja
keskipäällystön. Puuttuu vain ylipäällystö. Käsität, miksi niin monet katseet
kääntyvät Sinun puoleesi.”
SDP:n historioitsija Mikko Majander kirjoitti
Uutispäivä Demarissa 28.9.2007, että Tuomisen kirjeen aikoihin puolueessa oli
todellakin varttuneemman valtiomiehen mentävä aukko. Puheenjohtajana oli Emil Skog, varapuheenjohtajana Aleksi Aaltonen ja puoluesihteerinä
kukkopoikamainen Väinö Leskinen.
Majander totesi, että ajatus Tokoin paluusta johtotehtäviin oli kuitenkin
epärealistinen. Sen sijaan Tokoilla olisi kyllä propaganda-arvoa. Niinpä Tokoin
Suomen-vierailu toteutui kesällä 1949, kun SDP valmistautui Suomen
tulevaisuutta ratkaiseviin eduskuntavaaleihin. Samoihin aikoihin järjestettiin
puolueen 50-vuotisjuhlat Turun urheilupuistossa, missä Tokoi esiintyi
pääministeri K.-A. Fagerholmin
kanssa. Sieltä Tokoi poikkesi Kultarantaan tapaamaan presidentti J.K. Paasikiveä.
Myöhemmin syksyllä puoluekokouksessa Tokoi puhui Tannerin rinnalla sos.dem.
veteraanien juhlassa ja esitti tervehdyksen puoluekokouksen puhujakorokkeelta.
Kansallisteatterissa pidetyssä tilaisuudessa Tokoi kuunteli kunniavieraiden
aitiossa pohjoismaiden pääministereiden puheita.
Kommunistit olivat tietenkin katkeria: ”Kylläpäs nyt ovat nosket johtajakultin
lumoissa.” Sivustatukea kuului Moskovan radiosta, joka piti Tokoita karskina
neuvostovastaisena juonittelijana ja Suomen demokraattisen liikkeen
vihollisena.
Tokoi itse huomasi, että ajat olivat nyt toiset kuin 30 vuotta aikaisemmin: ”Vaikka
meitä kohdeltiin erinomaisen hyvin ja kaikella arvonannolla, en tavannut enää
sitä lämmittävää, sydämellistä ja välitöntä toveruutta, joka ennen yhdisti
meitä. Sukupolvi oli minulle ja minä olin sille vieras.”
Vuonna 1959 Oskari Tokoi kirjoitti kirjeen puoluetoverilleen Yrjö Kalliselle: "...minun osalleni on tullut yli neljännesvuosisataa kestänyt maanpakolaisuus, jona aikana kaikki se, mikä ihmiselle on rakkainta tässä maailmassa kuten koti ja perhe olivat tuhoutuneet ja itse isänmaattomana ja myös kuolemaantuomittuna saanut vaeltaa ympäri maailman. Tällaisessa tilanteessa särkyy niin paljon sellaista, joka ei ole enää korjattavissa eikä yhdistettävissä. - - - Kun tunnen sinut toverina, jonka luotaus ulottuu syvemmälle elämän pohjavirtoihin kuin niiden pinnalla uiskentelevien, jotka työväenliikkeessäkin ajavat pieniä ryhmäetuja taikka suorastaan yksilöllisiä etujaan, rohkenen sinulle paljastaa itseni uskossa, että sinä myös minua ymmärrät paremmin kuin ne toiset."
kari.naskinen@gmail.com