Vaikka tässä nyt varsinaisesti käsittelen dokumenttielokuvaa ruotsalaisesta
F1-ajajasta Ronnie Petersonista,
niin kuvaksi valitsin Petersonin ajamassa F3-luokan Brabhamia, koska tämän
Petersonin me suomalaiset autourheilumiehet erityisen hyvin muistamme. Peterson
kävi 1967-69 monta kertaa kilpailemassa Ahvenistolla ja Keimolassa, mutta
näistä tapahtumista ei elokuvassa tietenkään mitään mainita. Palaan niihin
tämän jutun lopussa.
Ne olivat niitä aikoja, jolloin F1-kilpailuja ei vielä Suomen televisiosta
näkynyt. Mestareita olivat silloin Dennis
Hulme, Graham Hill ja Jackie Stewart.
Suomessa Yleisradio näytti joinakin vuosina sentään Monacon kilpailun
selostajana Raimo Häyrinen.
Ruotsalainen elokuva Superswede on
hyvä. Se kuvaa Petersonin lisäksi sitä 1970-luvun aikaa, jolloin miehet olivat
rautaa, mutta autot puuta (= alumiinia, josta tehdyt pellit olivat pahimmillaan
vain 0,6 mm:n paksuisia). Autot olivat vaarallisia, samoin radat. Kuitenkin
vauhdit olivat lähes yhtä kovia kuin nykyisin.
Elokuvassa haastateltavat ajajat myöntävät kuin yhdestä suusta, että henkensä
kaupalla siellä silloin oltiin. Emerson
Fittipaldi sanoo, että kun lähti kotoa kohti seuraavaa
kilpailuviikonvaihdetta, ei voinut tietää, palaako sieltä kotiin. Jackie
Stewart sanoo, että jos ajoi
noihin aikoihin viisi vuotta, oli kahden kolmasosan mahdollisuus, että kuoli.
Elokuvassa on paljon sellaista kuva-aineistoa, jota en ollut aikaisemmin
nähnyt, vaikka tämän lajin harrastaja olen. Tällaisia ovat mm. tv- tai
filmikuvat niistä karmeista tilanteista, joissa Niki Lauda ja Peterson makasivat
radalla onnettomuuksiensa jälkeen ja saivat ensiapua, Lauda Nürburgringillä
1976 ja Peterson Monzassa 1978.
Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että Lauda sanoo Petersonin opettaneen hänet
käyttämään jarrupoljinta vasemmalla jalalla. Muita haastateltavia ovat mm. Jody Scheckter, John Watson ja Mario Andretti, joka avoimesti myöntää,
että Colin Chapmanin
tallimääräyksellä hänen piti aina tulla Lotuksista maaliin ennen Petersonia.
Andretti voitti maailmanmestaruuden 1978 ja Peterson oli toinen. Tuona vuotena
Peterson menehtyi Monzassa tapahtuneen onnettomuuden jälkeen, kun hän ei
selvinnyt Milanon sairaalassa jalkojensa leikkauksista, vaan vajosi koomaan ja
sai komplikaatiota.
Jo 1971 Peterson oli ollut MM-pisteissä toinen ja 1973 kolmas. Monet ovat
pitäneet häntä 1970-luvun parhaana ajajana. Hänen lempinimensäkin oli
Superswede eli Superruotsalainen. Grand Prix -voittoja hän ajoi kymmenen.
Muista 9 ruotsalaisesta F1-ajajasta ovat yhteen voittoon yltäneet Joakim Bonnier ja Gunnar Nilsson.
Elokuvassa kerrotaan paljon Ronnien ja hänen vaimonsa Barbron kauniista yhteiselämästä, jota kuitenkin koko ajan varjosti
pelko. Tuli mieleen Jarno ja Soile Saarisen yhteiselämä
moottoripyöräkilpailujen varikoilla, ja myös Jarno sai surmansa Monzassa (1973).
Ronnie ja Barbro olivat aikansa superjulkkikset, jotka asuivat Monacossa Björn Borgin naapureina. Hautajaisetkin Örebron Almbyn hautuumaalla olivat kuin kuninkaalliset, kuten elokuvassa sanotaan.
CURT LINCOLNIN
KANSSA KILPAA
Kun Ronnie Peterson kesällä 1967 tuli Keimolaan ajamaan, oli mukana myös
suomalaisen autourheilun kovia nimiä, yksi vanhempi ja yksi nuorempi. Curt Lincoln teki paluun:
Eläintarhanajojen loputtua 1963 oli Lincoln myynyt Formula Junior -luokan
autonsa, mutta rakentamansa Keimolan kilpailuja varten hän oli hankkinut
F3-luokan Brabham BT-21:n. Lincoln oli tuolloin 48-vuotias. Mukaan
kilpatalliinsa Lincoln otti 23-vuotiaan Leo
Kinnusen.
Kilpailun Keimolassa voitti tuttu ruotsalainen Freddy Kottulinsky, Peterson oli toinen, Lincoln kolmas ja Kinnunen
neljäs. Kottulinsky ajoi Lotuksella, kaikki muut Brabhameilla.
Samana vuonna Peterson kävi ajamassa myös Ahveniston radalla. Niin aktiivista
oli F3-luokan harrastus tuolloin, että syyskuussa Ahvenistolla järjestettiin
myös maaottelu Suomi – Ruotsi viisimiehisjoukkuein. Taas Kottulinsky voitti ja
Ruotsi maaottelunkin. Lincoln oli toinen, Ulf
Svensson kolmas, Peterson neljäs ja Jouko
Valli viides.
Vuonna 1968 näissä Ahveniston ja Keimolan ajoissa oli toistuvasti sama
asetelma: Peterson tai Kinnunen. Vuorotellen he voittivat, ja Kinnunen kävi
kilpailemassa myös Ruotsissa. Molemmilla oli uudet autot, Petersonilla
Tecno-Ford/Novamotor ja Kinnusella Titan Mk3-Ford/Lucas. Tanskassakin tämä
kaksikko kävi ajamassa, ja Århusin Ring Djurslandilla Peterson voitti ja
Kinnunen oli toinen.
kari.naskinen@gmail.com