perjantai 31. elokuuta 2018

Taistelu Vesijärvenkadusta jatkuu Lahdessa

Lahden kaupungin teknisen ja ympäristölautakunnan puheenjohtaja Francis McCarron (Kok) ilmoitti kahdessa yleisönosastokirjoituksessaan, että Vesijärvenkatua ei olla kaventamassa autoliikenteen osalta. Tämän päivän Etelä-Suomen Sanomissa lautakunnan vihervasemmisto kuitenkin kirjoitti vastineen, jossa sanottiin, että Vesijärvenkadun "kehittäminen" jatkuu. Vastineessa puhutaan kokeilusta, jossa autoliikenteellä nyt käytössä olevista ajokaistoista poistettaisiin kaksi väliltä Kirkkokatu - Lahdenkatu.

Tällaisten kokeilujen kohtalo on jokseenkin aina sama: kun pannaan rahaa rakenteellisiin muutoksiin, ei niitä purkamaan myöhemmin lähdetä. Tässä tapauksessa siis Vesijärvenkadun liikenne ahdettaisiin kahdelle kaistalle, minkä lisäksi henkilöautojen kadunvarsipysäköinti lopetettaisiin kokonaan kadun toiselta puolelta.

Näitä samanlaisia tavoitteita on muitakin katuja koskien. Juuri tänään kuulin, että Hämeenkadulta on tarkoitus vähentää autopaikkoja.

Vesijärvenkadun kaventamisella on ilmiselvästi tarkoitus myös ohjata liikennettä toriparkkiin. Kun pohjoisesta kaupungin keskustaan tulevat alkavat huomata, että Vesijärvenkatu on muuttunut ahtaaksi, he ehkä jatkavat ajamista pitkin Lahdenkatua ja kääntyvät sitten Lyseon kohdalta vasemmalle Rauhankadulle – ja hups, siinähän se toriparkki kohta onkin.

Muutenkin toriparkki ohjaa nyt kaupungin liikennesuunnittelua. Kadunvarsipysäköintiä vähennetään ja liikennevirtoja suunnataan niin, että autoja kulkisi entistä enemmän toriparkin lähelle.

Vastakirjoituksen lautakunnan puheenjohtajalle olivat allekirjoittaneet lautakunnan varapuheenjohtaja Sanna Mäkinen (SDP) sekä jäsenet Minna Lampinen (SDP), Heikki Moilanen (SDP) ja Nelli Nivala (vihreä). Demarien, kokoomuslaisten ja vihreiden lisäksi lautakunnassa ovat edustettuina lisäksi kepu, kristilliset, perussuomalaiset ja vasemmistoliitto, joten äänestykseen Vesijärvenkadun muuttaminen lopulta menee.

kari.naskinen@gmail.com