Teatteri on kriisissä, ainakin isot laitosteatterit. Lappeenrannan
kaupunginteatterissa esitetään parhaillaan näytelmää tulevaisuuden tilanteessa,
jossa Suomessa ei enää ole kuin neljä teatteria. Yksi on Porissa, yksi Rovaniemellä,
yksi kuulemma jossain Turun moottoritien varressa ja sitten on tämä yksi, joka
ei kuitenkaan ole Lappeenrannassa. Sitä ei näytelmässä sanota, mutta ilmeisesti
teattereiden valtionavustukset on siirretty jalkapallomaajoukkueen
leirityksiin, eikä sitä, että näiden neljän teatterin tulonmuodostus on
turvattu vuosittaisilla musikaaleilla, jotka vuorovuosina ovat Laulava Trappin perhe ja Viulunsoittaja katolla.
Teatterikorkeakoulukin on juuri lopetettu.
Näytelmä on Leea Klemolan ja Rosa-Maria Perän sovitus 1700-luvun
ranskalaisesta romaanista Vaarallisia
suhteita. Alkuperäisestä romaanista ei paljon ole jäljellä, sen verran
kuitenkin, että suhteet ovat nytkin hengenvaarallisia. Henkitoreissaan oleva
teatteri on tehnyt sponsorisopimuksen ev.lut. kirkon kanssa ja on nyt
valmistelemassa esitystä Uudesta testamentista. Kysymyksessä on siis näytelmä,
joka kertoo näytelmän tekemisestä.
Kaikki ei tietenkään mene niin kuin pitäisi. Jeesuksellakin liha on inhimillisen heikko ja kaverilla alkaa
seistä. Tämä ongelma on toki ratkaistavissa, ja hetkeä ennen laukeamistaan
Jeesus huutaa: ”Jeesus tulee”. Tämä tapahtuu tupakkakopissa, mikä on
näyttämöllä terveysasetuslain 15. momentin 32. pykälän edellyttämänä.
Vähän aikaan sitten luin jostakin tieteellisestä julkaisusta, että
neitseellinen syntyminen on mahdollista, muistaakseni joillakin käärmeillä tai
muilla lieroilla. Koska Jeesus ei kuitenkaan ollut liero, hänet on luultavasti
saatu aikaan aivan normaalilla tavalla. Uusimpien tutkimushavaintojen mukaan
Jeesus itsekin oli sillä tavalla normaali, että oli vastoin aikaisempaa
luulemusta naimisissa.
Tämä jeesustelu on kuitenkin vain pieni osa Leea Klemolan ohjaamaa näytelmää.
Enemmän se kertoo niistä vaarallisista suhteista, joita on työpaikkojen
sisällä. Teatteritalo on yksi työpaikka muiden joukossa. Näytelmä kuvaa
virkamiesnäyttelijöitä, jotka pyrkivät hoitamaan työnsi niin, etteivät ainakaan
joudu ristiriitaan työsuojelumääräysten eivätkä tessien kanssa. Tärkeä tekijä
teatterissakin on työsuojeluvaltuutettu, jonka tehtäviin kuuluu valvoa,
etteivät taiteelliset ratkaisut työpaikalla vaaranna työntekijöiden
turvallisuutta. Toinen tärkeä on luottamusmies, joka valvoo tes:n ja
työlainsäädännön noudattamista.
Vaarallisten suhteiden käsiohjelmassa
luetellaan se ammattikunta, mikä tarvitaan näytelmän tekemiseen: puvustaja,
tarpeistonhoitaja, tuottaja, toimistonhoitaja, näyttämöpäällikkö,
lavastemestari, valaistusmestari, näytelmäkirjailija, tehostemestari,
näyttämömestari, puvustonhoitaja, näyttämömies, teatterisihteeri,
markkinointipäällikkö, talouspäällikkö, kuiskaaja, ohjaaja, järjestäjä,
näyttelijä, siivooja, lavastaja, teatterinjohtaja, lipunmyyjä, dramaturgi.
Lappeenrannassa osa tuosta porukasta on nyt myös mukana näytelmässä.
Teatterinjohtaja Jari Juutinenkin (kuva)
esittää äänisuunnittelijaa. Varsinaisessa työssään teatterinjohtajana Juutinen
tietää, että budjettitavoitteiden kanssa on vähän niin ja näin, ja
Etelä-Saimaan yleisönosastossa tulee kitkerää palautetta varsinkin taas tästä
näytelmästä.
Leea Klemola on irrottanut taiteentekemisen perinteisistä rooleistaan. Taide on
työmaa kaikkine ongelmineen, myös eroottisine suhteineen. On
työpaikkaromansseja ja seksuaalista häirintää. Eikä tärkeintä työssä ole lopputulos,
vaan henkilökohtaiset asemat ja vaikutusvalta, joihin pyritään kaikin keinoin.
Choderlos de Laclosin 1782
ilmestynyt romaani aiheutti skandaalin suorasukaisilla paljastuksillaan
yläluokan eroottisista seikkailuista. Enää ei tällaista pääse tapahtumaan, kun
iltapäivä- ja muut juorulehdet kertovat paljaasti, että herroillakin on
nautinnontarpeensa.
Leea Klemolan näytelmässä annetaan ymmärtää, että raamibudjetoitu, kaupungin
tulosyksikkönä toimiva laitosteatteri ei kestä vanhanaikaisia tuotantotapoja.
Ne aiheuttivat turhia kuluja, kun esimerkiksi ohjaajilla oli tapana hankkia
tietoa työn vaatimuksista menemällä paikanpäälle vaikkapa Jäämerelle tai
Golgatalle. Taloustehokkaampaa on hyödyntää Googlea ja Wikipediaa.
kari.naskinen@gmail.com